Direct met je producten adverteren in de zoekresultaten van Google

Google shopping maakt het mogelijk om jouw producten met onder andere de afbeelding en de prijs direct in Google weer te geven. Zoekt een potentiële klant naar een specifiek product en heb jij deze op voorraad? Dan kan hij of zij direct op dit product klikken om het te bij jou te kopen. Vaak worden de shopping resultaten getoond op het moment dat iemand een koopintentie heeft. Een product kan dus direct vergeleken worden tussen verschillende aanbieders. Wanneer men klikt is de kans dat men bij jou de aankoop doet dan ook vrij groot.

Google shopping is het ideale campagne type binnen Google Ads om omzet mee te genereren. Wil je weten hoe we Google Shopping voor jou in kunnen zetten? Neem dan contact met ons op! Meer weten over Google Shopping? Lees dan verder.

Hoe werkt Google Shopping precies?

Als we het hebben over Google Shopping kan het maar zo zijn dat er verschillende termen voorbijkomen die je nog niet eerder hebt gehoord.

Het Google Merchant Center gebruiken

Om te adverteren met je productafbeeldingen heb je 2 platformen nodig. Allereerst je standaard Google Ads platform. Hierin beheer je de advertenties. Hierin bepaal je hoeveel je op een product biedt en hoe je je campagne in gaat delen (daar komen we later op terug). Alleen om dit in te stellen heb je je producten nodig. Hier komt het Google Merchant Center bij kijken. In het Google Merchant Center beheer je alle producten die je in je shop hebt staan. Hier zie je onder andere welke producten niet goedgekeurd zijn om te vertonen. En kun je diverse dingen aanpassen waaronder bijvoorbeeld specifieke verzendkosten opgeven.

De fundatie: jouw Google Shopping feed

Om je producten in het Google Merchant Center te zetten heb je een feed nodig. Een feed is een bestand wat jouw webbouwer of derde partij genereert uit jouw website. Hierin staan alle gegevens over de producten. Deze gegevens noemen we attributen. Voorbeelden van attributen zijn het merk, de prijs, de bijbehorende afbeelding, de beschrijving, het gewicht en nog veel meer. Hoe beter je jouw feed voor elkaar hebt hoe beter je kunt concurreren met aanbieders van dezelfde producten.

Gtin, mpn & brand

Dit zijn waarden die je voor veel producten in je feed moet hebben. Ze gelden niet voor alle productcategorieën en er zijn uitzonderingen maar daar gaan we nu niet op in. Uiteraard kun je contact met ons opnemen als je hier meer over wilt weten. Gtin is doorgaans de EAN code van het product, mpn het manufacturer product number. Dit is het unieke productnummer dat de fabrikant aan het product heeft gegevens. Brand is het merk van het product. Belangrijk is dat deze drie attributen bij in je feed staan en dat deze dus ingevuld zijn in de backend van je shop.

Campagne prioriteit

Als je binnen Google Ads aan de slag gaat met het instellen van je campagnes kom je de campagne prioriteit tegen. Hiermee geef je aan in welke campagne Google als eerste moet kijken voor je producten. Je hebt 3 prioriteiten, hoog, middel en laag.

Dat is even wennen: geen zoekwoorden

Google Shopping werkt zonder zoekwoorden. Dat wil zeggen je kunt niet (zoals in de search campagnes) aangeven op welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Google kijkt zelf wat je in jouw feed over je product hebt staan en of dit relevant is voor het zoekwoord dat iemand op Google gebruikt. Wel kun je uitsluitingszoekwoorden opgeven als je niet gevonden wilt worden op bepaalde woorden. Hoe beter je feed is hoe beter Google dus ook jouw producten kan matchen aan de zoekwoorden die men gebruikt. Een goede campagne structuur is daardoor ook zeker van belang wil je goed vertoond worden en je cpc biedingen beheren.

Een shopping campagne opzetten

Wie start met Google Shopping zal doorgaans al zijn producten in 1 campagne zetten. Deze campagne kun je dan opdelen in diverse categorieën. Bijvoorbeeld per merk of producttype. Dit is verstandig om te doen omdat je dan je biedingen af kan stemmen op de hoogte van de marges per product. Een simpel voorbeeld: Een tassenwinkel krijgt 20% marge op de lederen tassen en 5% op katoenen tassen en is daarom bereid om 0,40 cent te bieden op lederen tassen en maar 0,15 cent op katoenen tassen.

Inspelen op de seizoenen

Hierin gaan we met 2 campagne prioriteiten werken. In één campagne zet je alle producten bijvoorbeeld alle jurken. Maar omdat het bijna oud & nieuw is wil je bij zoekopdrachten liever dat de jurken met glitters naar voren komen dan de standaard jurken. Echter wil je niet meer dan je huidige bod van 0,79 cent betalen. Dan zet je de campagne prioriteit van alle jurken op ‘middel’ en zet je de glitterjurken in een campagne met een hoge prioriteit en ook hetzelfde bod. Google kijkt dan eerst of er een product in je campagne met glitterjurken staat welke relevant is voor de zoekopdracht van de klant, en zal bij een match een van de glitterjurken vertonen.

Een meer geavanceerde campagne opzet werkt met 3 campagnes

Een voorbeeld hiervan is een website in keukenartikelen. Wanneer iemand zoekt op blender wil je minder bieden omdat je wel gezien wilt worden maar niet de hoofdprijs wilt betalen. Als iemand zoekt op een specifiek merk blenders dan wil je hier wat meer op bieden. Deze bezoeker is immers al relevanter. Wanneer iemand zoekt op een specifieke blender van een bepaald merk dan wil je hier het meeste op bieden. Hoe je dit aanpakt is door een campagne te maken met al je producten. Hierin sluit je de zoekwoorden van het type en het merk uit. De campagne prioriteit kun je op hoog zetten en je bod kun je laag houden. Google kijkt dan eerst of hij een zoekwoord aan deze campagne kan matchen. Kan dat niet gaat hij naar de ‘middel’ campagne.

In de ‘middel’ campagne staan al je blenders van het merk dat je voert. Je bod is hier ook gemiddeld. En je sluit hier de algemene zoekwoorden en de specifieke zoekwoorden uit. Kan Google dan nog het zoekwoord niet matchen dan gaat hij naar een lage prioriteit campagne. Ook hier heb je je blenders van dit merk in staan. Je biedt hier hoog want je wil goed zichtbaar zijn met een goede positie. En in deze campagne sluit je de algemene zoekwoorden en merk+blender zoekwoorden uit.
Met deze indeling betaal je precies wat jij wilt aan de hand van het zoekgedrag van jouw klant.

Heb je hulp nodig met Google Shopping? Neem gerust contact met ons op.