Google Trusted Stores: Voordeel of machtsspelletje?

“Google misbruikt zijn macht”. Iets wat je maar al te vaak leest in reacties onder blogartikelen. Meestal gaat het dan om de regels die Google stelt omtrent het optimaliseren van websites. Overtreed je die regels? Dan bestaat de kans dat je website niet meer wordt vertoond.


Ook wordt Google vaak beschuldigd van concurrentievervalsing. Google trekt eigen diensten vaak voor in de zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘’Het weer in Deventer’’, toont Google een blok met het huidige weer inclusief vooruitzichten. Hierdoor lopen websites als weeronline.nl bezoekers mis.

Meer en meer informatie

Mensen die zichzelf in bovenstaand verhaal herkennen, zullen bij het volgende project van Google misschien wel denken: ‘’Ja hoor, daar gaan ze weer!’’ Maar is dat ook terecht of biedt het een serieus voordeel voor webshops en consumenten?

‘’Trusted stores’’ zijn webshops met goede service

Het is al sinds 2011 beschikbaar in de VS en uiteindelijk moet het ook in Europa uitgerold worden. Google Trusted Stores is een keurmerk dat de goede service van een webshop waarborgt. De twee voornaamste factoren zijn het aantal bestellingen die op tijd worden bezorgd en het aantal problemen die snel worden opgelost.
Hier blijft het echter niet bij. Google ondersteunt consumenten ook daadwerkelijk wanneer dit nodig is. Stel dat een webshop een afspraak niet nakomt en dit probleem niet tijdig oplost, dan gaat Google zich ermee bemoeien. Ze staan zelfs garant voor een bedrag van maximaal $ 1.000,-.

Meer en meer Google-accounts

Tot zover nog geen achterliggende bedoelingen. Maar we kennen Google onderhand ;). Om als consument gebruik te maken van de ondersteuning van Google, heb je een Google-account nodig. Dat is geen verrassing natuurlijk. Op deze manier ‘’dwingt’’ Google mensen nog meer  om een account te nemen. Daarnaast verzamelt Google op deze manier nóg meer persoonlijke informatie. Ze zien precies in welke producten je geïnteresseerd bent. Houd er dan ook rekening mee dat dit effect gaat hebben op het gebruik van Google AdWords.

Gevolgen voor SEO?

Ook is het aannemelijk dat het keurmerk gevolgen heeft voor webshops en dat daar een SEO specialist hulp kan bieden. Ik verwacht dan ook zeker dat webshops met een Google Trusted Stores keurmerk een (kleine) voorsprong krijgen in de zoekresultaten.

Wat je verder kan verwachten

Google+ wordt de laatste tijd erg veel gepusht. Ook het verzamelen van reviews wordt door Google aangemoedigd. Ga er maar vanuit dat deze reviews straks gekoppeld worden met Google Trusted Stores.
Wat is jouw mening? Denk je dat Google dit doet om consumenten kwaliteit te bieden of is het de zoveelste stap naar meer macht? Laat het ons weten!