Mijn innerlijke algoritme

Er zijn twee soorten mensen, de emotionele en de rationele mens. Ik heb mijzelf altijd ingedeeld bij de eerste groep. Beslissingen neem ik razendsnel op basis van intuïtie of onderbuikgevoel. Noem het jeugdige overmoed, al telt ook mijn jaarkalender gestaag door. Maar, is intuïtie eigenlijk wel 100 procent gevoel? Is het niet eerder een onverklaarbare soort ratio?

Wie op Google een zoekopdracht intypt, krijgt in een flits van een seconde pagina’s met resultaten. Door de snelheid lijkt het alsof daar bijna niet over wordt nagedacht, terwijl we allemaal weten dat er bij Google een complex systeem achter de schermen aan het werk is. Hun algoritme is in de loop der jaren met vallen en opstaan steeds beter geworden.

Werkt onze intuïtie misschien op dezelfde manier? Doordat we ons leven lang onophoudelijk vallen en opstaan, leert onze ratio om steeds sneller steeds betere beslissingen te nemen. Is die ene seconde waarin ons gevoel tot een beslissing komt niet het resultaat van jarenlange finetuning van ons innerlijke algoritme? Het lijkt alsof ik mij laat leiden door mijn gevoel, terwijl daar in werkelijkheid een natuurlijk en complex systeem achter zit dat zich lange tijd heeft kunnen ontwikkelen.

Als dat het geval is dan zou ik inmiddels zonder nadenken razendsnel praktisch feilloze beslissingen moeten nemen. Precies het tegenovergestelde doet zich voor. Voorheen had ik binnen een paar seconden een antwoord als mijn collega Dennie mij om advies vroeg over de structuur van een website. Maar laatst zei ik tot zijn stomme verbazing: ‘Ik weet het niet. Voor de ene keuze valt iets te zeggen, maar de andere kant is ook positief.’ Hij keek mij lachend aan en zei: ‘Wat jij nu aan het doen bent, heb ik al gedaan. Ik kom naar jou omdat jij normaal gesproken keuzes maakt.’

Natuurlijk zijn mijn kennis en ervaring omvangrijker dan ooit. Toch gebeurt het vaker dat ik tegen een klant zeg: ‘Goede vraag. Je kan dit doen, of dat. Maar welke de beste is, daar heb ik niet zo 1-2-3 een antwoord op.’ Als ik dat in de begintijd had gedaan, had ik waarschijnlijk helemaal geen klanten gehad. Mensen zoeken naar zekerheid, zeker als ze professionele hulp inschakelen. Wat dat aangaat kun je marketing goed vergelijken met beleggen. Kennis en ervaring zijn absoluut nodig, maar bieden geen garanties, omdat er teveel onvoorspelbare factoren een rol spelen.

Soms verlang ik terug naar die braniemaker wiens innerlijke algoritme op volle toeren draaide. Maar er is één groot voordeel aan de nieuwe Martín: ik ga minder vaak onderuit.