Regionaal adverteren in de zoekmachine

Regionaal je online doelgroep benaderen via Google zonder onnodige klikkosten van bezoekers buiten jullie (service)regio? Dan is regionaal adverteren in de zoekmachine de uitkomst voor jullie. Doordat Google het mogelijk maakt dat je precies aangeeft waar je wilt dat jouw advertenties bekeken kunnen worden kun je precies jouw regionale doelgroep bereiken. Dit voorkomt dat je kosten maakt omdat mensen van buiten jouw regio op je advertenties klikken. Want dat is uiteraard erg jammer als je deze klanten toch niet kunt bedienen. Of de kans kleiner is dat ze uiteindelijk toch bij jouw kopen. Graag kijk ik met jouw naar de mogelijkheden om Google Ads op een specifiek gebied in te zetten.

Redenen om regionaal te adverteren

Er zijn verschillende redenen om regionaal te adverteren. Elk bedrijf is anders en adverteert met een andere strategie. Hieronder kun je meer lezen over de redenen om regionaal te adverteren.

Je hebt een beperkt servicegebied

Een van de grootste redenen om online alleen in een bepaald gebied zichtbaar te zijn is dat jouw dienst niet afgenomen wordt in heel Nederland. Bijvoorbeeld omdat je een provinciale overheid bent die reclame maakt voor een nieuwe subsidie. Of omdat je adverteert voor personeel en je deze wel in de regio van jouw bedrijf zoekt.

Concurrenten om je heen

Het kan zo zijn dat er in een nabij gelegen regio een concurrent zit. Wanneer klanten maar een bepaalde afstand bereid zijn te reizen voor jouw product of dienst, is de kans groter dat ze naar de concurrent gaan wanneer ze in die regio wonen. Met Google Ads kan je er dan voor zorgen dat je precies daar adverteerd waar de concurrentie niet zit.

Je hebt een beperkt budget

Je hebt een beperkt budget waarmee het niet mogelijk is om nationaal te adverteren. Dan kan regionaal adverteren een goede optie zijn. De kans dat mensen bij jou kopen omdat je dicht bij ze in de buurt zitten is groter. Dus bij een beperkt budget kan het verstandig zijn om heel gericht te adverteren.

Redenen om regionaal te adverteren binnen landelijke targetting

Veel bedrijven kiezen er ook voor om landelijk te adverteren maar toch regionaal te targetten. Dit houd in dat je adverteert in alle of meerdere regio’s, afzonderlijk van elkaar.

Naamsbekendheid versterken

Je naamsbekendheid is in enkele regio’s minder groot dan in andere regio’s. Met regionaal adverteren kun je gericht aan je naamsbekendheid werken. Zo kun je meer budget op regio’s zetten waarin de naamsbekendheid minder hoog is en je je positie ten opzichte van de concurrent of een regionale speler wilt versterken.

Relevantie verhogen

Doordat je regionaal adverteren kun je in je uitingen rekening houden met wat men aanspreekt in deze regio. Maar je kunt ook aspecten uit de regio terug laten komen. Bijvoorbeeld door te benoemen dat je veel tevreden klanten hebt in Noord-Brabant. Dit spreekt iemand uit Noord-Brabant meer aan dan door enkel te zeggen dat je veel klanten hebt.

Je bedient meerdere regio’s en wilt hierin flexibel je budget verdelen

Je biedt een dienst aan in meerdere regio’s of er werken agenten, zzp’ers of franchisers voor je. waar het bij de ene regio lekker loopt en de opdrachten binnen komen. Kan het zijn dat de andere regio minder goed loopt. Dan kun je het budget tussen deze regio’s verdelen. Zodat je wat meer in kunt zetten juist daar waar het nodig is.

Je product wordt in het dialect anders genoemd

Het kan zo zijn dat men in het Fries of in het Twents op een andere manier naar jouw producten zoekt. Dan is het handig om hier regionale campagnes voor in te zetten met de juiste zoekwoorden en een advertentie uiting die bij deze woorden aansluit.

Hoe stel je Google Ads in om regionaal te adverteren

Bij het instellen van je campagnes kun je kiezen voor een bepaalde provincie, een cirkel van een bepaald aantal kilometer om je bedrijf heen. Of je kunt kiezen om een combinatie van lokale gebieden (zoals specifieke plaatsen) te targetten als één regio.
Wat hierbij belangrijk is is de instelling met betrekking tot de targetting. Je kunt hierbij kiezen om je te richten op:

  • Mensen die zich in dat gebied bevinden
  • Mensen die zoeken naar het gebied.
  • Of mensen die zich bevinden in, zoeken naar of interesse tonen in de door jouw gekozen regio.

Wil je echt alleen gevonden door de mensen die in het gebied waar jij je op richt zijn, dan kies je uiteraard voor de eerste optie. Mensen die zoeken naar het gebied kan ook verstandig zijn. Bijvoorbeeld omdat je diverse vergaderlocaties in Overijssel hebt en je adverteert op iedereen in Overijssel die zoekt op ‘vergaderlocatie’. Als je deze instelling hebt geselecteerd kun je ook vertoond worden aan mensen in Rotterdam die zoeken naar een vergaderlocatie in Overijssel. De laatste optie selecteer je als mensen interesse tonen in jouw regio of aan een van de andere voorwaarden voldoen. Mensen tonen interesse als ze bijvoorbeeld op vakantie gaan en informatie over een bepaalde regio opzoeken. Doordat ze veel op pagina’s zijn die over dat gebied gaan worden de advertenties dan ook aan hen vertoond.

Heeft het regionale adverteren je interesse gewekt? Dan ontdek ik graag samen met jou hoe we deze vorm van adverteren optimaal in kunnen zetten voor jouw merk. Neem gerust contact met mij op!