Gezondheidszorg kan niet meer zonder zoekmachinemarketing

In de MKB Deventer Magazine stonden we met een nieuwe column in de april/mei editie. Dit keer met de focus op de gezondheidszorg. Verslavingskliniek Spoor 6 is deze maand aan het woord, lees hieronder hoe Vsee Search Marketing heeft bijgedragen aan hun succes. Of lees het artikel en het magazine op de website van MKB Deventer.

Gezondheidszorg kan niet meer zonder zoekmachinemarketing

Vsee Search Marketing laat bij elk thema een klant aan het woord over het belang van goede zoekmachinemarketing. Voor het gezondheidsnummer: verslavingskliniek Spoor 6.

Spoor 6 is een verslavingsinstelling uit Bussum die werkt volgens het 12 stappen Minnesota model. Drie jaar geleden begon Onno Maaskant met Spoor 6 als private kliniek. Inmiddels is het uitgegroeid tot een WTZI-erkende instelling (wordt vergoed door de verzekeraar). De verslavingszorg dus. Niet bepaald een sector waarbij je denkt: “daar zal een enorme online marketingstrijd gaande zijn”. Toch wel. De wil om bovenin de zoekmachinelijst te staan is zo groot dat er enorme bedragen worden uitgegeven om de bezoeker naar een website te loodsen. “Dat komt doordat de gezondheidszorg is veranderd’’, zegt Maaskant. “Vroeger ging je naar de huisar ts en werd je daar door ver wezen naar een bepaalde instelling. Zo werkt het niet meer. Mensen zoeken uit op internet wat het kan zijn en zoeken een instelling waar zij een goed gevoel bij krijgen. Daarna ga je pas naar de huisarts. Wanneer deze de noodzaak ziet stelt hij een diagnose en laten patiënten zich naar die instelling door ver wijzen.’’

Patiënten moeten direct een goed gevoel krijgen bij jouw instelling. De eerste sleutel hier toe is de website. ,,Onze website moest de sfeer uitstralen die we als instelling ook uitstralen. Toegankelijk, laagdrempelig en persoonlijk’’, zegt Maaskant. Via een MKB-bijeenkomst kwam Maaskant in contact met Geert Jan Hoogeslag van het Deventer bedrijf Uw Website Kan Mooier (UWKM). Deze ondernemer uit Deventer nam de website onder handen en gaf hem de sfeer die Maaskant wilde nastreven. Mooi. Website in orde. Maar hoe kom je nu aan bezoekers? Daar voor zochten Hoogeslag en Maaskant contact met Martin Neuteboom van Vsee Search Marketing.

Martin Neuteboom is een deskundige op het gebied van zoekmachinemarketing. Advertenties op Google zijn bij lange na niet voldoende om in een zwaarbevochten markt als de verslavingszorg gezien te worden. Vsee optimaliseerde samen met UWKM de techniek van de website en zorgde voor een goede combinatie van adwords en SEO. Hierdoor steeg de kliniek in rap tempo naar de bovenste regionen van de zoeklijsten. Het leverde Spoor 6 een toppositie op met belang- rijke zoekwoorden. Bovendien waren de bezoekersaantallen op de website van Spoor 6 in januari 2014 ruim zestig procent hoger dan een jaar er voor. En dat zonder met geld te smijten. Spoor 6 groeide in drie jaar tijd naar een flinke instelling met 50 werknemers in Bussum en Zuid-Afrika. Martin Neuteboom en Geert Jan Hoogeslag protesteren als Maaskant zegt dat de twee Deventer ondernemers hieraan hebben bijgedragen. Maaskant blijft echter bij zijn punt. ,,Dit is een gezamenlijk succes. De website en de zoekmachinemarketing zijn twee heel belangrijke componenten geweest bij de groei van Spoor 6. We zijn alle drie pragmatische mensen die elkaar goed aanvullen.’’

De gezondheidszorg is dus wel degelijk een sector waarbij zoekmachinemarketing en technologie een belangrijke rol ver vullen. Het is zaak om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. Midden in de nacht een afspraak plannen, een digitaal consult krijgen, de avond van tevoren je afspraak afzeggen, het moet kunnen. Drempels moeten worden weggehaald, want er is maar één doel: ,,De telefoon moet blijven rinkelen’’, zegt Maaskant. En dat lukt alleen als je wordt gevonden. Daar zorgt Vsee voor.