Columnvan Banner Charley Vermij

Veel ervaring staat niet garant voor onderscheidende creativiteit

Wat maakt iemand een goede (online) marketing manager/consultant? Is het leeftijd, ervaring of talent? Of van alles een beetje? Men reageert vaak verbaasd als ik vertel dat ik 24 jaar oud ben. Tijdens mijn HBO-studie Communicatie was het mijn doel om in ongeveer vijf, zes jaar te groeien naar een dergelijke functie. Dat verliep iets sneller. Toen ik in augustus 2018 bij Vsee kwam werken, rolde ik met een aantal weken in de rol van online marketing manager/consultant. Inmiddels heb ik tweeënhalfjaar praktijkervaring.

Bepaalde branches, zoals de auto-industrie of parfummerken, eisen minimaal zes jaar werkervaring voor marketingmanagers. Natuurlijk kan ervaring belangrijk zijn voor een functie. Maar recruiters gaan hier in mijn beleving voorbij aan iets essentieels: veel ervaring staat niet garant voor onderscheidende creativiteit. Neem bijvoorbeeld de meeste tv-reclames voor auto’s of parfums, deze zijn in mijn ogen verre van creatief. Ze zijn eerder inwisselbaar. Evenmin maakt ervaring iemand nieuwsgierig of leergierig. Zeker, je kunt deze eigenschappen stimuleren en ontwikkelen, maar zonder natuurlijke aanleg wordt dat een langdurige kwestie. Terwijl iemand die van nature creatief is, nieuwsgierig en graag leert al heel snel een waardevolle bijdrage kan leveren.

Nu ben ik binnen Vsee ook betrokken bij het recruitmentproces. Wanneer ik met mogelijk nieuwe collega’s om de tafel zit, houd ik deze drie elementen in gedachten. Is iemand creatief, nieuwsgierig en leergierig? Wij zijn weliswaar een online marketingbureau, maar wij denken verder dan online. Online is slechts een middel om je doelgroep te bereiken en marketing is veel meer dan reclame of verkoop. Het is ons vak om iemands merk, product of dienst over te brengen aan de doelgroep. Hiervoor moeten wij weten wie onze klant is en wat hij/zij nu echt wil bereiken. Om dat plaatje zo compleet mogelijk te krijgen, stellen we vragen en doen gedegen onderzoek. We zijn nieuwsgierig en leergierig. En een goed marketingplan vereist creativiteit. Niet één marketingplan is hetzelfde.

Dus nee, ervaring zegt niet alles. Natuurlijk helpt ervaring je om met bepaalde gebeurtenissen beter om te kunnen gaan. Na tweeënhalf jaar kan ik in deze functie gelukkig nog genoeg ervaring opdoen, wat ik zie als een toffe uitdaging. Dankzij mijn nieuwsgierigheid en mijn liefde voor het marketing vak, begin ik nergens met een achterstand. Ik stel mijn vragen, ik doe mijn onderzoek, deel mijn kennis en samen met mijn collega’s creëren wij een creatief marketingplan.

Mijn ervaring tot nu toe? Vrijwel alle klanten hebben graag iemand voor zich die onbevangen met hen meedenkt. En die ervaring is onbetaalbaar.

Charley Vermij