Heeft growth hacken nog toekomst?

Als online marketeer heb ik veel plezier in het ‘growth hacken’. Dat is een fancy woord voor het bij elkaar ‘hacken’ van zoveel mogelijk zichtbaarheid voor onze klanten. Al is ‘bespelen’ misschien een beter woord. Ik bespeel de algoritmes (slimme automatisering) die onder de motorkap de meeste traffic regelen van zoekmachines en social media platforms. 

Luuk zij lachend huiskamer
Geschreven door
Luuk Harleman

Door de algoritmes te bespelen probeer ik de aandacht van bezoekers te trekken. Deze engagement kunnen likes zijn, comments of videoviews; hoe lang iemand blijft kijken. Al die metriek zegt iets over de populariteit van een posting. In dat gebied probeer ik dus kijkgedrag te automatiseren. Want hoe meer likes, hoe hoger de positie op het podium, hoe meer bereik en hoe beter dat is voor onze klant. 

 

Voorheen kon je nog likes kopen om op die manier het bereik te manipuleren. Maar de algoritmes worden steeds slimmer. Met name de volwassen podia hebben veel van de growth-hack-shortcuts naar exposure afgeknepen. Er hangt een negatief sentiment omheen en dat is niet voor niets. Adverteerders betalen grof geld om hun bereik op te krikken en het werd hen steeds duidelijker dat de meeste engagement afkomstig was van bots. En als jouw content voornamelijk door bots wordt bekeken, is de gemeten exposure grotendeels nep. Zo kostte het opschonen van Justin Biebers Instagramaccount hem destijds 3,5 miljoen volgers/bots. Het doel is natuurlijk om via de topposities echt verkeer te genereren.

Bij sommige minder volwassen platforms, zoals Tumblr of TikTok, lukt het mij nog aardig om organische groei bij elkaar te hacken. Hun algoritmes zijn nog niet zo dichtgetimmerd als bij de oudere platforms. Maar ook hun systemen worden steeds slimmer. Eigenlijk is dat goed nieuws voor de authenticiteit van iemands exposure. Nu het steeds moeilijker wordt om onechte likes te creëren, moet onze online-marketinginspanning creatiever worden. We moeten ons meer richten op de bron: de content. Die moet namelijk volledig aansluiten bij iemands merk en uiteraard moet het interessant zijn voor de bezoeker. Hierin speelt lean automation een belangrijke rol. Dat is het creëren van zoveel mogelijk output met zo weinig mogelijk input. Dus met slimme automatisering probeer ik boodschappen te identificeren, bedenken, creëren en verspreiden die aanslaan bij de doelgroep.

Als growth hacker ontwikkel ik mijzelf continu. En juist dat geeft mij energie. In plaats van eindeloos een aangeleerd trucje herhalen, mag ik mijn creativiteit de vrije loop laten. Iedere keer weer ontdek ik manieren om groei voor mijn klanten te genereren, zonder hun advertentiebudget te plunderen. Wat is er nou mooier dan dat?

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten