zoekmachine adverteren (SEA)

Google Ads: op korte termijn meer bezoekers, omzet en winst!

Wie budgetten voor marketing toewijst doet dit om uiteindelijk meer omzet of meer winst te maken. Google Ads is daar perfect voor; je ziet hoeveel je er in stopt en wat je er uit haalt. Ben je tevreden over deze resultaten dan bouw je dit uit. Ben je niet tevreden dan stuur je bij. Google Ads stelt je in staat om snelle slagen te maken en heel doelgericht te adverteren.

Als Google Ads specialist laat ik je graag kennismaken met mijn passie. Door de vele mogelijkheden die het advertentieplatform biedt is het neerzetten van een sterke strategie zeer belangrijk. Weten waar we op sturen en wat we willen bereiken staat daarom centraal in onze aanpak. Wil je meer weten over hoe ik jou of je team kan helpen en ondersteunen? Neem gerust contact met mij op, dan zoeken we samen naar de juiste insteek, gaan we ontdekken wat wel en niet werkt en vinden we het gewenste resultaat!

Wat is Google Ads en hoe werkt dit platform?

Google Ads is het advertentieplatform van de grootste zoekmachine in Nederland: Google. Door hiermee te adverteren kunnen mensen je advertentie zien zodra ze in Google zoeken. De basis van Google Ads is pay-per-click (PPC). Je biedt op een zoekwoord en betaald vervolgens zodra iemand op jouw advertentie klikt. Echter biedt Google Ads tegenwoordig nog veel meer mogelijkheden.
Google Ads staat bekend om zijn doelgerichtheid. Je bepaald zelf hoeveel je bereid bent om uit te geven voor een bezoeker naar je website. Waar je op de resultatenpagina zichtbaar bent en hoeveel je daarvoor exact betaald hangt af van dit bod en je kwaliteitsscore. Ik ondersteun je daarom graag zodat we hier het gewenste resultaat uit weten te halen.

Is het wel iets voor mij om hierop te adverteren?

Adverteer je nog niet met Google Ads, dan vraag je je bovenstaande waarschijnlijk af. Google Ads kan voor iedereen ingezet worden. De mate van succesvolheid is wel van een aantal factoren afhankelijk. Zo hebben wij een klant in een zeer prijsbewuste branche met grote concurrenten. Hoe beter de prijs en de levertijd, hoe meer er daadwerkelijk besteld wordt als we op Google Ads adverteren. Belangrijk is het daarom om je bewust te zijn van je branche, product en concurrenten. Wat maakt jouw merk uniek en wat onderscheid het van de concurrent? Mijn motto is ‘weten wat niet werkt is ook een stap verder in de weg naar succes’. En dat is het prachtige van Google Ads, werkt een productgroep niet goed, dan zet je het uit en hoeft er per direct geen budget meer naar toe. Dit budget kun je dan steken in de productgroepen die winstgevend zijn. Google Ads is voor iedereen een geschikt kanaal en ik help je graag ontdekken wat wel en wat niet voor je werkt.

De Google Ads mogelijkheden voor jouw merk

Hieronder volgt een korte uitleg over de mogelijkheden van het adverteren. Een succesvolle Google Ads campagne hangt af van de juiste inzet van deze mogelijkheden.

Datgene waaruit we de strategie opbouwen

Prospecting en remarketing:
De eerste verdeling die je kunt maken is in het type bezoeker. Google Ads biedt onderstaande advertentiemogelijkheden gericht op nieuwe bezoekers (prospecting) maar ook op bezoekers die al op je website zijn geweest (remarketing). Beide hebben hun eigen aanpak en horen thuis in een goede search marketing strategie.
Mobiel, desktop en tablet:
Het adverteren kan op de bekende computer of laptop maar uiteraard ook specifiek op mobiel en/of tablet. Daar waar jouw doelgroep zich bevindt en koopt leggen we de meeste nadruk op.
Search adverteren:
Dit is de bekendste vorm die Google Ads biedt: het adverteren in de zoekresultaten van Google met tekstadvertenties. Door de woorden te kiezen waarop je wilt dat je advertentie gevonden wordt kun je dit heel gericht doen.
Google Shopping:
Dit zijn de productafbeeldingen die je boven de zoekresultaten ziet. Gebruikers die op deze resultaten klikken zijn vaak koopgericht. en zeker wanneer je een sterke prijs hebt is dit een goede manier van adverteren. (Alleen voor e-commerce bedrijven).
Display adverteren:
Adverteren in het Display-netwerk van Google kan met beeladvertenties en tekstadvertenties. Google heeft een groot netwerk van partnerwebsites waarop je kunt adverteren. Op deze manier kun je mensen vaak in aanraking laten komen met je merk waardoor je top-of-mind bent.
Video adverteren:
Ook is het mogelijk om met advertenties en video’s op met name YouTube te adverteren. Hiermee kun je gericht een grote doelgroep bereiken.

De schaal waarop we kunnen adverteren

Afhankelijk van je servicegebied richten we ons op onderstaande niveaus. Onder je servicegebied verstaan we het gebied waarin mensen bij jou kopen. Dit is voor elk bedrijf en elk merk belangrijk om in kaart te hebben. Omdat je hiermee je budget gericht in kan zetten op daar waar je de meeste omzet of winst uit zult halen.

  • Lokaal
  • Regionaal
  • Nationaal

Wanneer je met mij de samenwerking aan gaat bepalen we samen hoe we hier op in gaan zetten. Jij weet waar je doelgroep zich bevindt en ik leg daar de data die reeds verzameld is naast. Bijvoorbeeld van een lopende Google Ads campagne, het CMS systeem of Google Analytics.

Extra tip: Gebruik het testen van je Google Ads uitingen om te kijken welke titel organisch de meeste klikken zal krijgen!
Martín Neuteboom (SEO-specialist)

De combinatie van Google Ads en SEO

Alhouwel Google Ads de organische posities niet beïnvloedt en andersom SEO dit ook niet doet, kunnen beide profijt van elkaar hebben. Bijvoorbeeld door juist te adverteren daar waar je organisch wel omzet behaald maar nog niet op een hoge positie vertoond wordt. Maar ook waar je organisch op positie 1 staat kan het verstandig zijn om met Google Ads op positie 4 te staan. Zo ben je prominent aanwezig en zorg je voor een groot bereik naar je website. Neem contact met mij en mijn SEO-collega’s op mocht je hier meer over willen weten.

De stappen voor een goed lopend Google Ads account.

Wanneer wij een samenwerking aangaan kan dit op diverse manieren. We maken onderscheid tussen:

  • Advies en (ondersteuning in) de uitvoer:
  • Opzetten
  • Beheren
  • Optimaliseren

Het doel van beide is een goed lopend Google Ads account. Samen bepalen we wat jouw merk nodig heeft maar altijd doorlopen we de stappen die leiden tot het gewenste resultaat:

De strategie bepalen
Hoe gaan we Google Ads inzetten? Wat willen we bereiken en wanneer is het account succesvol? Samen zoeken we naar de juist combinatie en aanpak die past bij jouw merk en budget.

Meetbaarheid instellen
Om te bepalen of de doelen gehaald worden is het belangrijk dat deze goed gemeten kunnen worden. Aan de hand van de strategie moeten de juiste doelen ingesteld worden.

Structuur en budgetten bepalen
Aan de hand van de doelen en de strategie gaan we de structuur bepalen. Deze moet overzicht scheppen en beheersbaar zijn. Welke woorden kies je? Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek en je strategie bepaal je de zoekwoorden waar je op wilt gaan bieden. Belangrijk is om ook meteen te kijken op welke je niet wilt bieden ( je negatieve zoekwoorden). Vanuit de strategie en de zoekwoorden delen we het account in.

Landingspagina’s
Een belangrijke factor voor een goed account is de pagina waarop je bezoeker terecht komt ná het klikken op de advertentie.

Advertenties
Hoe meer mensen op de advertentie klikken hoe beter Google de kwaliteit van je advertentie vindt. Hoe beter je kwaliteit is hoe minder je per klik betaald voor je positie. Goede relevante advertenties zijn dus erg belangrijk.

Puntjes op de i zetten
Een optimale campagne is een campagne met de puntjes op de i. Hier kijken we kritisch naar wanneer we advies of ondersteuning geven.

Optimaliseren en monitoren
Google Ads is niet een kwestie van opzetten en gaan. Campagnes moeten bijgestuurd worden om rendabel te maken en te houden. Nieuwe producten of diensten moeten toegevoegd worden. En dat wat niet werkt moet er uit gehaald worden.

Rapporteren
Zonder te rapporteren weet je niet hoe je ervoor staat en waar je bij moet sturen. Elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen is hierbij een belangrijk aspect. Heeft jullie product een prijs gewonnen? Dan hoort dat in de advertenties te staan. Maar ook als Google Ads weer iets nieuws bedacht heeft kijk ik met jullie of en hoe we dit in kunnen zetten.

Google Ads is jouw budget waard

Veel ondernemers vragen wat Google Ads ze oplevert en of het het geld waard is. Van tevoren kun je daar een inschatting van maken maar je zult dit pas weten als je het test. Maak je nu meer kosten dan winst? Heb je het gevoel dat er meer uit te halen valt? Dan kijk ik er graag een keer met je naar!