Bezoek aan Emerce Digital Marketing Live 2016

26 mei was de 5e editie van Digital Marketing Live in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Met sprekers van een aantal mooie grote bedrijven zoals PepsiCo & Grolsch en ‘Round Tables’ voor meer interactieve sessies. Ik (Stéphanie) was hier namens ons aanwezig. Lees hieronder de ‘key takeaways’!


  • Targeting op Facebook is eigenlijk niet zo heel goed. Bekijk je eigen advertentie profiel maar eens!
  • Microsoft loopt op sommige punten wél voor op Google en Apple.
  • De stap van offline naar online bij Achmea verschilt niet zo veel van andere bedrijven.
  • IOS gebruikers lezen meer de achterklap sectie op nu.nl dan Android gebruikers.
  • Hyperlocal wordt een nieuwe trend.
  • De CPC’s die je betaald bij Vergelijk.nl zijn gebaseerd op de klikkosten van Google.
  • Vergelijk.nl heeft een SEO probleem waar ze nog geen oplossing voor hebben.
  • Ik ben te oud voor Doritos. (Nouja om in hun doelgroep te vallen dan…)
  • De manier waarop wij onze content marketing strategie aanpakken is voor sommige mensen nog steeds nieuwe informatie.

Feeling van de dag

De keuze voor de round tables en sessies was niet makkelijk. 8 stages en 26 ‘tables’ gevuld met 30 minuten slots van 10:00 uur tot 17:00 uur is een behoorlijk aanbod. Sommige sessies en round tables werden verzorgd door commerciële bedrijven die naast de kennis ook een product te verkopen hadden. Maar dat was niet storend. De prijzen van het eten en drinken waren wel weer op z’n Amsterdams. €4,50 voor een kwart stokbroodje zalm met roomkaas. Al met al was het voornamelijk een inspirerende dag die niet zozeer de diepte in ging. Voor herhaling vatbaar? Zeker!

Offline segmentaties beschikbaar voor online social audiences.

De eerste round table van vandaag ging over de koppeling van data welke offline beschikbaar is voor online segmenten. Zoals bijvoorbeeld in Facebook.

De huidige informatie die Facebook verzameld is niet heel erg correct. Ik was graag proefpersoon om dit aan te tonen. Mijn profiel kwam redelijk overeen maar klopte zeker niet overal (je eigen facebook advertentie profiel bekijken? check hier de stappen). Niet iedereen heeft ook alle data (correct) in Facebook staan, zoals de leeftijd of woonplaats. Offline is veel data ook (algemeen) beschikbaar bijvoorbeeld via de gemeente. In Nederland zijn er bedrijven die deze data veel accurater verzamelen dan Facebook dit doet. Dit koppelen maakt dat je in Facebook via Custom Audiences nog beter kan segmenteren en gerichter kan adverteren. Wat een hoger doorklikpercentage oplevert op bijvoorbeeld je advertenties.
Voor Vsee een mooi inzicht was de algemeen beschikbare data op postcodeniveau over de inwoners van Nederland. Zo kunnen wij bijvoorbeeld het offline verspreiden van een folder nog beter koppelen aan onze campagnes en Facebook marketing. Speciaal gericht op de mensen uit die postcode.

Round Table 2; De toekomst van Analyse; see, touch and understand your data.

De titel en omschrijving deed wat anders vermoeden dan waar de round table over ging. Dit was veel meer een verkoop praatje. Maar zeker niet oninteressant! De 30-day trial ga ik zeker uittesten. Zijn ze toch geslaagd in hun opzet ;).
Waar ging het over? Tableau. Dit is een tool waar je makkelijk data analyse in kan doen. Het mooie is dat je hier alles in kan zetten. Wat voor ons een mooi extra inzicht zou zijn door het gebruik van deze tool is de CRM data naast analytics en andere datagegevens leggen. Dit biedt nog meer mogelijkheden voor data analyse en het juist sturen van alle marketing campagnes.

Na twee round tables was het tijd voor een plenaire sessie.

Ik kon nog net binnenvallen bij; The future of search decoded, door James Murray van Microsoft. Leukste uit deze presentatie? Het verschil tussen IOS, Android en Microsoft in sequential voice search. Met IOS (Siri) ben je hier echt véél slechter uit!
Voice search is iets wat alleen maar toe gaat nemen. Vooral onder jongeren is dit echt in een up-lift. Hoe moet je je als webwinkelier nou voorbereiden op voice search?

  • Longtail. Mensen zoeken met meer woorden dan dat ze typen. Denk hier aan je oma die Google gebruikt en een volledige zin intypt met een vraag.
  • Focussen op broad match
  • Richt je voor optimalisatie van SEO op de vragen van de consument. Dus ‘where can I go on holiday?’ in plaats van ‘Cheap flight to amsterdam’.

Microsoft is ook al erg ver met object recognition. Zelfs tot aan de emotie die een gezicht geeft op een foto. Ook hier heb ik een heel inspirerend filmpje over gezien!

Wat minder inspirerende sessies.

Achmea (even Apeldoorn bellen) gaf een Sessie samen met OrangeValley. Deze viel mij wel tegen moet ik eerlijk bekennen. Achmea vertelde hoe zij om zijn gegaan met de focus van offline naar meer online. Dit was niet heel vernieuwend of anders dan andere grote merken. En ik miste helaas de koppeling met hun bekende uiting. Juist dat had ik interessant gevonden.

Ook de sessie daarna was niet heel vernieuwend. Nu.nl die komende weken hun gepersonaliseerde homepages uit gaat rollen. Wanneer mensen inloggen op nu.nl krijgen ze straks een pop-up nadat ze 3 artikelen uit een bepaalde categorie (bv achterklap ;)) of specifieke regio hebben bekeken, met de vraag of ze dit op de homepage willen zien voortaan. Waarna dit op de homepage wordt weergegeven. Ook leuk om te weten: IOS gebruikers lezen meer de achterklap categorie dan Android gebruikers.

Hyperlocal

Toen kwam de sessie die ik zeker niet wou missen. Hyperlocal. Een interessante case werd hier in uitgelicht waarbij voor de Universiteit Twente VWO-ers zijn getarget voor de open dagen van de universiteit. Dit werd gedaan op hyperlocal niveau. Door middel van exacte gps coördinaten. Belangrijke learning hieruit was dat je goed moet testen hoe accuraat je data is. Door alleen de school te targetten (aan de hand van gps gegevens). Konden ze in het weekend zien hoe goed de targetting was (in het weekend is immers niemand op school). Door de hyperlocal advertenties omni-channel in te zetten en ze te stroomlijnen met de posters die op scholen hangen, worden de toekomstige studenten naar de open dag getrokken.

SEA bij Vergelijk.nl

Na deze sessies schoof ik weer aan bij een tafelgesprek. Dit keer ging het over SEA bij Vergelijk.nl. Een kijkje in de keuken van een ander. Interessant om hun gegevens te zien. Voornamelijk ook van SEO. De grote dip door Panda. De opschoning van hun pagina’s die ze daarom gedaan hebben die voor nog een SEO dip en een dip in SEA (DSA) heeft geleid.  En het feit dat dit nog steeds niet hersteld is. In de woorden van Vergelijk: Google benadeeld de ’ middle man’ omdat dit het product duurder maakt.
Terug naar het SEA. Vergelijk.nl baseert hun eigen cpc voor de winkelier deels op de cpc van Google. Aangezien ze via AdWords hun bezoekers inkopen moet het natuurlijk wel rendabel zijn.
Goed om te weten: Ze zagen een grote dip in hun kwaliteitscores vorig jaar. En dachten dat dit aan de nieuwe website lag. Dit bleek niet zo te zijn. Door alle zoekwoorden met vrijwel 0 impressies uit het account te verwijderen gingen de kwaliteitscores van de andere zoekwoorden omhoog (!). Google ontkent dit uiteraard, zij zeggen dat kwaliteitscores niet op advertentiegroep niveau bepaald worden. Vergelijk.nl is het hier dus zeker niet mee eens. Ik denk dat wij hier ook een mooie test voor op gaan zetten.

Daarna zat ik bij de presentatie van PepsiCo over Doritos.

Deze was meer voor de inspiratie dan voor de inhoud. Ze lieten de campagnes van het afgelopen jaar zien, waar ze bekende Nederlandse vloggers voor hebben ingezet. En legden uit waarom dit zo goed aansloot bij hun merk. Dit resulteerde in 40 miljoen meer verkochte zakken chips afgelopen jaar. Een tip van ze was; zorg voor interactie. De eerste campagne waarin ze een vlogger met een gamepad in een echte auto lieten racen (dus met een gamepad in plaats van een stuur) was hier nog niet op gefocust. De derde campagne, een drone-wedstrijd tussen vloggers, was hier beter op ingericht. Doritos vroeg de fans welke vlogger er zou gaan winnen. Dit zorgende voor veel reacties.

De afsluitende sessies.

De één na laatste sessie ging over real-time advertising.
Niet veel nieuwe informatie gehoord die ik niet al op eerdere events heb gehoord.

De allerlaatste sessie ging over de content strategie. Waarbij eigenlijk gewoon onze aanpak werd verteld. Altijd goed om de bevestiging te krijgen dat hetgeen wij al een tijdje doen de juiste aanpak is. En voor sommige mensen zelf nog een onbekende aanpak!

Al met al was het een mooie en nuttige dag. Ik zeg tot volgend jaar!