Google Ads verbeteren door te optimaliseren

Je campagnes worden steeds duurder, minder rendabel of hebben eigenlijk nooit optimaal gelopen. Allemaal redenen om met je campagnes aan de slag te gaan. Maar eigenlijk is optimaliseren iets wat je doorlopend moet doen om de campagnes goed te houden of optimaal te laten lopen. Bij het optimaliseren van een Google Ads campagne of account komt behoorlijk wat kijken. Weten waar je van start gaat, waar je precies naar kijkt, en hoe je iets kan verbeteren. Wanneer wij met je campagnes aan de slag gaan geven we hier advies over of neemt een van onze Google Ads specialisten dit voor je uit handen. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken over je campagnes. Lees hieronder hoe je een optimalisatieproces aan kunt pakken. Of neem contact met mij op voor meer informatie.

Wat houdt Google Ads optimaliseren in?

Het optimaliseren van een Google Ads campagne betekent het, op continue basis, verbeteren van je campagnes. Het optimaliseren kun je zien als het onderhoud van je campagnes. Optimaliseren doe je door campagnes of onderdelen hiervan te onderbreken of juist aan te zetten maar ook door aspecten van je campagnes te testen, zoals verschillende advertenties. Belangrijk is dat je weet welke doelen je nastreeft en aan de hand hiervan je optimalisaties uitvoert.

Hoe vaak moet je een campagne optimaliseren?

Dat hangt heel erg af van de grootte en complexiteit van je campagnes. Maar ook van de mate van concurrentie op de zoekwoorden waar jij je op richt. En uiteraard zul je er meer tijd aan kwijt zijn op het moment dat je campagnes hun doelen niet behalen dan wanneer ze dit wel doen en je stuurt op behoud. Hele simpele campagnes waar ook een lage concurrentie is en weinig zoekverkeer (bijvoorbeeld bij niche producten) kunnen prima af met 1 tot 2 uurtjes in de maand. Wanneer je al een wat grotere markt bedient of meer producten hebt waarmee je adverteert zul je 1 uur tot een dag per week nodig hebben. Ben je echt een hele grote speler dan kan je er gerust een parttimer of een fulltimer op zetten. Uiteraard zijn er ook diverse tools en instellingen die het optimaliseren makkelijker en minder tijdrovend maken. Deze geven zelf optimalisaties aan die je enkel hoeft uit te voeren. Dit scheelt in analysetijd. En ook biedt Google een script functie waarmee je bijvoorbeeld het aanpassen van je biedingen kan automatiseren.

Wat je moet weten voordat je begint met optimaliseren

Voor je begint met het optimaliseren van je Google Ads campagne moet je weten wat je doelen en KPI’s zijn. Wanneer je dit niet weet kun je net de verkeerde optimalisaties uitvoeren. Waardoor je meer op omzet gaat sturen dan op marge terwijl dit niet de bedoeling was. Of je gaat je in plaats van op branding en vertoningen richten op klikken waardoor je algehele strategie in het geding komt. Zorg dat je de volgende aspecten dan ook helder voor ogen hebt:

  • Strategie van het Google Ads account
  • Doelen en KPI’s van de campagnes en advertentiegroepen

De strategie van het account helder voor ogen hebben

Als het goed is heb je voor het opzetten van je campagnes (al dan niet in samenwerking met een bureau of agency) de strategie van het account vastgesteld. Belangrijk hierbij is dat je weet welke campagnes of advertentiegroepen ingezet worden voor welke fase van de customer journey. Als je via het model van Google werkt dan kan het zijn dat je campagnes hebt voor de SEE, THINK, DO en CARE fases. Zo zul je je de campagnes in de see fase waarschijnlijk meer richten op bereik of klikken naar je website en zul je de campagnes in de Do fase richten op het binnenhalen van de conversie en dus misschien voor de #1 posities gaan.

De doelen en KPI’s van je campagnes weten

Vanuit de strategie hebben je campagnes doelen en KPI’s meegekregen. Een voorbeeld kan zijn om in de campagnes van de THINK fase een vertoningsaandeel van +95% te behalen. Zodat je altijd aanwezig bent op het moment dat de klant gaat vergelijken of in overweging neemt om van jouw type dienst gebruik te gaan maken. (Het vertoningsaandeel is het aantal keer dat je advertentie getoond wordt ten opzichte van het aantal keer dat er op gezocht wordt.) Stuur je op vertoningsaandeel binnen een bepaald vrijgemaakt budget dan ga je waarschijnlijk niet voor een #1 positie maar voor lagere kosten op een #2 positie. Of je gaat je kwaliteitsscore verbeteren om zo minder kosten te maken waardoor je meer gezien kan worden.

Een gestructureerde optimalisatieslag maken

Hoe ga je te werk en waar begin je met optimaliseren? In een groot account kan je al snel door de bomen het bos niet meer zien. Ik help je graag om wat structuur te brengen in dit proces.

Bepaal eerst of je een snelle optimalisatieslag gaat maken of dat je meer tijd hebt om te analyseren en een ‘deep dive’ in de campagnes te maken.

Als je een snelle optimalisatieslag gaat maken stel je een aantal parameters van te voren vast waar je snel op kan sturen. Een voorbeeld is dat in de DO fase de kosten van de klikken op een zoekwoord maximaal 10% van de omzet mag zijn. Alle woorden die hier niet aan voldoen onderbreek je. Waarbij je in dit geval bij een uitgebreide optimalisatie zou gaan kijken waar dit door komt en misschien advertenties aan gaat passen of biedingen aan gaat passen.

Een goede strategie is om te beginnen bij de slechts lopende delen van je account. En daarna naar de goed lopende delen om te kijken hoe je deze kunt verbeteren, uitbreiden of maximaliseren. Hanteer de volgende stappen:

  • Bepaal per campagne of deze zijn doelen behaald of niet.
  • Bepaal van alle campagnes die de doelen niet behalen de prioriteit. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te sorteren aan de hand van het uitgegeven budget of de verliesmarge. Dit zijn de campagnes waarmee je gaat starten omdat hiermee de grootste winst te behalen valt wanneer ze verbeterd worden.
  • Zoom dan in op advertentiegroep niveau. Sommige advertentiegroepen zullen de doelen wel behalen en andere advertentiegroepen niet.
  • Vanuit de advertentiegroepen die hun doel niet behalen zoom je verder in en beantwoord je de vraag waarom in deze advertentiegroep de doelen niet behaald worden. Ligt dat aan de zoekwoorden? de advertenties? de positie op de zoekwoorden? Of een combinatie van meerdere factoren
  • Als je de oorzaak hebt gevonden kun je deze aanpakken en wijzigingen doorvoeren in je biedingen, uitsluitingszoekwoorden of misschien wel campagnes uitsplitsen of landingspagina’s aanmaken.
  • Houd in een systeem bij wat je gewijzigd hebt en waarom zodat je de volgende keer kunt nalopen of de wijzigingen het gewenste effect hebben gehad.

Een andere strategie is om te beginnen met de campagnes met de meeste data. Omdat deze hard lopen geven die meer effect. In dat geval is het minder van belang of de campagnes reeds goed of juist slecht lopen. slechte campagnes verbeter je en goede campagnes maximaliseer je voor nog meer resultaat.

Standaard Google Ads optimalisaties die je altijd uit kan voeren

Hieronder volgt een lijstje met optimalisaties die je altijd uit kan voeren. Belangrijk is om ook hier vanuit je strategie, doelen en KPI’s de wijzigingen aan te passen. Zo voorkom je dat e een advertentie met een laag doorklikratio (CTR) uitschakelt terwijl het conversiepercentage juist erg hoog was.

  • Advertenties splittesten; Het onderbreken van de minst presterende advertentie en een nieuwe variant aanmaken op basis van de best presterende advertentie of juist voor een nieuwe USP kiezen.
  • Extensies optimaliseren; Per advertentiegroep zorg je er voor dat de advertentie-extensies die het best presteren weergegeven worden. Onderbreek de minder goed presterende advertentie extensies.
  • Uitsplitsen; Vind de zoekwoorden op met een lage kwaliteitscore vanwege je advertentierelevantie en plaats deze in een eigen advertentiegroep.
  • Landingspagina’s aanmaken: Vind de zoekwoorden of advertentiegroepen met een lage ervaring op de bestemmingspagina en maak een specifieke landingspagina aan voor deze (groep) zoekwoorden.
  • Onderbreek zoekwoorden waar te veel kosten naar toe gaan en waar te weinig omzet of rendement uit komt.
  •  Zoektermen uitsluiten: Ga door het zoektermenrapport en sluit irrelevante zoekwoorden uit.
  • Biedingen ophogen: Verhoog alle biedingen van de zoekwoorden die onder het bod voor de eerste pagina staan.
  • Zoekwoorden toevoegen: Ook in het zoektermen rapport vind je zoekwoorden die interessant kunnen zijn en waar je net iets hoger op wil bieden. Deze voeg je toe aan je advertentiegroep of aan een nieuwe advertentiegroep.
  • Biedingen verhogen: voor zoekwoorden die een goede conversie genereren tegen lage kosten zet je het bod hoger voor een betere positie.

Uiteraard zijn er nog veel meer standaard punten om naar te kijken. Kom je niet meer verder met je optimalisaties en helpen ook de onderstaande tip’s die net iets verder gaan niet meer. Neem dan gerust contact op en dan kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden!

Tip’s voor specifieke Google Ads optimalisaties

Een aantal optimalisaties zijn niet standaard en vergen net iets meer kennis en inzicht. Pas deze alleen toe als je goed je customer journey in het oog hebt en weet hoe Google Ads werkt. Hieronder behandelen we een aantal instellingen en mogelijkheden om naar te kijken:

  • Advertentieplanning: wanneer er te veel budget naar je campagne gaat en je dit wil beperken, of je wil je campagne nog rendabeler maken, kun je de advertentieplanning gebruiken. Je stelt je campagne dan zo in dat de advertenties alleen op de meest rendabele uren vertoond worden.
  • Locatie: analyseer de verschillende locaties waarop je vertoond bent en bied meer op goedlopende steden / gebieden en stop met adverteren daar waar het niets opleverd.
  • Apparaten: analyseer per advertentiegroep hoe de verschillende devices (tablet, mobiel of desktop) presteren en verhoog of verlaag voor deze apparaten de afzonderlijke biedingen.
  • Concepten: maak van huidige campagnes waar je veel aan wilt veranderen een concept/experiment en laat een deel van het verkeer langs de nieuwe campagne lopen om ze met elkaar te vergelijken.
  • Biedingsstrategien: gebruik biedingsstrategieën zoals het doel ROAS om je campagnes rendabeler te maken.
  • Spot mogelijkheden: kijk naar nieuwe mogelijkheden die Google Ads heeft uitgerold of campagnes die je nog niet getest hebt. Misschien kunnen deze zeer goed bijdragen aan het behalen van jouw doelstellingen.

Ook hier heb ik me tot een kleine opsomming beperkt. Wil je meer weten over onze werkwijze of heb je hulp nodig? Neem dan contact met mij op!