Adverteren bovenaan Google (Search Adverteren)

Je wordt niet gevonden op Google in de organische resultaten of wilt voorkomen dat de concurrent te veel klikken van je ‘afpakt’ omdat zij wel bovenin Google adverteren. Dan is adverteren op Google Zoeken de enige mogelijkheid. Door hier te adverteren kun je precies de mensen bereiken die op zoek zijn naar jouw dienst of product. Jouw advertentie is het eerste wat de zoeker ziet. Adverteren op de juiste zoekwoorden, met de juiste tekstadvertentie en deze mensen naar een relevante landingspagina leiden is de kunst van het search adverteren. Op deze manier adverteren levert je direct meer bezoekers naar je website op. En hoe beter het is ingesteld hoe groter de kan is dat deze bezoekers bij jou je product of dienst af zullen nemen. Search adverteren levert jou dus direct meer omzet op. Wil je weten wat Search Adverteren in jouw businessmodel kan beteken? Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden te ontdekken!

Met Google Ads bovenaan Google weergegeven worden

De basis van Google Ads is begonnen bij de advertenties helemaal boven op de pagina met zoekresultaten. Omdat Google zich steeds meer ontwikkeld, is er ook steeds meer mogelijk op het gebied van deze advertenties. De advertentie die je ziet hangt van vele parameters aan elkaar en kan in vele vormen getoond worden. Hieronder gaan we in op deze verschillende mogelijkheden. Wil je meer lezen over de strategie achter het inzetten van Google Ads en Search Advertising campagnes kijk dan op onze pagina’s over het opzetten, beheren en optimaliseren.

Bezoekers aan de lijn of op je website

Het eerste onderscheid dat we maken in search adverteren is of je de bezoekers naar je website toe leidt of dat je ze wil laten bellen. Dit bellen noemen we call-only campagnes. Met deze advertenties klikt men vanaf de mobiele telefoon op de advertentie waarna men in de bel-interface van de telefoon komt en er direct contact met je opgenomen kan worden. De meest bekende advertenties zijn de standaard tekstadvertenties. Deze leiden de klant naar een relevante pagina van jouw website. Uiteraard kunnen deze campagnes ook naast elkaar gebruikt worden.

Search advertising op mobiele apparaten

Een call-only campagne is natuurlijk alleen geschikt voor mobiele apparaten. En perfect voor spoeddiensten of wanneer je website niet optimaal is (aangezien men deze overslaat). Daarnaast kunnen de gewone advertenties ook op je mobiele telefoon weergegeven worden. Je kunt hier zelfs specifiek hoger of lager op bieden. Dit geldt ook voor tablets. Belangrijk, wanneer je je richt op klanten die op hun mobiele telefoon zoeken, is dat je website ook op mobiel snel is en aan de huidige eisen van een website voldoet.

De advertenties in Search advertising

Search advertenties bestaan uit 2 koppen, de url en een korte beschrijving. Dit is de basis van de advertentie. Wanneer je op de bovenste posities weergegeven wordt kunnen hier nog vele uitbreidingen bij komen. Dit zijn de advertentie-extensies. De advertentie-extensies kunnen de volgende extra’s bij je advertentie weergeven:

  • Uitgelichte onderdelen van je website; Producten, categorieën of misschien je retourbeleid. Vanuit sitelinks kun je de mensen naar een ander deel van je website sturen dan waar de advertentie naar toe leidt.
  • Unieke aspecten benoemen van je bedrijf of het dienst of product dat je aanbiedt. Deze komen als highlights over je advertentietekst.
  • Je kunt extra opsommingen laten weergeven bijvoorbeeld van de merken of modellen die je aanbiedt.
  • Je telefoonnummer, adres of adressen van partners kunnen bij de advertentie gezet worden.
  • Wanneer er een recensie over je bedrijf, product of dienst is geplaatst op een krant of gerenommeerde website.
  • Berichten button. Met drukken op deze button kan een bericht aan jouw bedrijf gestuurd worden welke je zelf hebt ingesteld.
  • Je kunt de prijzen van specifieke producten en diensten weergeven met een naam en een omschrijving.
  • Ook kun je een link naar je app weer laten geven.

Het instellen en gebruiken van deze mogelijkheden zorgt voor een beter relevantie van je advertentie en zorgt ervoor dat je advertentie nog meer ruimte in neemt en beter in het zicht is.

Prospecting en remarketing in search

Met search adverteren kun je je op twee verschillende doelgroepen richten. Op prospects; mensen die nog niet met jouw website in aanraking zijn geweest. En mensen die jouw website reeds bezocht hebben; remarketing. Wanneer je prospecting inzet doe je dit vaak op een andere manier dan wanneer je remarketing inzet. Je gebruikt bijvoorbeeld andere zoekwoorden, andere biedingen of andere advertenties. Via de zoekadvertenties mensen bereiken die reeds op je website zijn geweest heet binnen Google Ads RLSA (Remarketing List for Search Ad’s). Door deze twee vormen van adverteren in te zetten kun je met Google Ads de mensen door de hele customer journey leiden.

Ook adverteren op Google Zoeken met Search ad’s? Neem dan contact met mij op en ik kijk graag met jou hoe we dit zo effectief mogelijk in kunnen zetten.