Wat is de impact van corona op (werknemers in) de maakindustrie?

Al eerder gingen wij in op de actuele situatie – rondom COVID-19 – in de bouwsector, deze week nemen wij een kijkje in de maakindustrie. We spraken met diverse bedrijven in de omgeving. Opvallend is dat er in de afgelopen maanden een verschuiving heeft plaatsgevonden van de vraag naar producten. Zo zorgde het zogenaamde ‘hamstergedrag’ voor een grote impact op de productielocaties. We duiken dieper in op de huidige stand van zaken binnen de maakindustrie. Hoe houden zij zich staande in deze bewogen tijd*?

*Aan het einde van ieder artikel wordt er een beoordeling gegeven van 1 t/m 5 waarbij 1 staat voor “weinig invloed” en 5 voor “extreem veel invloed”.

De invloed van corona op de maakindustrie

De invloed van deze coronacrisis op de maakindustrie is over het algemeen redelijk groot. Wel merken we dat de impact bij het ene bedrijf groter is dan bij de ander. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de goederen die geproduceerd worden. Er ontstaat soms een grotere vraag naar bepaalde producten, waardoor de productie hiervan flink opgeschroefd moet worden. Binnen andere bedrijven verschuift de vraag en komt de focus meer te liggen op veel gevraagde, andere typen producten. Bedrijven die veelal aan het buitenland leveren, krijgen door de crisis ook te maken met flink wat veranderingen. Binnen een aantal landen werd er een total lockdown geïnstalleerd, wat betekende dat er niet kan worden geleverd aan deze landen.

Hoe bedrijven in de maakindustrie omgaan met deze situatie

De bedrijven binnen de maakindustrie spelen goed in op deze crisis door flexibel en ad hoc te reageren. Ze maken gemakkelijk een switch naar producten waar op dit moment een grotere vraag naar is. Daarnaast nemen ze de volgende maatregelen om zo optimaal mogelijk met deze situatie om te kunnen gaan:

  • Ploegendiensten worden anders ingesteld. Zo zorgen bedrijven binnen de maakindustrie ervoor dat er niet teveel medewerkers tegelijkertijd aanwezig zijn in de fabriek.
  • Werknemers komen verspreid de fabriek binnen.
  • Pauzetijden worden opgedeeld, zodat niet teveel mensen tegelijkertijd aan de koffietafel zitten.
  • De meeste werknemers met een kantoorfunctie werken vanuit huis. Hier werd voorafgaand aan de crisis al rekening mee gehouden.
  • Externe leveranciers zijn (tijdelijk) niet welkom op kantoor en op de productielocatie. Wel houdt dit in dat sommige projecten wat langer duren.
  • Binnen een aantal bedrijven komt het voor dat medewerkers die normaal gesproken in een fysieke winkel werken, meehelpen in de productiehallen.
  • Werknemers worden zo goed mogelijk op de hoogte gehouden van ontwikkelingen via onder andere nieuwsbrieven.

 

Maakindustrie

De impact van corona op werknemers

Onder de werknemers in de maakindustrie heerst een grote mate van onzekerheid en angst. Daarnaast hebben (kantoor)medewerkers met kinderen er meer moeite mee om zich te kunnen focussen gedurende de dag. Toch geldt over het algemeen dat werknemers snel weten te schakelen. Binnen sommige bedrijven is zelfs een speciaal corona-team opgezet om in de gaten te houden wat de trends zijn en zorgen van medewerkers weg te nemen.

De meeste bedrijven steken veel energie in het stimuleren van de motivatie van werknemers door bijvoorbeeld leuke, digitale evenementen te organiseren. Dit doen zij door koffiemomenten in te plannen, zodat medewerkers betrokken blijven bij het bedrijf. Eén van de bedrijven die wij spraken, gaf zelfs aan dat zij via Zoom een optreden hadden geregeld van een lokale artiest. Hoe leuk is dat!

Hoe de toekomst van de maakindustrie eruit gaat zien

Vrijwel alle bedrijven die wij spraken voor het schrijven van dit artikel, gaven aan dat zij het lastig vinden om in te schatten wat deze crisis hen in de toekomst brengt. Het is nu eenmaal afhankelijk van vele variabelen en het blijft hoe dan ook koffiedik kijken. Wel proberen de meesten zo veel mogelijk na te denken over een nieuwe indeling, zodat medewerkers weer naar kantoor kunnen komen in de nabije toekomst. Volgens hen kan het nog wel een hele tijd duren voor er weer op normale toeren kan worden gedraaid.

Maakindustrie autobedrijf

Is de maakindustrie online actief tijdens deze crisis?

Voorheen werden internationale deals veelal gemaakt op locatie. In verband met het negatieve reisadvies, vinden deze afspraken plaats via Zoom of Microsoft Teams. Online communicatie heeft dus een prominentere plek gekregen binnen de maakindustrie. Er vindt weinig verandering plaats rondom de online marketingstrategieën van deze bedrijven. Wel wordt er nagedacht over mogelijke gevolgen van bepaalde campagnes. Er moet een balans worden gevonden tussen commerciële doeleinden en menselijke belangen. Opvallend is dat webshops een steeds grotere rol zijn gaan spelen. Sommige fysieke winkels zijn in deze tijd gesloten, maar moeten toch een manier vinden om inkomen te genereren.

De maakindustrie in tijden van corona

✭✭✭✩✩ Score: 3/5

De coronacrisis heeft zeker een impact op bedrijven in de maakindustrie. De vraag verschuift en er komt een grotere focus te liggen op online verkopen en het leveren van andere producten. De toevoer naar het buitenland staat momenteel even on hold, terwijl de vraag vanuit Nederland veelal toeneemt. Medewerkers passen zich goed aan en werken zoveel mogelijk vanuit huis, of in kleinere ploegen op de productielocaties. De toekomst is onzeker, maar bedrijven spelen goed in op de huidige situatie. Ze doen hun uiterste best om langzaamaan weer terug te gaan naar de ‘normale’ omstandigheden.

Volgende week nemen wij een kijkje bij de werknemers in de IT-sector. Hoe houden zij hun werknemers gezond in tijden van crisis?