Een Google Ads campagne opzetten: de basis

Bij het opzetten van een Google Ads campagne komt nogal wat kijken. Een goed ingericht account zorgt voor overzicht en maakt het mogelijk om goed te sturen. Wie zijn account niet goed heeft opgezet ziet door de bomen het bos niet meer. En daarnaast loop je het risico om budget uit te geven daar waar het niets of weinig opleverd.


Zorg dat je dit voorkomt door er van tevoren goed over na te denken. Je maakt het dan makkelijk om je budget in te zetten op de meest rendabele producten of diensten. Je kunt je campagne makkelijk uitbreiden wanneer je iets aan je assortiment of dienstenpakket toevoegt. En je kunt snel zien wanneer je bij moet sturen. Daarnaast maakt Google Ads gebruik van je historische gegevens voor je kwaliteit. Dus hoe beter je start met je account hoe beter je historische gegevens worden! Ben je niet overtuigd van je huidige campagne of account opzet? Dan kijk ik graag met je naar de mogelijkheden om deze te verbeteren!

De stappen om een campagne op te zetten

Op de pagina over Google Ads hebben we de stappen van een goed Google Ads account al even behandeld. Hier zullen we iets dieper op de inhoud ingaan. Zijn er stappen onduidelijk of wil je er meer over weten, neem gerust contact met mij op!

De strategie bepalen

Voor je start met het bouwen van de campagne ga je de strategie bepalen. Google Ads biedt veel advertentiemogelijkheden waar we kort op in zullen gaan. Je doelen en dat wat je inzet vormt samen de strategie. Wij als search marketing bureau kunnen je helpen met het maken van de juiste keuzes op dit gebied. Doordat wij veel met Ads werken zijn we op de hoogte van de vele functies. Iets waar je zelf vaak niet aan toekomt vanwege de vele prioriteiten die je als ondernemer of manager hebt.

Doelen

Google Ads wordt vaak met een van de volgende drie doelen ingezet:

Verkopen
Campagnes gericht op verkopen noemen we conversiegerichte campagnes. Hierin maken we onderscheid tussen website en webshops. Advertentiecampagnes voor webshops (e-commerce) zijn gericht op omzet of op marge. Wanneer je een account inricht voor websites is de conversie een lead, bijvoorbeeld iemand die het offerteformulier heeft ingevuld.

Naamsbekendheid
Campagnes gericht op naamsbekendheid moeten zorgen voor veel ‘touchpoints’. Klanten (nieuw en bestaand) moeten vaak in aanraking komen met je merk. Het doel is om je merk in hun onderbewuste te zetten zodat je top-of-mind bent. Als ze jouw dienst of product nodig hebben dan is jouw merk het eerste waar ze aan denken.

Klikken
Ook zijn er campagnes gericht op klikken. Het doel is om zo veel mogelijk mensen naar de website te krijgen. Dit wordt gedaan omdat iemand bijvoorbeeld omzet uit advertentie inkomsten haalt. Hierbij zien de bezoekers de advertenties op jouw website waardoor je inkomsten ontvangt. Maar ook is dit voor lokale partijen die wel een website hebben maar waar je geen conversies kan doen. Bijvoorbeeld omdat je wilt dat mensen je evenement bezoeken of naar je winkel komen.

Afhankelijk van je doel of de combinatie van doelen bepaal je de inzet van onderstaande advertentie mogelijkheden:

Prospecting en remarketing

Met Google Ads kun je je richten op bezoekers die nog niet met je merk bekend zijn en met bezoekers die al wel met je merk bekend zijn. Dit laatste noemen we remarketing en het eerste prospecting. Waar ga je je op richten? Of hoe ga je deze met elkaar combineren? Google Ads wordt vaak gebruikt om nieuwe klanten te werven die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Je richt je hierbij dan voornamelijk op de DO fase in de customer journey; De aankoop binnen halen.

Afhankelijk van je product kun je in de THINK fase heel goed remarketing inzetten. Wanneer je middels SEO je bezoekers in hun SEE en THINK fase naar je website hebt getrokken. Kun je ze tijdens de volgende fases continu aan jouw merk of product laten herinneren. Dit vergroot de kans dat ze uiteindelijk bij jou hun aankoop doen.

Mobiel, desktop en tablet

Binnen Google Ads kun je bieden op mobiel, desktop of tablet. Mobiel verkeer is een groeiende doelgroep. Het is belangrijk om uit te zoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Op welk apparaat oriënteren ze zich en op welk apparaat bestellen ze? Met deze informatie kun je hoger of lager bieden.

De verschillende campagnevormen inzetten

Google Ads is ingedeeld in type campagnes: search, display, shopping, video en app-advertenties.

Search advertenties
Wanneer je met het campagnetype ‘search’ adverteert, adverteer je boven en onder de organische zoekresultaten met tesktadvertenties. Op basis van zoekwoorden bepaal je waar je op adverteert. Een mogelijkheid bij Search is een Call-only campagne. Dit is een campagne speciaal voor mobiele gebruikers. Met deze campagne kan men direct bellen vanuit de advertentie.

Shopping
Met de Google shopping advertenties richt je je op mensen die in een vergelijkende of actiegerichte fase zitten. Google koppelt de zoekopdrachten van de mensen aan jouw producten en laat deze zien met afbeelding en prijs helemaal boven in de zoekresultaten. Mensen die klikken zijn doorgaans zeer geneigd het product te kopen.

Display
Adverteren in het Displaynetwerk van Google houdt in dat je jouw advertenties op veel andere websites kan laten zien. Een groot deel van de websites die advertentieruimte aanbieden zijn bij Google aangesloten. Aan de hand van de inhoud van de website, het type bezoeker of het gedrag van de bezoeker kun je advertenties laten zien. Vaak wordt hier gebruik gemaakt van beeldadvertenties.

Gmail
Ook is het mogelijk om te adverteren in Gmail. aan de hand van de inhoud van e-mails kun je advertenties laten zien. Zo kun je heel gericht een doelgroep aanspreken die zich in een bepaalde fase bevindt.

Video
Bevindt jouw doelgroep zich veel op YouTube. Dan kun je ook hier met Google adverteren. Adverteren in YouTube geeft je de mogelijkheid een zeer groot publiek te bereiken. En je betaald pas als mensen je filmpje voor 30 seconden bekeken hebben. Een sterk begin van je filmpje is daarom dus zeer belangrijk zodat je de mensen bereikt voor ze op ‘advertentie overslaan’ kunnen klikken.

De meetbaarheid instellen

Het voordeel van Google Ads ten opzichte van traditionele media is dat je veel beter kan zien wat het oplevert en daar op kan sturen. De voorwaarde is dan wel dat dit goed is ingesteld. Heb je een e-commerce shop dan wil je weten of er iets besteld is en voor hoeveel omzet dit heeft gezorgd. Verzamel je leads of offerte aanvragen dan wil je ook hier inzicht in hebben. Zo kun je precies zien wat een klik op jouw advertentie heeft bijgedragen aan je bedrijfsdoelstellingen.

Structuur en budgetten bepalen

Hoe je de structuur van Ads indeelt is afhankelijk van je strategie en hoe je de budgetten binnen deze strategie inzet. Veelal wordt geadviseerd de structuur van je website ook in Google Ads te hanteren. Dit is een prima basis om je account overzichtelijk te houden en zaken goed terug te kunnen vinden. Dit houdt vaak in dat het account opgedeeld wordt aan de hand van je product(categorie) en of diensten. Echter zijn er nog meer mogelijkheden. Zo kun je je account indelen op basis van marges of omzet. Aan de hand van de regio’s waar je je op richt. Maar ook kun je dit doen aan de hand van de verschillende fases van de customer journey. Een goede structuur neerzetten die past bij je doelen en budgetten is dus erg belangrijk en iets waar ik je graag in adviseer of voor je uitzet.

Je account bestaat uit campagnes en advertentiegroepen. Op campagne niveau bepaal je het type en het budget. Op advertentiegroep niveau je advertenties en de zoekwoorden waarmee je die advertentie wilt laten zien. Verkoop je shampoo dan kun je een campagne maken voor shampoo en een advertentiegroep per merk shampoo dat je verkoopt. Maar krijg je op een bepaald merk 10% marge en op een ander merk 20% dan deel je misschien liever je campagnes in aan de hand van het merk en je advertentiegroepen aan de hand van producttype (shampoo, conditioner, douchegel etcetera). Dat maakt meteen dat je meer budget op het merk met de hoogste marges kan zetten.

Hoe kies je je budget?
Dit is een combinatie van de klikkosten (cpc’s), je type product en je marges. Hier is dus geen vast bedrag voor te noemen. Wij adviseren altijd om met een ruim budget te beginnen. Heb je geen ruim budget richt je dan op minder producten of diensten. Vervolgens ga je kijken hoe snel je er doorheen bent en wat succesvol is en wat niet. Aan de hand daarvan schaaf je je campagne bij.

Zoekwoorden

Je advertentiegroep bestaat uit zoekwoorden en advertenties. Zoekwoorden groepeer je op onderwerp of thema. Er zijn verschillende type zoekwoorden die je in kunt zetten. Grof kun je hierin onderscheid maken tussen exacte zoekwoorden en zoekwoorden waarbij Google zelf passende zoektermen (de woorden die de zoeker gebruikt) matcht. Voor het opzetten van je Google Ads campagne is het dan ook verstandig om een zoekwoordenonderzoek te doen. Zo weet je waar je op kunt adverteren en hier de juiste keuze in maken.

Advertenties

Google Ads maakt onderscheid tussen beeld- en tekstadvertenties. Bij beide is relevantie een van de belangrijkste zaken om goed te hebben. Past de advertentie bij de zoekterm(en) van de gebruiker? Hoe beter dit pas hoe minder je betaald.
Dit doe je bijvoorbeeld door de zoektermen terug te laten komen in de advertentietekst.
Wat zet je nog meer in je advertenties?

  • Call-to-action (laat mensen weten wat ze moeten doen, bestellen, lezen, proberen etcetera)
  • Dat wat jou bedrijf of je product of dienst uniek maakt. (Ook wel de usp’s of ubr’s genoemd)
  • Prijzen als deze gunstig zijn tenopzichte van de concurrent

En zo zijn er nog meer mogelijkheden, zoals een aftelfunctie tot iets plaats vindt.

Landingpagina’s

Wat voor de advertenties geldt, geldt ook voor de landingspagina’s. Hoe relevanter het is aan de zoekterm van de gebruiker hoe beter. Ook op deze pagina’s maak je gebruik van je call-to-action en moet je duidelijk over laten komen waarom iemand bij jouw koopt of jouw dienst af moet nemen. Bij het opzetten van de campagne kijk je per advertentiegroep of je een goede pagina hebt. Indien die niet aanwezig is op je website is het verstandig hier een pagina voor aan te maken.

De kwaliteitsscore (qualityscore)

Om te bepalen hoeveel je betaald en op welke positie jij kost maakt Google onder andere gebruik van een kwaliteitscore. Hoe meer mensen op de advertentie klikken hoe beter Google de kwaliteit van je advertentie vindt. Hoe beter je kwaliteit is hoe minder je per klik betaald voor je positie. Goede relevante advertenties zijn dus erg belangrijk. Met opzetten van je account kun je hier rekening mee houden door je advertenties en zoekwoorden goed op elkaar af te stemmen. Maar met name in het vervolgtraect is de kwaliteitscore een onderdeel om mee te werken in het verbeteren (optimaliseren) van je campagnes.

Puntjes op de i zetten

Dan zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen. En ook zou moeten doen om je campagnes zo optimaal mogelijk live te laten gaan.

Extensies

Zoals het invullen van je extensies. Hierbij kun je extra informatie kwijt en wordt je advertentie groter. Voorbeelden hiervan zijn je telefoonnummer, je adresgegevens, de merken die je voert, prijsgegevens en nog veel meer. Een goede campagne opzet maakt gebruik van zoveel mogelijk extensies.

Biedingsstrategieën

Daarnaast kun je nadenken over verschillende biedingsstrategieën. Zo kun je sturen op het maximaliseren van klikken. Daarbij speelt Google iets met je bieding om er zoveel mogelijk klikken voor te krijgen.

Hour of day

Je biedingen kun je verhogen of uitzetten en dus niet meer adverteren op bepaalde tijden van de dag. Dit wordt bijvoorbeeld ingezet wanneer mensen zich op B2B richten. Door bijvoorbeeld niet te adverteren in het weekend. En met Call-only campagnes adverteer je natuurlijk alleen tijdens je openingstijden, omdat er anders mensen bellen terwijl je gesloten bent.

Targetting

Op welke gebieden en regio’s ga je je richten. Lever je in heel Nederland of heb je een servicegebied van 10 kilometer rondom je standplaats? Bij het instellen van je targetting ga je bepalen waar je je op gaat richten. Hoe hoger je budget hoe groter je dit aan kan pakken. Wil je bekendheid genereren in een nieuw gebied dan zet je daar je campagne op in. Een goede afweging hier in is dus belangrijk.

Biedingen

De biedingen op je zoekwoorden moeten altijd hoog zijn in het begin. Waarom? Google neemt je doorklikpercentage mee in de kwaliteitscore. Omdat je doorklikpercentage hoger is als je een hoge positie hebt is het dus verstandig met een hoge positie te beginnen. Belangrijk is om op z’n minst genoeg te bieden om op de eerste pagina te staan, anders kun je immers net zo goed het zoekwoord verwijderen.

Live gaan…en dan?

Als je alles hebt ingesteld zet je je campagnes live. Klaar om de bezoekers naar je website te trekken. Dan ga je een hele nieuwe fase in. Het optimaliseren. Je laat je campagnes een tijdje lopen en daarna ga je kijken waar je ze kan verbeteren. Wat is rendabel, wat niet? Waar ga je hoger bieden en waar lager? Hoe staat het met je kwaliteitscores? Als deze informatie gebruik je voor het optimaliseren van je campagnes.

Advies nodig voor het opzetten van je Google Ads campagnes? Of even sparren om te kijken of de opzet / structuur nog geschikt is? Neem dan contact met mij (Google Ads specialist) op!