Een lijst met een uitleg van veelgebruikte begrippen binnen de online marketing. Er zijn een hoop termen en vakjargon waar je wellicht niks van snapt en wat het soms een beetje lastig maakt om een marketeer te begrijpen waar hij het over heeft. Wij bij VSEE zijn van mening dat je in principe altijd in Jip en Janneke taal moet kunnen uitleggen waar het over gaat en als dat niet het geval is dan hebben wij het niet goed uitgelegd.

Heb je een begrip gehoord waar je niks van snapt die er hier niet tussen staat of is er iets waar je meer over zou willen weten? Laat het ons weten via de contact pagina.

Bedankpagina De pagina waar men op terecht komt na het doen van een aankoop of het invullen van een formulier. hierop wordt men bedankt voor de gedane actie. Vaak telt men het aantal conversies aan de hand van het aantal keren dat deze pagina getoont is
Bouncerate Bounce rate is het percentage van bezoekers dat jouw website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s op jouw website.
Call-tracking Een systeem dat door het plaatsen van specifieke nummers op jouw website kan herleiden of een telefoontje naar jouw organisatie uit google ads, facebook of een ander kanaal kwam. En bij Google Ads door welk zoekwoord deze bezoeker op je website is gekomen
Click Through Rate (CTR) Percentage mensen wat doorklikt naar je website, ratio impressies delen door het aantal clicks geeft je de CTR, oftewel de Click Through Rate.
CMS Content management system. Dit is type software die het mogelijk maakt om je website te beheren. Bijvoorbeeld WordPress, Magento of Shopify
Conversie Wanneer iemand een door jouw gedefinieerd doel bereikt. Dit kan zijn; het invullen van een formulier, het doen van een transactie, telefonisch contact opnemen, het downloaden van een whitepaper, het bekijken van een video, etcetera.
CPA Cost Per Acquisition is een manier om voor online advertenties te betalen waar je betaalt per betaalde actie.
CRO CRO, ofwel Conversion Rate Optimization, is het verhogen van het percentage bezoekers van een website dat converteert naar een gewenste actie (aankoop, download, doorklik, etc) op een webpagina.
Engagement Engagement is een begrip wat staat voor online interactie. Elk van deze interactie zijn ranking factoren, bijvoorbeeld likes/views/comments op social media maar denk ook aan bounce rate/time spend on site of CTR voor websites
Growth Hacking Verzamelnaam voor alle werkzaamheden die men inzet om online beter zichtbaar te worden
Keywords Zoekwoorden, de woorden die jij gebruikt om resultaten naar voren te halen in de search engine (zoekmachine)
Landingspagina Een pagina op de website waar een persoon op landt die een bepaalde actie heeft uitgevoerd op het internet om bij jou te komen. Er zijn meerder mogelijkheden maar dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn via een social media post waarin een link staat naar jouw specifieke url of wanneer iemand zoekt op jouw bedrijf in google en doorklikt via het resultaat in de SERP, of als laatste voorbeeld een email met een link
Link We spreken van een link als er een relatie is tussen 2 dingen of situaties, in de online marketing betekent een link in dit geval dat een stukje tekst of een url klikbaar is zodat je wordt verwezen naar de nieuwe website die jou wellicht meer informatie kan verschaffen over daar waar jij naar op zoek bent. We maken onderscheidt tussen interne links (binnen je eigen website) & externe links (buiten je eigen website, bijv: blogs, social media, email, wikipedia, gidsen etc)
Linkbuilding Alle manieren om je online populariteit door externe backlinks te laten groeien. Dit is enorm belangrijk in de ranking binnen Google.
Meta Title De meta titel is het stukje tekst dat in de SERP wordt weergegeven als titel. Je kunt deze aanpassen in je CMS systeem. Bij WordPress bijvoorbeeld met behulp van de YOAST plugin.
Meta Description De meta description is het stuk tekst dat wordt weergegeven direct onder de meta title in de SERP.
PPC Pay Per Click – Wordt meestal gebruikt om advertentieplatformen te omschrijven waarbij je betaald per klik op de advertentie; Google ads, Facebook, etcetera.
Plug-in Je kunt de plug-in zien als een soort aanvulling op de bestaande software. De meest bekende is bijvoorbeeld de Adobe Flash Player Plug-in die door je browser wordt gebruikt om video bestanden af te spelen
Ranking Factoren Ranking factoren zijn acties op het internet die het algoritme van zoekmachines of bijvoorbeeld social media platformen gebruikt om content meer of minder zichtbaar te maken. Er zijn duizenden ranking factoren die van invloed zijn op die zichtbaarheid.
SEA Search Engine Advertising – Hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine bedoeld. Kijk hier naar een voorbeeld van de SERP. De eerste 3 posities zijn advertenties, zo zijn ook de posities aan de rechterkant allemaal advertenties. Het eerste organische resultaat vindt plaats op de 4de positie met zoekwoord: “PPC software”. Deze positie wordt behaald door SEO te optimaliseren.
Search Engine De zoekmachine, zoals bijvoorbeeld google, daar waar jij op zoekt naar informatie. Dit kan bijvoorbeeld ook Bing zijn of Duckduckgo.
Search Query Een zoekopdracht, wanneer je gaat zoeken binnen google en je verschillende keywords (zoekwoorden) achter elkaar plaatst die samen een query vormen
SEO Search Engine Optimization – Een breed begrip voor alle werkzaamheden die uitgevoerd worden om jou website beter organisch zichtbaar te maken in de SERP
SERP Search Engine Results Page – De resultaten pagina in google wanneer men zoekt met bepaalde keywords (zoekwoorden)
Social Media Een medium waar men interactie op creëert door het volgen of delen van persoonlijke of publieke accounts die (commerciële) berichten aan een ander versturen of plaatsen op een social platform. Geen redactie maar afhankelijk van het platform wel censuur. Bijvoorbeeld Instagram, Facebook of Snapchat
URL Letterlijk betekent URL: “Universal Resource Locator”, bij ons beter bekend als een individuele pagina op een website
Vouw De vouw wordt gezien als het deel van een website dat in jouw scherm geladen wordt voordat jij door kan scrollen. Dus de initiële content bij het voor het eerst zien van een website
WordPress Het CMS systeem dat het meest gebruikt wordt over de hele wereld. Dit komt door zijn relatief gebruiksvriendelijke interface
YOAST YOAST is een plugin die het overzichtelijk maakt of jij je SEO werkzaamheden goed uitvoert op landingspagina niveau