Groei, groei en groei
Mijn officiële functienaam is online marketing manager, al word ik soms ook aangesproken als klantmanager. De ietwat overdreven naam ‘growth consultant’dekt de lading een stuk beter. Dat mes snijdt namelijk aan meer dan twee kanten.
Hoewel ik nog geen half jaar werk bij Vsee, heb ik al wel gemerkt dat iedereen hier intrinsiek gemotiveerd is om er een succes van te maken. Wij delen allen graag onze kennis met de klant en werken enthousiast aan het verrijken van ons specialisme. Een belangrijk doel van mij is dan ook het groeien als CRO-expert met een T-shaped basis. Ik wil mijzelf verder bekwamen in het analyseren van consumentengedrag en het succes van de klant vergroten door aan de juiste knoppen te draaien. Groeien in mijn vak hangt nauw samen met groeien als persoon.
De commerciële kant is ook belangrijk. We moeten toch een boterham verdienen. Toch is dat niet het primaire doel. Sommige werkgevers doen bijvoorbeeld moeilijk over deelnemen aan webinars of het volgen van cursussen. Hier is in principe alles mogelijk, omdat ieders persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel staat. Maandelijks hebben wij allemaal een 1-op-1 met Martín. Tijdens mijn eerste gesprek vroeg ik hem of mijn persoonlijke ontwikkeling gerelateerd moest zijn aan Vsee. Daar hoefde hij niet over na te denken. Nee dus. ‘Ik wil dat jij als professional groeit,’ zei hij, ‘en liefst nog als mens.’ Er is alle vertrouwen dat wanneer de medewerker zich prettig voelt en kan groeien als professionalen als persoon Vsee daar vanzelf de vruchten van zal plukken.
Om als mens te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat ik op een plek zit waar ik kan groeien in mijn specialisme en waar eerlijkheid de boventoon voert. Hoewel ik hard werk aan het ontwikkelen van mijn CRO en SEO-skills, streef ik er niet echt naar een onsterfelijk marketeer te worden. Dat is namelijk een praktisch onhaalbaar doel, aangezien niets zo snel verandert als marketing.
Als enthousiast werkpaard stoot ik nog wel eens mijn neus. In het begin kon ik ervan balen als een offerte werd afgewezen. Inmiddels kan ik het beter relativeren en denk ik: jammer, je weet niet wat je mist. Een ander voorbeeld is dat ik bij een klant al snel in de antwoordmodus schiet. Nu stel ik meer vragen en hanteer ik het principe van ‘clarify & verify’. Mooi daarbij is dat ik het met klanten vaak niet eens over marketing heb, maar over hun persoonlijke doelen. Hoe gaat het met hem of haar? Dan denk ik graag mee hoe ik hem of haar kan laten groeien. Dat is wat een growth consultant doet.
Wat is jouw uitdaging?
Laat het ons weten