Een lijst met een uitleg van veelgebruikte begrippen binnen de online marketing. Er zijn een hoop termen en jargon waar je wellicht niks van snapt en wat het soms lastig maakt om een online marketeer te begrijpen. Wij bij VSEE zijn van mening dat je in principe altijd in jip-en-janneketaal moet kunnen uitleggen waar het over gaat. Als dat niet het geval is hebben wij het namelijk niet goed uitgelegd.

Heb je een begrip gehoord waar je niks van snapt die er hier niet tussen staat of is er iets waar je meer over zou willen weten? Laat het ons weten via de contact pagina!

Anchor tekst Het aanklikbare stukje tekst op een website. Deze verwijst naar een andere interne (binnen het eigen domein) of externe (naar een ander domein) URL.
Backlink Een backlink is een verwijzing van de ene website naar de andere door middel van een link. Denk bijvoorbeeld aan een vermelding van een bedrijf in een krantenartikel of op een bepaald blog. Het aanklikbare stukje (anchor) tekst is de link en daar waar de link leeft, de specifieke URL waar de link op staat, wordt ook wel de backlink genoemd.
Banner Dit is een vorm van online adverteren. Een banner bestaat uit een grafische afbeelding of video die getoond wordt aan bezoekers van een webpagina. Als je klikt op de banner word je doorverwezen naar een pagina die meer informatie verschaft dan de specifieke banner.
Bedankpagina De pagina waarop je terecht komt na het doen van een aankoop of het invullen van een formulier. Hierop word je bedankt voor de gedane actie. Vaak telt men het aantal conversies aan de hand van het aantal keren dat deze pagina getoond is.
Bouncerate Bounce rate is het percentage bezoekers dat jouw website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s op jouw website.
Call-tracking Een systeem dat door het plaatsen van specifieke nummers op jouw website kan bepalen of een telefoontje naar jouw organisatie afkomstig is uit Google ads, Facebook of een ander kanaal. Bij Google Ads kun je zien via welk zoekwoord deze bezoeker op je website is gekomen.
Click Through Rate (CTR) Dit is het percentage mensen dat doorklikt naar je website, de ratio tussen impressies deel je door het aantal clicks, de uitkomst geeft een CTR percentage. 
CMS Content Management System. Dit is een type software die het mogelijk maakt om je website te beheren. Bekende voorbeelden zijn  WordPress, Magento of Shopify.
Content Content in de breedste zin van het woord is informatie. Dit kan zowel in geschreven als in beeldende vorm. Video, afbeeldingen & tekst worden bijvoorbeeld verspreid via een online (of offline) medium zoals een website, een social media post of nieuwsbrief.
Content marketing Relevante doelgerichte content inzetten om bereik te creëren onder je doelgroep met de doelstelling om jouw product of dienst af te zetten.
Conversie Een conversie vindt plaats wanneer iemand een door jou voorgedefinieerd doel bereikt. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het invullen van een formulier, het doen van een transactie, telefonisch contact opnemen, het downloaden van een whitepaper, het bekijken van een video, enzovoorts.
Converteren Het process dat een geïnteresseerde bezoeker van je webshop verandert in een betalende klant.
CPA Cost Per Acquisition is een manier om voor online advertenties te betalen waar je betaalt per betaalde actie.
CRO CRO, ofwel Conversion Rate Optimization, is het verhogen van het percentage bezoekers van een website dat converteert naar een gewenste actie (aankoop, download, doorklik, etc) op een webpagina.
Domein Een domein is een adres op het internet. Bijvoorbeeld vsee.nl
Engagement Engagement is een begrip dat staat voor online interactie. Bijvoorbeeld likes/views/comments op social media. Denk ook aan bounce rate/time spend on site of de CTR voor websites. Al deze vormen van engagement zijn ranking factoren. (factoren die kunnen zorgen voor zichtbaarheid in Google)
Growth Hacking Verzamelnaam voor alle werkzaamheden die men inzet om online beter zichtbaar te worden.
Impressies Een impressie staat voor 1 unieke vertoning van bijvoorbeeld een banner, een social media bericht, tekstlink of -advertentie aan een bezoeker.
Keywords Keywords zijn zoekwoorden, de woorden die jij gebruikt om resultaten naar voren te halen in de search engine (zoekmachine).
Landingspagina Een pagina op de website waar een persoon op ‘landt’ die een bepaalde actie heeft uitgevoerd op internet om bij jou te komen. Er zijn meerdere mogelijkheden, maar dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn via een social media post waarin een link staat naar jouw specifieke url of als iemand zoekt op jouw bedrijf in Google en doorklikt via het resultaat in de SERP, of als laatste voorbeeld een e-mail met een link.
Link We spreken van een link als er een relatie is tussen twee dingen of situaties. In de online marketing betekent een link in dit geval dat een stukje tekst of een url aanklikbaar is, zodat je wordt verwezen naar de nieuwe website die jou wellicht meer informatie kan verschaffen over wat je zoekt. We onderscheiden interne links (binnen je eigen website) & externe links (buiten je eigen website, zoals blogs, social media, e-mail, Wikipedia, gidsen enzovoorts)
Linkbuilding Alle manieren om je online populariteit door externe backlinks te laten groeien. Dit is enorm belangrijk in de ranking binnen Google.
Meta Title De metatitel is het stukje tekst dat in de SERP wordt weergegeven als titel. Je kunt deze aanpassen in je CMS-systeem. Bij WordPress bijvoorbeeld met behulp van de YOAST plugin.
Meta Description De metabeschrijving is het stuk tekst dat wordt weergegeven direct onder de meta title in de SERP.
Nieuwsbrief Wanneer je op de hoogte gehouden wilt worden van het laatste nieuws van een website of webshop kun je door middel van het aanmelden met je e-mailadres een nieuwsbrief ontvangen. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om direct te communiceren met hun doelgroep via e-mail campagnes.
PPC De Pay Per Click wordt meestal gebruikt om advertentieplatforms te omschrijven waarbij je betaalt per individuele klik op de advertentie; Google ads, Facebook, etcetera.
Plug-in Je kunt de plug-in zien als een soort aanvulling op de bestaande software. De bekendste is bijvoorbeeld de Adobe Flash Player Plug-in, die je browser gebruikt om videobestanden af te spelen.
Ranking Factoren Ranking factoren oftewel de factoren die verantwoordelijk zijn voor je score online zijn acties op het internet die het algoritme van zoekmachines of social media platforms gebruiken om content meer of minder zichtbaar te maken. Er zijn duizenden ranking factoren die van invloed zijn op die zichtbaarheid.
SEA SEA staat voor Search Engine Advertising. Hiermee wordt bedoeld het betaald adverteren in de zoekmachine. Kijk hier naar een voorbeeld van de SERP. De eerste drie posities zijn advertenties, ook de posities aan de rechterkant zijn advertenties. Het eerste ‘organische’ resultaat staat op de vierde positie met zoekwoord: “PPC software”. Deze positie wordt behaald door SEO te optimaliseren.
Search Engine De search engine is de zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google, daar waar jij op zoekt naar informatie. Anderse search engines zijn  bijvoorbeeld Bing of Duckduckgo.
Search Query Een search query is een zoekopdracht binnen Google waarbij je verschillende keywords (zoekwoorden) achter elkaar plaatst.
SEO Search Engine Optimization. Dit is een breed begrip voor alle werkzaamheden die uitgevoerd worden om jouw website beter organisch zichtbaar te maken in de SERP.
SERP De Search Engine Results Page is de resultatenpagina in Google als je zoekt met bepaalde keywords (zoekwoorden).
Social Media Een medium waarop je interactie creëert door het volgen of delen van persoonlijke of publieke accounts die (commerciële) berichten aan een ander versturen of plaatsen op een social platform. Er is geen redactie, maar afhankelijk van het platform is er wel censuur. Bekende voorbeelden zijn Instagram, Facebook of Snapchat.
URL Letterlijk betekent URL: “Universal Resource Locator”, bij ons beter bekend als een individuele pagina op een website.
Vouw De vouw wordt gezien als het deel van een website dat in jouw scherm geladen wordt voordat jij door kan scrollen. Dus de initiële content bij het voor het eerst zien van een website.
WordPress WordPress is internationaal het meest gebruikte CMS systeem. De populariteit komt vooral door de gebruiksvriendelijkheid.
YOAST YOAST is een plug-in die het overzichtelijk maakt of jij je SEO werkzaamheden goed uitvoert op landingspagina niveau.