Instagram Domineren in 2020!

Heb je een Instagram account en ligt die stof te happen? Wil je meer social signals creëren voor Google en daar Instagram voor inzetten? Wellicht is deze blog dan wat voor jou! Google hecht in toenemende mate steeds meer waarde aan het hebben van sterke ‘social signals’.

Luuk zij lachend huiskamer
Geschreven door
Luuk Harleman

Een goed lopend social media kanaal helpt dus niet alleen om brand exposure verkeer vanuit te genereren, maar helpt ook je SEO te versterken. Je kan dus ook wel zeggen dat social media een essentieel onderdeel is van de ‘marketing mix’.

Maar waar moet je nou beginnen? De volgende tips kunnen je een eindje opweg helpen om je eigen strategie te bepalen.

Stappenplan Instagram domineren:

De Basis 1.1 BIO Design
Welk account zou je sneller geneigd zijn te volgen?
Welke username gebruik ik?
Welke niche kies ik voor?
Profiel foto maken/kiezen

Maar hoe groei ik nou zo’n pagina?
“Goed gejat is beter dan slecht bedacht”
Engagement
Voorbeelden

Kickstart
KPIs om in de gaten te houden
To avoid! Engagement Pods

1. De basis

1.1 BIO Design

First impressions zijn super belangrijk, je potentiële klant kan maar zo binnenkomen via je social media kanaal en dan wil je natuurlijk direct een professionele indruk achterlaten.

1.2 Welk account zou je sneller geneigd zijn te volgen?

2 instagram accounts naast elkaar

Los van het design van de BIO heeft Golfchicks veel meer volgers. Nou is het hebben van veel volgers niet per se essentieel, maar het straalt wel autoriteit uit.

Tevens bevestigd dat “social proof” van de community. Een van “de 6 principes van overtuigen” ontwikkeld door auteur en psycholoog Dr. Robert Cialdini .

1.3 Welke username gebruik ik?

  • Wellicht heb je al een brand name, maar: is die nog beschikbaar?
  • Probeer leestekens te vermijden _**&%$14
  • Is het duidelijk genoeg voor nieuwe volgers waar je pagina over gaat?

1.4 Welke niche kies ik voor?

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, vooral als je al een webshop hebt. Echter zijn hier nog best wat mogelijkheden in te verzinnen waar je jezelf in kunt onderscheiden.

Neem de golf niche als voorbeeld:

https://www.instagram.com/golf_gods/ VS. https://www.instagram.com/stitchgolf/

Deze partijen verkopen beide golfkleding, maar de content van golf gods richt zich vooral op viral golf video’s. Dit is wellicht soms een beetje plat qua type content wat hierop gedeeld wordt, maar zorgt wel voor veel engagement (likes/views/comments) wat de organische groei van een account versneld. Dit is vanuit een “growthhacking” perspectief, als je puur kijkt naar organisch groeien, een interessante optie. Daarbij moet je niet vergeten of de content ook aansluit op je doelgroep.

Bij StitchGolf ligt de content meer op productniveau maar zij weten toch in de content hun branding breder te laten spreken. Zij proberen bijvoorbeeld een sfeer te creëren van klassiek golf (content van producten wordt afgewisseld van bijvoorbeeld klassieke porches en fotos van de Masters, een prestige toernooi).

Voor welke content strategie je moet kiezen is afhankelijk van de uitstraling van je bedrijf/merk. Stel jezelf de vraag of je de communicatie die je uitdraagt via social media ook in lijn is met het imago van je bedrijf!

1.5 Profiel foto maken/kiezen

Misschien heb je al een logo? Is die visueel aantrekkelijk? Instagram is een visueel medium dus je profielfoto is een heel belangrijk onderdeel van account creatie. Kijk bijvoorbeeld ook of de profielfoto op mobiel nog steeds goed zicht- en leesbaar is, daar wordt Instagram verruit het meest op gebruikt.

Wellicht een beetje cliché, maar vergeet niet om bij het instellen van een goede profielfoto & BIO creatief en uniek te zijn. Een afbeelding designen is echt een vak apart, mocht je hier zelf niet mee uit de voeten kunnen komen, dan kan je wellicht een designer inschakelen. Hierbij is het belangrijk dat hij of zij jouw concept en boodschap goed kan overbrengen. Ikzelf denk daarbij altijd aan Apple, daar waar design door alle aderen van het bedrijf stroomt hebben zij toch wel bewezen dat goed design van essentieel belang is.

2. Maar hoe groei ik nou zo’n pagina?

Nu heb je eindelijk je hele account klaar staan,

  • mooi logo… check,
  • username… check,
  • bio ingericht… check. En nu?

Content posten, maar wat ga je dan posten, hoe ziet dat eruit? Hoe vaak doe ik dat? Om organisch voor bereik te gaan zorgen zul je regelmatig moeten gaan posten. Het liefst minimaal om de paar dagen.

“General rule of thumb” Hoe vaker hoe beter mits het de kwaliteit van de content niet aantast.

2.1 “Goed gejat is beter dan slecht bedacht”

Kijk eens naar concurrenten binnen je niche;

  • Welke feeds zien er goed uit,
  • Waarom ziet dat er goed uit?
  • Gebruiken ze hun eigen content of “reposten” ze van andere kanalen?

Reposten van andere content met het juist vermelden van de bron kan een uitstekende en relatief makkelijke manier zijn om content voor je eigen account te gebruiken!

Post van een instagram account
Een voorbeeld hoe je credit kunt geven aan de eigenaar
In de meeste gevallen zijn fotografen/content creators maar al te blij als je hun content gebruikt, maar het kan geen kwaad om van te voren even toestemming te vragen.

2.2 Engagement

Zodra je een lijst van concurrenten binnen je niche hebt gemaakt ga je deze analyseren.

Wat je kunt doen is het hanteren van de volgende formule:

Tel de totale engagement (likes/comments/views) van de laatste 12 posts bij elkaar op en deel dit door 12, zo krijg je de gemiddelde engagement op dat specifieke account: tel daar 20% bij op. Bekijk vervolgens alle posts van die pagina die boven 120% engagement hebben gescoord en sla deze op voor analyse:

  • Wat voor type content is het;
  • Waarom heeft het goed gescoord (in steekwoorden);
  • Welke hashtags worden er gebruikt;
  • Welke Call2Actions worden er gebruikt;
  • Wat is de tone of voice;
  • Wordt er gebruik gemaakt van photoshop;
  • Zo ja, heb je een idee wat ze met de kleuren/filters doen;

Check ook de engagement calculator van Phlanx, een handige tool om je engagement te berekenen.

2.3 Voorbeelden

TacoBell                                                                             Spirographsoph

Instagram feed
Instagram feed van licensed
Voorbeeld van accounts met een goede content strategie

Taco Bell is nog een mooi voorbeeld van een bedrijf die snapt hoe het werkt. Alleen is de productie en consistentie van het regelmatig plaatsen van zulke content wellicht niet voor iedereen weggelegd.

Spirograph Soph heeft ook een sterke manier gevonden om product/content creatie en engagement aan elkaar te binden. Waarom? Ze heeft een goede combinatie gevonden om regelmatig te posten van content waar veel engagement op zit en de content volgt een leidraad die heel herkenbaar is.

Laatste voorbeeld: Licensed to distill laat het maken van een mixdrankje tot leven komen, je hoeft niet eens van alcohol te houden om zin te krijgen in een cocktail! Ook hier de KIS (Keep it simple) methode sterk toegepast.

3. Kickstart

De start van een account, mocht je volledig organisch willen groeien, is altijd het meest lastig. Je kunt mooie content posten dat maar een handjevol mensen ziet.

Wat veel accounts doen is het hanteren van de follow/unfollow techniek. Selecteer een account binnen je niche waarvan het aannemelijk zou kunnen zijn dat ze jou ook graag zouden willen volgen en volg deze mensen. Zij krijgen vervolgens een notificatie zodra jij hen volgt, wat ze hopelijk triggered om een kijkje te nemen op jouw account. Als ze het leuk vinden wat ze zien, dan volgen ze jou hopelijk terug.

Bonus tip: Plaats een like direct na het volgen zodat deze persoon 2 notificaties krijgt!

3.1 KPIs om in de gaten te houden

  • Followback percentage

Mocht je 100 mensen per dag volgen van account X, hoeveel procent van deze mensen volgt jou dan terug?

  • Engagement

Hoeveel mensen drukken gemiddeld op de like knop, reageren op je posts en kijkt naar je content? Je wil ervoor zorgen dat dit niveau minimaal 8% van je totale following is (al wordt dit wel lastiger hoe groter je account wordt).

  • Dagelijkse follower growth

Een minder belangrijke KPI, maar wel iets om in de gaten te houden is het aantal nieuwe volgers dat je account krijgt per dag.

3.2 To avoid! Engagement Pods

Misschien heb je er wel eens van gehoord: groepen waar grote getalen mensen bijeenkomen om elkaar’s posts te liken.. Dit gebeurt om het algoritme zo voor je te laten werken zodat je content onnatuurlijk veel exposure krijgt.

Instagram (Facebook) houdt hier niet van omdat je in principe het systeem aan het “gamen” bent, oftewel je speelt vals door fake engagement te creëren voor je account. In principe raad ik je dus aan om weg te blijven van deze methodes. Dat gezegd hebbende zijn er netwerken van accounts waar je op een natuurlijk manier interactie mee creëert. Dit zijn nog steeds methodes om te groeien! Een goede rule of thumb is om je altijd te blijven bedenken of het er allemaal natuurlijk uit ziet.

Instagram & social media kunnen ook in 2019 nog enorm helpen om voor je business exposure te genereren, dus wees creatief, maak een plan en begin!

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten