Online bellen is een no-brainer

Ook onze derde column in het juli/augustus nummer van MKB-Deventer Magazine is weer bij de Deventerse ondernemers in de bus gevallen. Deze keer gaat de column in op de voordelen van het werken en bellen ‘in de cloud’. Daarnaast biedt een lokaal telefoonnummer de mogelijkheid om meer klanten uit een andere regio of stad aan te trekken. Wat de voordelen zijn en hoe dit werkt lees je in onderstaand artikel.

“Online bellen is een no-brainer”

Toen Vsee Search Marketing via buurman Easy Office Online kennis maakte met bellen via internet was de samenwerking geboren. “VoIP is niet alleen handig en goedkoop, maar ook een goed marketingmiddel. “

Werken in de cloud

De wereld van de ICT ziet er vandaag de dag voor veel mkb-ondernemers nog als volgt uit: het bedrijf heeft een eigen server en eigen telefoonlijnen. Wilt u een uitbreiding, dan gaat u naar de IT-leverancier en koopt u extra mogelijkheden. “Dat kan anno 2014 gemakkelijker”, zegt René Metz van Easy Office Online. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in werken en bellen in de cloud. Dus niet meer alles in eigen beheer, maar online communicatie via een gedeelde server.

Dat betekent: geen volle mailboxen meer en altijd en overal bij uw gegevens kunnen op allerlei toestellen. Geen zorgen over zelf back-ups maken, hardware-investeringen doen en hoge onderhoudskosten. Altijd bereikbaar, tot wel 60 procent minder telefoonkosten, geen abonnementen en behoud van bestaande telefoonnummers. We kunnen nog even doorgaan.

Veiligheid

Angst dat de ‘digitale wolk’ onveilig is? “Meestal een stuk veiliger dan eigen beheer’’, verzekert Metz. “Bij 9 van de 10 bedrijven kun je zo naar binnen lopen om de server mee te nemen. Vaak staan de servers in rommelige kasten, waardoor het risico op problemen groot is. Juist bij zo’n grote server, met zo veel betrokken bedrijven, wordt er alles aan gedaan om hem veilig te houden.’’
Verbeter de lokale vindbaarheid

“Bellen via de cloud is een no-brainer. Daar moet je niet eens over nadenken’’, zegt Martín Neuteboom van Vsee Search Marketing. Ook voor zijn eigen bedrijf zag hij al snel de voordelen van online werken en bellen. “Ik ben overal en altijd op het nummer van de zaak bereikbaar. Neem ik niet op, dan wordt hij automatisch doorgeschakeld naar mijn collega’s. Daar betaal ik 9 euro per maand voor. Ik kon dat niet geloven.’’

Niet alleen het feit dat Voice over IP (VoIP) goedkoop is maakt het aantrekkelijk. Het is ook een uitstekende marketingtool op internet, zegt Martín Neuteboom. “Mkb’ers profileren zich graag lokaal. Klanten vinden een lokale partij ook prettig. Het is dus perfect als je een lokaal telefoonnummer bij de advertentie kunt zetten. Je kunt bijvoorbeeld een 038-nummer nemen, omdat je meer klanten uit Zwolle wil. De online “telefooncentrale” zorgt er voor dat het telefoontje automatisch op kantoor in Deventer binnenkomt. Uit de praktijk blijkt dat het aantal clicks naar de website verdubbelt.’’ Daarnaast kunt u het aantal telefoontjes digitaal monitoren. Dat kan met bellen via telefoonlijnen veel lastiger. ,,Zo kan een online aanpassing ook het offline contact verbeteren.’’