SEO termen uitgelicht

De meestvoorkomende SEO termen uitgelicht

Binnen zoekmachine optimalisatie (SEO) maken wij gebruik van diverse SEO termen. De meeste begrippen zijn ook nog eens in het Engels. Je moet maar net weten wat iedere term nu precies inhoudt en betekent. En daarom helpen wij jou een handje. Zie hier: een hele begrippenlijst vol met SEO termen*. Klik op een SEO term hieronder om de betekenis ervan te bekijken.

Algoritme
Alt-tag
Anchortekst
Backlinks
BERT
Branded search
Brand awareness
Broodkruimelpad (breadcrumbs)
Call to action
Conversie
Crawlen
Customer journey
Duplicate content
Externe links
Google Search Console
Google Mijn Bedrijf
Headings
Hummingbird
Indexeren
Interne links
Keywords
Keyword stuffing
Landingspagina
Link
Meta-omschrijving
Meta-titel
Noindex tag
Panda
Penalty
Penguin
Ranking/PageRank
robots.txt
Search Engine
Search Query
Schema Markup
SEO
SERP
Site Audit
Sitemap
URL

Algoritme

Een reeks van instructies die worden meegegeven aan bots (zoekmachinesoftware) waardoor wordt bepaald welke waardes er worden toegekend aan pagina’s op een website. Op basis van deze instructies wordt de relevantie en volgorde van zoekresultaten vastgesteld.

Alt-tag

De alt-tag is een alternatieve tekst die je toevoegt aan een afbeelding. Hierin beschrijf je wat er op de afbeelding te zien is. Deze verschijnt op het moment waarop de afbeelding zelf niet wordt weergegeven. Daarnaast wordt deze tag gebruikt voor bezoekers met een beperking die gebruikmaken van bijvoorbeeld een schermlezer.

Anchortekst

Een anchor is een stukje tekst waar een interne of externe link achter hangt.

Een link van een andere pagina (intern of extern) naar een pagina op jouw website. Ook wel bekend als een inkomende link.

BERT

BERT is een update van Google (eind 2019) en staat voor: Bidirectional Encode Representations from Transformers. Volgens Google is het algoritme na deze update steeds beter in staat om woorden aan elkaar te koppelen en de context rond zoekwoorden te begrijpen. Belangrijk hierbij is om relevante en waardevolle content te creëren zodat je relevanter wordt voor bezoekers en voor Google.

Branded searches zijn simpelweg de resultaten die worden weergegeven in de zoekmachine wanneer je naar een merknaam zoekt.

Brand awareness

Brand awareness (merkbekendheid) ontstaat wanneer de consument een product herkent in combinatie met de merknaam van dit product. Het creëren van brand awareness is een belangrijke stap bij het promoten van een nieuw product of het doen herleven van een – wat ouder – bestaand merk. In het meest ideale geval gaat deze merkbekendheid samen met de kwaliteit van de producten en onderscheidt dit merk zich van zijn concurrenten.

Broodkruimelpad (breadcrumbs)

Broodkruimels geven de bezoeker de mogelijkheid om eenvoudig te navigeren naar de vorige pagina’s of de homepagina. Een broodkruimelpad is een rij met interne links op je pagina.

Call to action

Een zin of stuk tekst die de lezer probeert te overtuigen om bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden, zich aan te melden voor de nieuwsbrief, een product of dienst aan te schaffen of gewoonweg contact op te nemen met je bedrijf.

Conversie

Een conversie is wanneer iemand een door jouw gedefinieerd doel bereikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het invullen van een formulier, het doen van een transactie, het downloaden van een whitepaper of het kijken van een video.

Crawlen

Het doorzoeken van je website – om te bepalen waar deze terechtkomt in de zoekresultaten – wordt gedaan door zogenaamde bots (zoekmachinesoftware). Tijdens het crawlen bekijken ze je website en de links die hierop te vinden zijn. Vervolgens wordt je website geïndexeerd.

Customer journey

De zogenaamde “reis” die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst gaat aanschaffen. Binnen SEO ook wel bekend als het SEE-THINK-DO-CARE-model (STDC-model).

Duplicate content

Duplicate content (dubbele inhoud) ontstaat wanneer de inhoud van twee of meer pagina’s bijna letterlijk hetzelfde is, of wanneer een pagina op je website grote overeenkomsten heeft met een andere pagina. Zoekmachines als Google zullen duplicate content bestraffen aan de hand van een penalty, dus zorg ervoor dat je altijd originele content op je website plaatst.

Links op een pagina van jouw website die leiden naar een pagina op een andere website.

Google Search Console

Om Google een handje te helpen, kun je jouw website aanmelden bij Google Search Console (GSC). Op deze manier kun je het zoekgedrag van je bezoekers bijhouden en krijg je notificaties wanneer er zich een probleem voordoet op je website.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis dienst van Google speciaal bedoeld voor bedrijven die lokaal gevonden willen worden. Door een bedrijfsvermelding aan te maken, kun je jouw bedrijf online zichtbaar maken. Lees meer over waarom ook jij GMB zou moeten instellen voor jouw bedrijf.

Headings

Headings (ook wel bekend als header tags) brengen structuur aan in de content die je op je website plaatst. In de meeste gevallen wordt de H1 tag gebruikt voor de titel van de betreffende pagina. Vervolgens kun je gebruik maken van de H2, H3, H4, H5 en H6 tag om hoofdstukken of paragrafen te onderscheiden in de tekst.

Hummingbird

Hummingbird is een update van Google die werd gereleased in september 2013. Deze upgrade heeft gezorgd voor de belangrijkste verandering in de zoekresultaten van Google. De nadruk lag na deze update steeds meer op relevantie en de betekenis van content. Waar je voorheen nog geforceerd zoekwoorden plaatste in je tekst, werd het na deze update steeds belangrijker om verbanden aan te leggen in de teksten op je website.

Indexeren

Het vinden van pagina’s door de zoekmachine wordt indexering genoemd. Om zichtbaar te worden voor zoekmachines, is het slim om een sitemap aan te maken.

Links die zich bevinden op een pagina op jouw website die leiden naar een andere pagina op jouw website.

Keywords

Zoekwoorden, de woorden die jij gebruikt om resultaten naar voren te halen in de Search Engine.

SEO termen

Keyword stuffing

Keyword stuffing is het overmatig gebruiken van zoekwoorden – zichtbaar of onzichtbaar – om een hogere positie te kunnen bemachtigen in de zoekresultaten. Google controleert hier tegenwoordig steeds strikter op. Keyword stuffing kan een reden zijn voor een penalty.

Landingspagina

Een pagina op de website waar een persoon op landt die een bepaalde actie heeft uitgevoerd op het internet om bij jou te komen. Er zijn meerdere mogelijkheden maar dit zou bijvoorbeeld kunnen zijn via een social media post waarin een link staat naar jouw specifieke url of wanneer iemand zoekt op jouw bedrijf in google en doorklikt via het resultaat in de SERP, of als laatste voorbeeld een email met een link.

We spreken van een link als er een relatie is tussen 2 pagina’s of situaties. In de online marketing betekent een link in dit geval dat een stukje tekst of een URL klikbaar is zodat je wordt verwezen naar de nieuwe website die jou wellicht meer informatie kan verschaffen over daar waar jij naar op zoek bent. We maken onderscheid tussen interne links & externe links.

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is een HTML-onderdeel van een webpagina en is eenvoudig te optimaliseren. In deze omschrijving geef je een korte beschrijving van de betreffende pagina. Deze wordt vervolgens weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Meta-titel

De meta-titel is de titel van de betreffende pagina en wordt (net als de meta-omschrijving) weergegeven in de zoekresultaten. De titel vertelt gebruikers waar uw pagina over gaat en bepaalt de relevantie hiervan voor een bepaalde zoekopdracht. Gebruik hierom duidelijke en beschrijvende paginatitels (met daarin het belangrijkste zoekwoord) om bij te dragen aan je zichtbaarheid in Google.

Noindex tag

Wanneer je deze tag toevoegt op je pagina, vertel je aan Google dat deze niet geïndexeerd hoeft te worden en verschijnt deze dus niet in de zoekresultaten.

Panda

Een grote algoritmische update van Google (februari 2011) die als doel had om website met een lage kwaliteit uit de resultaten te halen. Naar aanleiding van deze update werd het steeds belangrijker om bestaande websites te verbeteren. Een website met een lage kwaliteit houdt in dat er bijvoorbeeld Keyword Stuffing aanwezig is.

Penalty

Een Google penalty – zoals de naam al zegt – is een straf van Google. Deze kun je bijvoorbeeld krijgen wanneer je veel backlinks hebt gekocht, je te veel zoekwoorden gebruikt in je tekst (zie keyword stuffing) of wanneer je website van een slechte kwaliteit is. Wanneer je een penalty krijgt, zorgt dit er ook voor dat je website niet meer gemakkelijk te vinden is.

Penguin

Een update van Google uitgebracht in september 2016. Met deze update werd duidelijk dat black-hat SEO (spam-SEO-technieken) werd bestraft. Alleen aan sites met een hoge kwaliteit backlinks werd een hoge autoriteit toegekend. Deze kunnen alleen worden verkregen op een organische (niet betaalde) manier.

Ranking/PageRank

PageRank is uitgevonden door de oprichters van Google en is vernoemd naar Larry Page. Dit is hoe zoekmachineoptimalisatie ooit is begonnen. Voor de buitenwereld is dit een getal tussen de 0 en 10 waarmee de relatieve waarde van een website op logaritmische schaal wordt getoond. Deze wordt bepaald door het aantal links naar je website en de kwaliteit daarvan. In de loop der jaren zijn hier veel meer factoren bij gekomen. PageRank is slechts een van de vele factoren voor de ranking in Google.

robots.txt

Het robots.txt bestand gebruikt Google om te bepalen welke pagina’s of bestanden zij wel of niet mogen crawlen op je website. Dit bestand wordt voornamelijk gebruikt om het crawlerverkeer naar je website te kunnen beheren en bepaalde pagina’s uit te sluiten van indexering.

Search Engine

De zoekmachine – zoals bijvoorbeeld Google – daar waar jij op zoekt naar informatie. Dit kan bijvoorbeeld ook Bing zijn of Yahoo!.

Search Query

Een zoekopdracht die bestaat uit meerdere keywords achter elkaar.

Schema Markup

Een code die je kunt plaatsen op je website die zoekmachines helpt deze te begrijpen. Op deze manier kun je de zichtbaarheid van je website de SERP een boost geven. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van visuele icoontjes als beoordelingssterren.

SEO

Search Engine Optimization (SEO) – Een breed begrip voor alle werkzaamheden die uitgevoerd worden om jouw website beter organisch zichtbaar te maken in de SERP.

SERP

Search Engine Results Page – De resultaten pagina in google wanneer men zoekt met bepaalde keywords.

Site Audit

Een Site Audit is een rapport wat kan worden samengesteld door middel van een SEO-tool om de zoekmachinevriendelijkheid van een website op meerdere gebieden te kunnen evalueren.

Sitemap

Een sitemap is een database met daarin geïndexeerde webpagina’s die door een zoekmachine worden opgeslagen om zoekresultaten op te halen.

URL

Letterlijk betekent URL: “Universal Resource Locator”, bij ons beter bekend als een individuele pagina op een website.

Wat Vsee Search Marketing voor jou kan betekenen op het gebied van SEO

De specialisten van Vsee Search Marketing zijn dagelijks in de weer met het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Samen zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar worden. Wil je meer weten over hoe jij door middel van SEO meer conversies kunt realiseren? Neem voor vragen en advies contact met ons op.

*Hierbij richten wij ons vooral op de zoekmachine van Google, omdat deze zoekmachine het meest wordt gebruikt in Nederland. Daarbij zijn de meeste optimalisatietips ook te gebruiken voor zoekmachines als Bing en Yahoo!.