zoekmachine adverteren (SEA)

Door te adverteren in de zoekmachine meer bezoekers op je website krijgen

Wanneer je op korte termijn meer bezoekers op je website wilt en daarmee meer omzet uit je website of webshop wilt halen dan kies je voor zoekmachine adverteren. Maar ook voor het versterken van je merk is deze manier van adverteren zeer geschikt.


Het adverteren in de zoekmachine is met de jaren steeds complexer en uitgebreider geworden. De concurrentie ligt hoger, de marges staan steeds meer onder druk en als ondernemer of manager heb je vaak andere prioriteiten. Of je komt er gewoonweg niet toe aan om deze specifieke kennis op te doen.

Dan nodig ik je graag uit in mijn ‘speeltuin’. Samen met jou bepaal ik de strategie en aanpak. Met jouw kennis over de branche en het product of de dienst en mijn kennis van de functies en mogelijkheden, halen wij samen het maximale uit onze samenwerking. Leid je een team dat ‘aan de knopjes draait’ maar mis je hierin de strategische lijn, een sterke sparringpartner of iemand die af en toe kritische vragen stelt en met een frisse blik kijkt? Maar ook iemand die bij kan springen in de uitvoer wanneer dit nodig is?
Neem dan contact met mij op en ik ga graag samen met jou op ontdekkingsreis om de juiste aanpak te vinden!

Een beknopte omschrijving van zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren, SEA, search engine advertising; 3 benamingen voor een belangrijk onderdeel binnen zoekmachine marketing. Het adverteren in de zoekmachine houdt in dat jouw advertenties te zien zijn wanneer mensen ‘Googlen’ of op Bing zoeken. Je betaald per klik die je op je advertentie krijgt. Daarom wordt deze manier van adverteren ook wel het ‘kopen’ van bezoekers naar je website genoemd. Google is de bekendste zoekmachine maar ook Bing begint in Nederland steeds meer terrein te winnen.

Wat is het verschil tussen zoekmachine adverteren en zoekmachine marketing?

Zoekmachine adverteren is een onderdeel van zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing omvat het adverteren (ook wel SEA genoemd) en het optimaliseren van je website voor de niet-betaalde resultaten (ook wel SEO genoemd).

SEO en SEA; de verschillen uitgelicht

Door te adverteren worden je natuurlijke posities niet hoger! Dit is een fabeltjeStéphanie Erné

Wie met Bing of Google zoekt komt terecht op de pagina met zoekresultaten. Deze kunnen opgedeeld worden in de advertenties en de niet-betaalde (organische) resultaten. Wanneer mensen op je organische resultaten klikken is dit ‘gratis’ verkeer. Wanneer ze op je advertenties klikken betaal je hiervoor aan Bing of Google een bepaald bedrag. Om jouw advertenties te laten zien bied je op de zoekwoorden die mensen intypen. Om organisch vindbaar te zijn investeer je in het verbeteren (optimaliseren) van je website. Het grootste verschil is dat SEO tijd kost voordat je resultaat ziet terwijl het adverteren vrijwel direct resultaat opleverd. Uiteraard kunnen beide juist heel goed naast elkaar ingezet worden, en versterken ze elkaar. Mocht je daar meer over willen weten dan vertel ik je daar graag een keer meer over!

Wat is een SEA campagne?

Binnen het zoekmachine adverteren praten we vaak over een campagne. Een campagne kan op diverse manieren bedoeld worden. Doorgaans hebben we het hierbij over de aanpak van een bepaald onderwerp. Denk hierbij aan een product of dienst. Maar je kunt ook een campagne opzetten rondom een beurs, evenement of zelfs je concurrent. Een campagne kan verschillende manieren van adverteren omvatten waar we jou en je team graag in adviseren.

De twee zoekmachines; Google en Bing

De bekendste zoekmachine is Google. Het adverteren in Google doe je via hun platform ‘Google Ads’. Dit is een goed ontwikkeld platform met zeer veel verschillende advertentiemogelijkheden. Wil je hier meer over weten neem dan contact met mij op of ga naar de pagina over Google Ads.
Bing is een opkomende zoekmachine waar jaar op jaar meer mensen gebruik van maken. Daarom is Bing ook belangrijk om mee te nemen in je zoekmachine marketing strategie. Bing heeft zeer veel overeenkomsten met Google Ads. Echter, een belangrijk verschil is dat de mensen die op Bing zoeken voor iets hogere bedragen bestellen. Een nadeel van Bing is dat het aantal gebruikers veel lager ligt. Voor meer informatie bezoek je onze pagina over het adverteren in Bing.

Zijn er nog andere zoekmachines om op te adverteren?

Ja, die zijn er zeker. Beslist.nl en Kieskeurig.nl zijn hiervan een voorbeeld. Ook bol.com en Amazon zijn website waarop men op zoek is naar producten. Ook daar kun je adverteren om jouw producten bij de juiste personen onder de aandacht te brengen.

Waarom je, als onderdeel van je strategie, voor zoekmachine adverteren moet kiezen

  • Resultaten zijn vrijwel direct zichtbaar.
  • Het is financieel gezien verstandig om je omzet uit meerdere kanalen te krijgen.
  • Het is zeer effectief.
  • Je bent zichtbaar op de eerste pagina wanneer je daar organisch (nog) niet zichtbaar bent.
  • er zijn veel verschillende advertentie mogelijkheden zoals op YouTube of partner websites.

Een klein stukje verdieping in het zoekmachine adverteren

Heel kort ga ik je iets meer uitleggen over hoe het adverteren in de zoekmachine werkt. Wil je er dieper op ingaan of heb je specifieke vragen? Dan hoor ik het graag.

Zoekwoorden; de basis bepalen

De basis van het adverteren zijn de zoekwoorden. Mensen typen zoekwoorden in en wij bepalen of we daar op gaan adverteren of niet. Het voordeel hiervan is dat je heel gericht je budget in kunt zetten. De zoekwoorden bepalen we aan de hand van een onderzoek (data), logisch nadenken en goed overleg met elkaar. Jij weet alles van je product en je doelgroep. Ik leg dat naast de data en mogelijkheden. Zo bepalen we de zoekwoorden en onderwerpen. Van deze onderwerpen maken we een ‘accountstructuur’. Een goede accountstructuur zorgt voor kwaliteit en overzicht.

Slim omgaan met de advertentieveiling

Het adverteren werkt op basis van een veilingsysteem. Hoeveel je betaald en waar je op de pagina te zien bent hangt af van je kwaliteit, je bod en het bod van de concurrent. Dit is waar Google haar geld mee verdient. En dit is waar ik voor jou probeer om er zoveel mogelijk uit te halen. Want je wil natuurlijk niet teveel betalen voor een goede positie of zoveel mogelijk klikken.

De advertenties die voor je bezoekers zorgen

Je adverteert met tekstadvertenties of beeldadvertenties. Welke we gebruiken is afhankelijk van de strategie die we bepaald hebben. Beeldadvertenties worden bijvoorbeeld vaak ingezet ter verbtering van je merkbekendheid of om mensen producten te laten zien die ze zojuist op je website hebben bekeken. Hoe meer mensen op je advertentie klikken ten opzicht van het aantal mensen dat de advertentie heeft gezien hoe beter je kwaliteit is. Wat betekent dat je minder betaald voor de klik. Maar ook dat er veel mensen jullie website bezoeken. En dat is wat je uiteindelijk wilt bereiken met het inzetten van zoekmachine adverteren.

Bij adverteren praat je vaak over ROAS (return on ad spend). Dit is een percentage dat aangeeft hoeveel euro omzet je krijgt voor elke euro die je aan het adverteren uitgeeft. Samen stemmen we hiervoor de juiste percentages af.
Stéphanie Erné

Hoeveel kost het om te adverteren in de zoekmachine?

Hoeveel het kost zou eigenlijk niet uit moeten maken. Ik wil er naar toe gaan dat je graag je geld aan Google geeft omdat je weet dat je er omzet voor terug krijgt. Daarom is een goede samenwerking tussen ons van groot belang. Wat zijn de marges per productgroep of hoeveel kunnen we uitgeven om een lead binnen te halen? Dit zijn belangrijke cijfers om te weten, zodat ik er voor kan zorgen dat jij straks tevreden bent over wat wij hebben neergezet. Wel zo prettig dat je er wat aan overhoudt toch?

Wil je kennismaken met mij en de mogelijkheden bespreken? Neem dan gerust contact op!