Het opzetten van een marketingstrategie

Wanneer is het perfecte moment om met marketing te beginnen?

Het klinkt zo logisch om marketing in te zetten voor je bedrijf omdat je graag wilt groeien en meer wilt verdienen. Je wilt beter gevonden worden op bepaalde zoekwoorden die je relevant lijken voor jouw bedrijf. Je gooit de woorden een paar keer in je tekst en start een campagne op Google Ads (voorheen AdWords). Verder plaats je ergens een artikel en sta je op een beurs. En nu maar wachten op meer aanvragen. Waarom dit niet winstgevend is? Daar kom ik later in het artikel op terug. 

Welk cijfer geef jij je bedrijf?

Om te testen hoe jouw bedrijf ervoor staat wil ik je vragen een klein testje te doen. Kijk eens kritisch naar jouw organisatie. Welk cijfer (1-10) geef je:

  • Financiën: Is je bedrijf financieel gezond genoeg om aan het einde van het jaar een leuke winst over te houden, staat er genoeg geld op de rekening en heb je hier zicht op? 
  • Marketing: Ben je voldoende in beeld bij je doelgroep, levert dit je genoeg leads op, een acceptabel verkooppercentage en loyale klanten? 
  • Operationeel: Loopt de dagelijkse gang van zaken goed met betrekking tot levering en kwaliteit van je product of dienst en zijn de bedrijfsprocessen op orde?
  • Mens en cultuur: Gaat je personeel met veel plezier naar hun werk, voelen ze zich betrokken en werken ze resultaatgericht?

Denk er even rustig over na welk cijfer je welk onderdeel geeft voor je verder gaat met lezen.

Waarom je eerst je financiën op orde moet hebben 

Uit ervaring weten we dat bedrijven hun financiën gemiddeld een 6 geven, marketing een 4, operationeel een 7 en mens en cultuur een 6. Nu dit inzichtelijk is, wil men vaak als eerste overal een voldoende voor krijgen. Maar als je marketing gaat inzetten en je marges zijn slecht, dan krijg je door het inzetten van marketing alleen maar meer volume met slechte marges. En dat moet je niet willen. Daarom is het beter om eerst je financiën op een 8 te krijgen voor je bezig gaat met marketing. Voor je gaat groeien moet je dus eerst (1) alles weten over hoe je er financieel voor staat, (2) financieel gezond zijn en (3) een goede cashflow hebben. Heb je dit in orde? Dan is op basis hiervan mogelijk om te bepalen wat de marges zijn voor het inzetten van marketing. 

Wat de basis is van een goede marketingstrategie

Klanten komen bij ons met de vraag of wij een boodschap bij hun doelgroep willen overbrengen voor een X budget. Dit klinkt voor ons een beetje als gedropt worden in China met de vraag of we een foto willen maken van de zeldzame lepelbekstrandloper. Waar begin je? Want hoe bepaal je het budget, de doelgroep en de boodschap? Waar blink je in uit, wat kan ervoor zorgen dat je klanten over de streep worden getrokken om ze naar de website te krijgen en beter nog: jouw product te kopen? Gelukkig kunnen we online een heleboel testen en bijsturen. Maar wil je dat dit werkt, dan moet er wel eerst een rode lijn ofwel een strategie op bedrijfsniveau worden bepaald. Dit heb je uiteraard ook nodig om te bepalen of de marketing geslaagd kan worden genoemd. 

Zorg voor draagvlak

En terwijl je dit alles doet, is het belangrijk om je medewerkers niet te vergeten. Zonder hen is er immers geen bedrijf. Wil je betrokken medewerkers die hun verantwoordelijkheid nemen? Dat kan alleen maar als ze weten waar ze naartoe werken. Dit doe je door de stip op de horizon en de mijlpalen vast te leggen en dit elk kwartaal te evalueren. Vergeet daarbij natuurlijk niet om het behalen van mijlpalen te vieren! 

Het nadeel is alleen dat het gemiddelde strategieplan een heel boekwerk is dat vaak op de digitale plank belandt. Daarom raad ik je aan om dit in twee duidelijke schema’s weer te geven. De een geeft een overzicht van je doelen, KPI’s en mijlpalen en de andere giet je in de vorm van een jaarplan met informatie over de missie en visie van het bedrijf en wat je dat jaar wilt doen. Zo heb je alles bij de hand! Hang deze schema’s op en gebruik het om keuzes te maken. Twijfel je over de noodzaak van een project of uitgave? Pak het plan erbij en beslis; draagt het bij aan (of is het noodzakelijk voor) het behalen van je doelen, dan zet je het door. Zo niet, dan neem je er afscheid van. Dat maakt het beslissen een stuk makkelijker. 

Wij helpen je graag (gratis) een stapje op weg

Het bepalen van een goede strategie en alles dat daarbij komt kijken hoeft niet lang te duren, wel is het vaak lastig om hieraan te beginnen. Wij delen onze kennis graag met jou en doen dit door gratis trainingen te geven. Onze andere trainingen gaan o.a. over Google Analytics, SEO (vindbaarheid van je website) en PPC/ SEA (het kopen van bezoekers voor je website).

Kijk voor meer informatie bij ons trainingsaanbod en schrijf je vandaag nog in. We verwelkomen je graag!