Landelijk online adverteren met Google

Precies jouw doelgroep bereiken in heel Nederland (of België, Duitsland of een ander land). Dat is het grote voordeel wanneer je landelijk adverteert via een online kanaal als Google. Geen kosten verspillen aan mensen die niet in jouw doelgroep zitten. Of juist je landelijke offline marketing campagnes versterken via online kanalen. Wie landelijk zijn doelgroep wil bereiken komt al snel bij Google uit. Doordat je online veel beter kan targetten (je op een bepaalde doelgroep richten) kun je je boodschap beter sturen en de echt interessante mensen bereiken. Waar je met massamedia heel veel waste (verspilling) creëert omdat ook erg veel mensen buiten jouw doelgroep je reclame zien, ligt dit percentage online veel lager. Een stuk effectiever dus. Of je je product of dienst nu op een niche-markt richt of op de massa, voor beide is landelijk adverteren zeer geschikt.

Landelijke campagnes zijn vaak groot en complex. Daarnaast is er meer budget in het spel dan bij een lokale of regionale advertentie campagne. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je de verschillende kanalen effectief inzet en hoe je ze bijstuurt. Zo voorkom je dat je budget op de verkeerde manier of inefficiënt wordt ingezet. Ik ondersteun je hier graag in door met jouw marketingteam mee te denken over de juiste strategie en/of door met mijn collega’s jullie te ontzorgen in de werkzaamheden. Neem gerust contact met mij op voor een kennismaking of lees hieronder meer over landelijk online adverteren!

Landelijk adverteren: Wie, wat, waar, wanneer en hoe?

Ik leg graag kort de mogelijkheden uit van het adverteren met Google. Zodat je globaal een overzicht heb wat Google hierin kan betekenen als kanaal.

Wie kan ik landelijk bereiken?

Gericht targetten is zoals gezegd het grote voordeel. Maar wie kun je dan bereiken?

  • Mensen die in Google zoeken naar jouw product of dienst.
  • Mensen die reeds jouw website hebben bezocht.
  • Mensen die mailen over specifieke onderwerpen.
  • Mensen van een bepaalde leeftijd en/of een bepaald geslacht.
  • Mensen aan de hand van hun interesse in bepaalde onderwerpen.
  • Mensen die bepaalde website bezoeken. (nu.nl, YouTube etcetera)

Dit is een erg globale opsomming. Zo kun je bijvoorbeeld onder de mensen die jouw website hebben bezocht ook de mensen die de winkelwagen hebben verlaten specifiek targetten.

Wat kun je aan je doelgroep vertonen

Wat je aan je doelgroep vertoond kunnen verschillende type advertenties zijn namelijk:

  • Tekstadvertenties
  • Beeldadvertenties (statisch of bewegend)
  • Video-advertenties

Uiteraard zet je elk type anders in afhankelijk van je doelen, doelgroep en propositie.

Waar kan ik landelijk adverteren?

Google heeft vele mogelijkheden om te adverteren. Wil je dit specifiek weten neem dan gerust contact op en dan ga ik samen met je naar de mogelijkheden kijken. Maar voor een globaal overzicht:

  • Bovenaan in de zoekresultaten van Google
  • In YouTube
  • Op partnerwebsites die variëren van kleine blogs tot grotere spelers zoals nu.nl
  • In app’s zoals buienradar
  • In Gmail

Wanneer kun je je doelgroep landelijk bereiken

Binnen Google Ads is het mogelijk om je advertenties flexibel in te zetten. Wie Business to Business (B2B) adverteerd kan er bijvoorbeeld voor kiezen om niet in het weekend te adverteren. Wie zich op consumenten richt kan er voor kiezen om alleen tijdens openingstijden te adverteren. Of juist ‘s avonds wanneer veel mensen zich aan het oriënteren zijn. Ook kun je je doelgroep bereiken zodra ze op je website zijn geweest.

Hoe adverteer je landelijk

Google Ads werkt op basis van verschillende modellen.

  • Je kunt betalen per klik op je advertentie (CPC, cost per click of PPC, pay per click genoemd)
  • Je kunt betalen per 1000 vertoningen van je advertentie (CPM, cost per mile genoemd)
  • Je kunt per videoweergave betalen (CPV, cost per view genoemd)

Binnen deze strategieën zijn er nog verschillende mogelijkheden waarbij je specifiek kan sturen op de kosten per lead, topposities, altijd boven je concurrent staan en meer.

Google Ads in een landelijke (online) marketing strategie

Centraal in een landelijke strategie staat de doelgroep. Daaromheen kies je de bijpassende kanalen en uitingen. Door dit goed op elkaar af te stemmen ga je ‘touchpoints’ creëren. Touchpoints zijn aanrakingen met jou, je bedrijf, merk of product. Hoe meer touchpoints je hebt met potentiële klanten hoe meer je ‘top of mind’ bij de klant bent. Wanneer ‘top of mind’ bent betekend dit dat de klant, bij het denken aan een vraag of onderwerp rondom hetgeen jij aanbiedt, als eerste aan jouw merk, product of dienst denkt. Dit maakt dat de kans erg groot is dat hij of zij klant bij jou wordt.

Doelgroep based

Wanneer je een landelijke online advertentiecampagne gaat starten of deze naast een reeds bestaande strategie gaat inzetten is het belangrijk om vanuit je doelgroep te werken. De customer journey moet je in kaart hebben. Hoe gedraagt jouw klant zich richting de aankoop en na de aankoop. Hiervoor zijn vele modellen zoals AIDA, DAGMAR en Google’s eigen See, Think, Do, Care model. Belangrijk is om deze in kaart te brengen per segment. Vervolgens ga je per segment de touchpoints definiëren. In welke fase wil je ze via welk kanaal bereiken en welke uiting gebruik je om ze naar de volgende fase te leiden. Ben je minder bekend met deze modellen? Dan denk ik graag met je mee om hier invulling aan te geven!

Online en offline combinatie

Het kan zo zijn dat je al een landelijke campagne hebt lopen en bijvoorbeeld een advertentie in een landelijk dagblad hebt staan. Dan wil je er voor zorgen dat je online communicatie hierbij aansluit of zelfs op inspeelt. Want het herhalen van dezelfde uiting via diverse kanalen zorgt er voor dat deze nog beter in het geheugen van de klant staat. Maar daarnaast kun je via landelijke media zoals tv-campagnes ook zeer goed veel klanten bewust maken van jou product of dienst in de See (ook wel attention of awareness) fase. Wanneer men dan op jouw website komt kun je ze met remarketing naar de volgende fase leiden. Zo laat je online en offline media goed bij elkaar aansluiten. Hier zijn vele mogelijkheden in, belangrijk is om hier goed over na te denken zodat je met een goed plan je campagnes in gaat stellen. Neem hierin ook al je communicatie kanalen mee. Vergeet Facebook (advertising), affiliate marketing, outreach en SEO ook zeker niet in de complete mix.

Lokaal en regionaal binnen een landelijke campagne

Binnen een landelijke campagne kan het een strategie zijn om lokaal of regionaal te adverteren. Door het land op te delen in regio’s, provincies of specifieke plaatsen kun je potentiële klanten nog gerichter aanspreken. Zeker voor ketens met meerdere vestigingen of merken met franchiseondernemers kan dit een waardevolle strategie zijn. Kijk voor meer informatie op de pagina’s over lokaal adverteren en regionaal adverteren.

Hoeveel kost een landelijke advertentiecampagne?

Landelijk online adverteren brengt uiteraard kosten met zich mee. Hoeveel? Dat is grotendeels afhankelijk van het aantal mensen dat je wilt bereiken en welke typen advertenties je in zet. Als je landelijk adverteert voor een massamarkt kun je je voorstellen dat je een veel groter bereik kan bedienen dan wanneer je je op een nichemarkt richt aangezien daar de vraag kleiner zal zijn. Dat maakt het lastig te voorspellen wat de kosten van een landelijke campagne zullen zijn. Zo kan een nichemarkt vaak al tussen de €250,- en €1.000,- per maand bereikt worden maar is €1.000,- voor een massamarkt eerder een vanaf prijs.

Ik help je graag verder op weg met je landelijke strategie! Neem voor meer informatie contact met mij op.