Succesvol adverteren in het Display Netwerk van Google

Door te adverteren in het Google Display Netwerk bereik je mensen op andere websites dan alleen op Google.nl. Zo vergroot je makkelijk het bereik van je campagne. Nog meer relevante mensen die jouw advertentie-uitingen te zien kunnen krijgen. Maar ook in andere fases van de customer journey. Adverteren in het Google Display netwerk maakt het daarnaast mogelijk om naast te betalen per klik ook te betalen per 1000 vertoningen. Daarnaast kun je bij display advertising gebruik maken van beeldadvertenties (bannering) waardoor je weer op een andere manier je potentiële klant kan bereiken dan via de traditionele tekstadvertenties.
Geïnteresseerd in display advertising? Neem dan contact met mij op!

Adverteren op het web of in app’s

De advertenties die je maakt voor het display netwerk kunnen op websites of in apps weergegeven worden. Google heeft ontzettend veel ‘partner websites’ op hun netwerk aangesloten. Dit maakt het mogelijk om jouw (potentiële) klanten over het hele internet te bereiken en indien gewenst alom aanwezig te zijn. Dit kunnen kleine websites van hobbyisten zijn tot grote bekende websites met een heel hoog bezoekersaantal. Op welke websites je advertentie getoond wordt heb je zelf invloed door je hier specifiek op te richten of door deze uit te sluiten. Daarnaast is het mogelijk om ook in apps van anderen getoond te worden. Door deze talloze mogelijkheden kun je perfect de momenten selecteren wanneer je de klant met jouw merk in aanraking wilt laten komen.

De verschillende type advertenties die je kunt gebruiken

In het Google Display Netwerk kun je adverteren met diverse soorten advertenties;

  • Tekstadvertenties; Dit zijn standaard advertentie met een kop, url en beschrijving.
  • G-mail advertenties: Advertenties in verschillende vormen die in G-mail getoond kunnen worden.
  • Bannering: Banner advertenties zijn statische of bewegende plaatjes in verschillende formaten.

De strategie achter het adverteren in het Google Display netwerk

Je kunt het Display Netwerk van Google met verschillende doelen inzetten in de verschillende fases van de customer journey. Zo word display advertising gebruikt voor branding (naamsbekendheid) of het generen van nieuwe interessante klanten. Maar ook door met remarketing er voor te zorgen dat de klanten de verschillende fases richting de aankoop of offerteaanvraag doorlopen.

Display advertising voor naamsbekendheid of branding inzetten

Meer mensen moeten jouw merk leren kennen of de mensen die jouw merk al wel kennen moeten deze vaker zien zodat je beter top-of mind bent. Om jouw banners of andere advertenties te laten zien aan nieuwe potentiële klanten biedt het Google Display netwerk verschillende opties. Een van de opties is bijvoorbeeld je advertenties weergeven op websites waarvan de inhoud op een door jou geselecteerd specifiek onderwerp gaat. Door dit onderwerp weet je dat de mensen die deze website bezoeken mogelijk interessant voor jou zijn.
Je naamsbekendheid vergroten onder reeds bestaande klanten kan door een algemene advertentie-uiting met jouw logo of bedrijfsnaam te laten zien aan mensen die reeds op jouw website zijn geweest.

Met remarketing bezoekers de verschillende fases tot de aankoop door laten lopen

Wanneer je nieuwe bezoekers op je website hebt gehad, bijvoorbeeld op een informatief artikel welke je gedeeld hebt. Kan het laten zien van specifieke uitingen er voor zorgen dat je klanten richting de conversie ‘begeleid’. Zo kan een volgende remarketing uiting in gaan op het downloaden van een PDF met instructies of een sjabloon. Wanneer de bezoeker deze pagina heeft bezocht of dit heeft gedownload kun je hem vervolgens op een bijpassend product wijzen.

Bijdragen of zorgen voor de conversie

Het Display Netwerk biedt ook opties om bij te dragen aan de conversie of hier voor te zorgen. Bijvoorbeeld door dynamische remarketing in te zetten. Zo kun je de mensen die jouw winkelwagen hebben verlaten, advertenties laten zien met de producten die ze in de winkelwagen hebben gestopt. Dit zorgt vaak net nog voor de verkoop of de herinnering dat deze producten nog gekocht moeten worden. Een andere mogelijkheid is het stimuleren van herhalingsaankopen. Hierbij richt je je op klanten die een aankoop hebben gedaan waarvan je weet dat ze deze binnen een bepaald tijdsbestek weer zullen doen. Een voorbeeld hiervan is de aanschaf van waterfilters. Wanneer deze 10 weken gebruikt kunnen worden kun je in de 9e week de klant een advertentie laten zien met dit specifieke product. Als je dit inzet naast de e-mailmarketing vormt het helemaal een krachtige combinatie. Een ander voorbeeld is mensen die zich hebben ingeschreven voor de marathon die je organiseert het jaar erop bewust maken dat de inschrijvingen weer geopend zijn.

De doelgroep centraal in het Display Netwerk

Het display netwerk maakt het je mogelijk om je op specifieke kenmerken van je doelgroep te richten. Dingen die je aan kunt geven zijn:

  • Leeftijden.
  • Geslacht.
  • Of men kinderen heeft of niet.

Door dit te combineren met de andere targetting opties kun je heel gericht adverteren.
De andere targetting opties zijn:

  • Keyword targeting: jij geeft zoekwoorden op die relevant zijn aan jouw product of dienst en Google vertoond je advertentie die op websites die hier relevante inhoud over weergeven.
  • Onderwerpen: jij geeft relevante onderwerpen aan en Google laat je advertentie zien op websites over desbetreffende onderwerpen
    Specifieke websites of apps: kies zelf op welke website of in welke apps je advertenties vertoond worden.
  • Doelgroepen: hierbij kun je voor remarketing kiezen of voor mensen die interesses op een bepaald gebied hebben.

Het Google Display Netwerk biedt vele mogelijkheden voor het adverteren. Wil je weten hoe je deze het beste in kan zetten voor jouw merk, product of dienst? Neem gerust contact met onze Google Ads specialist. Ik ontdek graag hoe wij jou kunnen helpen in het realiseren van je doelstellingen!