Linkbuilding

Linkbuilding is het vergaren van linkjes(backlinks) van andere websites naar uw eigen website teneinde hoger te scoren in Google. De verschillende zoekmachines beoordelen de backlinks op relevantie en kracht. Elke link die binnenkomt draagt een bepaalde ‘linkwaarde’ met zich mee. Hoe belangrijker en relevanter de website is, hoe meer linkwaarde deze af zal geven wanneer ze een linkje naar u toe plaatsen. Doel is om uiteindelijk de domein autoriteit van uw website te verhogen, wat effect heeft op uw posities binnen Google.

Een goed backlinkprofiel is essentieel

Het opbouwen van een goed backlinkprofiel is essentieel om resultaten te boeken met linkbuilding. Dit betekent dat er aan een aantal criteria gekeken moet worden om bijvoorbeeld geen penalty te krijgen van Google. Bij een nieuwe website is het makkelijker om een profiel goed op te bouwen, dan bij een bestaande website met veel backlinks.

Verdeling tussen homepagina links en deeplinks (Deeplinkratio)

De verdeling van de backlinks is erg belangrijk om een natuurlijk backlinkprofiel op te bouwen. Deze ratio geeft aan wat de verhouding is tussen backlinks die verwijzen naar de homepage en backlinks die verwijzen naar dieperliggende pagina’s. Een juiste verhouding is belangrijk voor een natuurlijk ogend backlinkprofiel. Bij het opbouwen van het ratio kun je het backlinkprofiel van de concurrentie bekijken en daarop je strategie op aanpassen.

Kwaliteit van je backlinkprofiel

De kwaliteit van een backlinks is van belang om uiteindelijk effect te zien van je linkbuilding. Backlinks met een lage autoriteit hebben eenmaal minder effect dan een backlink met een hoge autoriteit. Het is daarom ook altijd zaak om kritisch te kijken naar de autoriteit van een website en/of je een link naar je website wilt hebben. In het volgende hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de domeinautoriteit.

Verdeling tussen anchorteksten

De verdeling tussen anchorteksten is erg belangrijk. Een anchortekst is de klikbare tekst naar de website. Google wordt er steeds beter in om te bepalen of een backlink wel of niet ‘natuurlijk’ en relevant is. In het ergste geval wordt een website volledig uit de zoekresultaten verwijderd. Het kan behoorlijk wat tijd, geld en moeite kosten om weer opnieuw vindbaar te worden. Voor het natuurlijk backlinkprofiel zijn diversiteit aan anchorteksten van belang. Ook bij het opbouwen van de anchorteksten kan bekeken worden wat de concurrenten op dat gebied doen.

Waar komt de backlink vandaan (Land en IP-adres)

Relevante backlinks zijn belangrijk voor je website dit geldt ook voor het IP-adres en het land waar het vandaan komt. Je moet altijd zorgen voor zoveel mogelijk backlinks die van veel verschillende IP-adressen komen. Heb je veel backlinks van een en dezelfde IP-adres, dan worden deze als minder krachtig bestempeld. Is je website bijvoorbeeld Nederlands georiënteerd dan zijn relevante nederlandse backlinks interessanter dan buitenlandse backlinks.

Links zonder linkwaarde

Veel fora en blogs gebruiken de tag ‘rel=nofollow’. Dit houd in dat de link die er op staat geen linkwaarde van Google meegeeft. Voor je posities zal dit dus geen goede link zijn. Maar uiteraard kan het een goede link zijn die daadwerkelijk mensen doorverwijst naar uw site waardoor er conversies ontstaan. Sluit deze links dus niet meteen bij voorbaat uit. In een natuurlijk linkprofiel komen ook nofollow links voor.

Wat is Pagerank,Domein Autoriteit en Trust-flow?

Om te achterhalen of je domein of url krachtig is, zijn er een aantal belangrijke metrics die gebruikt worden. Deze metrics kun je inzetten voor linkbuilding.

Pagerank

PageRank is vernoemd naar Larry Page, de mede-oprichter van Google. Door middel van PageRank kan Google een cijfer gegeven aan het belang van een webpagina. Aan de hand van dit cijfer kan een de populariteit van een pagina weergeven worden. Google gaf PageRank cijfers tussen de 1 en 10. PageRank is een van de vele factoren voor een goede positie in de zoekresultaten. Eerder kon dit cijfer achterhaald worden door middel van een toolbar in Google Chrome, dit is niet meer mogelijk.

Domein autoriteit

Andere Marketing software producenten  zijn ingesprongen in de markt en hebben een eigen crawler ontwikkeld die aangeeft wat de score is van een webpagina en domein, dit zijn tools zoals Moz en Majestic. Je kunt de metrics allemaal tegelijk gebruiken, maar vaak is 1 of 2 voldoende.

  • DA – Domain Authority (Moz.com)
  • PA – Page Authority (Moz.com)
  • TF – Trust Flow (Majestic.com)
  • CF – Citation Flow (Majestic.com)

DA – Domain Authority & PA – Page Authority

Domain Authority wordt er een waarde gegeven aan de gehele website. De domain authority is een geschatte waarde die is opgebouwd is aan de hand van een aantal verschillende factoren. Hierbij kun je denken aan een aantal factoren zoals het aantal backlinks, variatie van backlinks, kwaliteit van backlinks en meer. Een domein kan een DA score hebben tussen de 0 tot 100.

Page Authority geeft een waarde aan van individuele pagina’s van een website en kan per pagina verschillen. Page Authority geeft aan hoe goed een pagina scoort in de zoekresultaten. Ook hier geldt dat een pagina een score kan hebben tussen de 0 en 100. Je kunt de waarde gebruiken om pagina’s of domein met elkaar te vergelijken.

TF – Trust-Flow & CF – Citation Flow

Door middel van Citation Flow kun je achterhalen hoeveel andere website verwijzen naar desbetreffende domein. Hoe meer verschillende websites verwijzen naar het domein hoe hoger de citation flow zal zijn.

Trust-Flow metric geeft aan hoe betrouwbaar een url is, dit wordt gedaan aan de hand van inkomende backlinks. Hoe hoger het aantal betrouwbare backlinks hoe hoger de Trust flow zal zijn. Dit geldt andersom ook voor onbetrouwbare backlinks, hoe meer onbetrouwbare backlinks hoe lager de Trust-Flow zal zijn. De score voor ‘Citation flow’ en ‘Trust Flow’ kan liggen tussen 0 en 100.

Aan de slag met linkbuilding maar hoe?

Je hebt verschillende soorten websites waar je links op kan plaatsen. Zoek eerst op de zoekterm waar je op gevonden wilt worden en dan op andere relevante zoektermen. Bijvoorbeeld synoniemen meervoudsvormen en termen met bijvoeglijk naamwoord toevoegingen. Doe dit ook in combinatie met woorden zoals Platform, blog, nieuws, nieuwsartikel, informatie en dergelijke.

Linkbuilding via startpagina’s

Startpagina’s kunnen een goed startpunt zijn om te beginnen met linkbuilding. Er zijn veel startpagina’s te vinden over diverse onderwerpen. Het is handig om naar de relevantie van de startpagina bekijken die passen bij het onderwerp van de website.

Zoeken op bedrijfsnaam

Kijken of er links geplaatst kunnen worden bij artikelen bij blogs, websites, artikelen. Dat kan ook vanaf een andere website die zelf in beheer is. (maar deze link moet wel relevant zijn)

Partners

Links laten plaatsen bij een Partner of sportclub waar het bedrijf ook sponsor is. Webbouwer heeft wellicht een kopje met projecten of klanten.

Reageren op artikelen en forums

Veel websites hebben blogs en forums en deze bieden de mogelijkheid om te reageren op verschillende onderwerpen. Er kan gereageerd worden relevante artikelen of forum onderwerpen die passen bij het onderwerp waarop er linkbuilding wordt uitgevoerd. Het is daarbij wel zaak om relevant te zijn en niet spammy over te komen in de reacties. Je moet er voor zorgen dat de reactie bijdraagt aan het artikel of forumonderwerp.

Linkruil

Sommige websites willen wel een link plaatsen maar alleen op voorwaarde van linkruil. Uiteraard ziet google dit vrij snel, en heeft het weinig nut want de waarde die je via de link krijgt geef je immers ook weer weg via de link. Linkruil is alleen nuttig als je ruilt met een website die erg veel autoriteit heeft en dus erg belangrijk is op het internet. In dat geval is linkruil het overwegen waard.

Aantal handige tips voor linkbuilding

Wanneer u zelf met linkbuilding aan de slag gaat zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Deze hebben wij hier voor u neergezet, zodat u een succesvolle linkbuilding-campagne kan uitvoeren.

  • Belangrijke websites (met veel autoriteit) geven betere linkwaarde. Denk hierbij aan overheidsinstellingen, grote bekende websites, websites van brancheorganisaties en meer.
  • Hoe meer links een website naar andere pagina’s heeft (zoals startpagina’s of websites met veel linkpartners) hoe minder waarde deze linkjes mee krijgen. Kies dus het liefst voor websites die nog weinig uitgaande linkjes hebben.
  • Relevantie. Probeer te linken vanaf zo relevant mogelijke websites, die het dichtst in de buurt van je onderwerp liggen. Kijk bijvoorbeeld naar de inhoud en domeinnaam van de site waarop u je link wil laten plaatsen.
  • Linkbuilding kan ook door content creatie, plaatjes (minder relevant) of artikelen schrijven en die op andere websites laten plaatsen met een link naar je site.
  • Content (artikelen, statistieken of bijvoorbeeld een leuke quiz) kan ook gedeeld worden op social media. Wanneer men het deelt geeft dit linkwaarde. En bij goede content kan het zo zijn dat mensen het overnemen op hun eigen website met een link naar je website.

Vragen over linkbuilding of hulp nodig?

Heb je vragen over linkbuilding of wil je geholpen worden met linkbuildingstrategie? Onze SEO´ers hebben zich gespecialiseerd en zijn zeer onderlegd in de aspecten van SEO (Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie), hierdoor weet je dat je de perfecte basis hebt voor een succesvolle online vindbaarheid.

Wil je weten wat onze SEO specialisten voor je kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op telefoon 085 – 002 1 777 of mail ons naar info@vsee.nl. Wij onderzoeken graag samen met wat de mogelijkheden zijn op het gebied van SEO development.