Lokaal online adverteren met Google

Je wil alleen in een specifiek gebied adverteren? Lokaal adverteren op internet is iets wat met Google Ads perfect kan. Je betaald niet voor klikken van mensen die buiten je gebied wonen of zich op dat moment ergens anders bevinden. Google vertoont je advertenties dan gewoon niet. Het grote voordeel van lokaal adverteren is dat je zeer gericht kan adverteren. Wanneer iemand vanuit een bepaalde stad zoekt kun je diegene laten weten dat jij je product of service daar aanbied. Dit zorgt voor een grote betrouwbaarheid wat de kans verhoogt dat deze potentiële klant daadwerkelijk klant wordt bij jou! Meer weten over het inzetten van lokale advertenties? Ik adviseer je graag over je campagnes met een lokale dekking en een lokaal karakter!

Je doelgroep lokaal bereiken

Lokaal adverteren wordt vaak ingezet om flexibel met je budgetten om te gaan, deze te beperken of omdat je een lokale speler bent in de markt. Maar ook landelijke bedrijven kunnen er voor kiezen om juist lokaal te adverteren om de doelgroep persoonlijk te benaderen.

Jouw servicegebied is lokaal

Veel bedrijven die lokaal online adverteren hebben een beperkt servicegebied. Zij leveren bijvoorbeeld niet buiten de plaats. Een voorbeeld hiervan is een fysiotherapeut die concurreert met nog 5 andere fysiotherapeuten in dezelfde stad. Of een middelbare school die de open dag promoot onder toekomstige scholieren.

Je hebt een beperkt budget en wilt dit zo effectief mogelijk inzetten

Waarschijnlijk behoort niet elke inwoner in Nederland tot jouw doelgroep maar de kans is groot dat je een behoorlijk aantal mensen aan kan spreken met jouw product of dienst. Wanneer je budget beperkt is lukt het misschien niet om al deze mensen met advertenties te bereiken. Dan kun je er voor kiezen om alleen lokaal te adverteren. De kans dat deze mensen bij jouw converteren (klant worden) is groter omdat het vertrouwen hoger is wanneer je in dezelfde plaats zit. Zodra je lokale campagnes goed lopen, rendabel en winstgevend zijn kun je uit gaan breiden en regionaal of landelijk gaan adverteren

Redenen om lokaal te adverteren binnen landelijke of regionale targetting

Wanneer je landelijk of regionaal adverteert kan een lokale aanpak hierin ook verstandig zijn. Dit betekend dat je in meerdere lokale gebieden adverteerd, afzonderlijk van elkaar. Zo wordt je extra relevant voor de klanten. Een landelijk netwerk van spoedkoeriers kan bijvoorbeeld binnen 30 minuten bij jou voor de duur staan. Wie in Driebergen zoekt naar een spoedkoerier kan een advertentie te zien krijgen waarin staat “Een spoedkoerier binnen 30 minuten voor uw deur in Driebergen”.

Je hebt meerdere vestigingen die lokaal georiënteerd zijn en je wilt flexibel je budget inzetten

Wanneer je samenwerkt met agentschappen, zzp’ers of franchisers die lokaal gevestigd zijn, kun je je online marketing budget gericht inzetten. Je zet je budget in op de locatie die meer promotie nodig heeft. Zo kun je makkelijk met budgetten schuiven voor een effectieve bedrijfsvoering.

Lokaal adverteren en meteen voor SEO de pagina’s optimaliseren

Wij zorgen niet alleen voor efficiënte, doeltreffende en bovenal rendabele Google Ads campagnes. Door alles meetbaar te maken verzamelen we meteen zeer waardevolle gegevens om zo jouw website te optimaliseren voor rendabele zoekwoorden op lokaal niveau in de onbetaalde zoekresultaten van Google. Mijn collega Martín vertelt je graag meer over het optimaliseren op plaatsnaam. Zo vormen SEO en SEA een extra sterke combinatie voor een optimale lokale zichtbaarheid!

Hoe stel je Google Ads in om lokaal te adverteren

Je kunt in Google Ads op verschillende manieren je locatie afbakenen. Namelijk door een cirkel om je locatie te trekken of door een postcode of plaats op te geven. Belangrijk is dat je dan je instellingen goed zet. Je kunt je namelijk op verschillende manieren tot de lokale mensen richten.

  • Mensen die zich in jouw locatie bevinden.
  • Mensen die zoeken naar de specifieke locatie.
  • Of mensen die zich bevinden in, zoeken naar of interesse tonen in de door jouw gekozen locatie.

De eerste optie is voor mensen die zich op dat moment in jouw locatie bevinden. Bijvoorbeeld omdat ze daar wonen. De tweede optie is voor de mensen die zoeken naar de plaats of het gebeid waar jij lokaal in adverteerd. Bijvoorbeeld iemand die zoekt op ‘verjaardagstaart Ridderkerk’. Daar kan de lokale bakker die alleen in Ridderkerk adverteert dan ook profijt van hebben. Omdat iemand niet in Ridderkerk woont maar wel daar een taart wil bestellen voor een jarig neefje of nichtje. De laatste optie is naast bovenstaande ook gericht op mensen die interesse tonen in de door jouw gekozen locatie. Bijvoorbeeld omdat ze op vakantie gaan naar Gent, daar pagina’s over bekijken en daarna naar restaurants zoeken.

Heeft lokaal adverteren je interesse gewekt? Dan ga ik graag met jou het gesprek aan om te kijken hoe we lokaal adverteren in kunnen zetten om jouw business verder te helpen!