Werken met een strategische aanpak: See, Think, Do, Care

Of jouw doel nu het genereren van traffic, een betere branding, meer leads of hogere sales is. Wij werken graag volgens een strategische aanpak. De combinatie van onze mindset “hypothese gedreven marketing” gecombineerd met het See-Think-Do-Care-model (STDC-model) van Google zorgt ervoor dat jouw doelstellingen met rap tempo in zicht komen.

Charley Vermij
Geschreven door
Charley Vermij

Leren van andermans fouten

Menigeen zet verschillende kanalen los van elkaar in en zijn veelal gericht op de laatste klik conversie. Waar dit in het verleden goede resultaten opleverde, lopen steeds meer bedrijven tegen een plafond in rendabiliteit. Hierdoor worden de marges van die ene verkoop of aanvraag steeds kleiner.

Wij zetten online marketing breder in. Niet gericht op een los medium, maar we zetten in op alle touchpoints van de customer journey. Klanten komen veelal niet via één kanaal binnen, want er zijn oneindig veel opties waarop een klant bij jou binnen kan komen. Door onze brede benadering maakt jouw doelgroep al kennis met jouw bedrijf vóór ze een specifiek medium tegenkomen en kun je dus al eerder beginnen met het creëren van binding met je klanten. Dit doe je door te beginnen met het in kaart brengen van jouw doelgroep en het opstellen van persona’s. Op deze manier creëer je als bedrijf meer waarde voor je online marketing.

Wij hebben ons pad gekozen

Wij werken met het STDC-model. Het model staat voor See, Think, Do en Care. Dit is te interpreteren als: bekendheid, overweging, actie en ambassadeursschap in het Nederlands. Hiermee kan je beter inspelen op de behoefte van de doelgroep. Aan de hand van het STDC-model breng je beter in kaart hoe en wanneer je inzet op bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO) of wanneer je Facebook marketing gaat inzetten.

 

Het model is net een funnel. Eerst leren ze je kennen, daarna nemen ze je in overweging, gaan ze over tot actie en tot slot worden ze je ambassadeur. Daar hebben we een leuk voorbeeld bij: als je iemand leert kennen, vraag je die persoon ook niet gelijk ten huwelijk. Je kunt dus niet zomaar een persoon naar de Do-fase trekken.

De Fases

See-fase

In de See-fase is je doelgroep nog geen klant. De klant is nog passief en heeft geen aankoopintentie (of heeft hier nog geen besef van). Het doel van deze fase is de bekendheid van je merk. Je zorgt voor een zo groot mogelijk, maar wel relevant, bereik. Je richt je op een band met je doelgroep en niet op verkopen. Wat speelt er bij hen in het dagelijks leven en waarmee kun jij hen helpen, zonder dat je hier direct een (commerciële) tegenprestatie voor verwacht. In deze fase is het belangrijk om je doelgroep goed te segmenteren en hun interesses in kaart te brengen.

In deze fase wil je bijvoorbeeld bereiken dat mensen jouw blog gaan lezen, ze je website tegenkomen op Google of dat ze jouw social media post lezen. Meer hoef je op dit moment niet te bereiken, voor nu is je doel dat jouw potentiële klanten je zien en weten dat je bestaat.

Think-fase

Tijdens de Think-fase veranderen je prospects in potentiële klanten. Ze zijn gestart met een samenwerking met jouw bedrijf, door bijvoorbeeld contact te zoeken, jouw website door te lezen. Ze zitten in de overwegingsfase. Zij gaan gerichter zoeken naar informatie of laten zich inspiratie door een product of dienst dat aansluit bij jouw producten of diensten. Door de gecreëerde bekendheid in de See-fase ben jij top of mind bij deze doelgroep. Sterker nog, als je ze in de See-fase ergens mee hebt geholpen of iets hebt gegeven zonder tegenprestatie, heb je wellicht al een onbewuste band gecreëerd.

In de Think-fase richten wij ons op het bekendmaken van de voordelen van jouw producten en diensten. We overtuigen mensen dat jij de beste keuze bent. Dat doen we door het opbouwen van een verhaal wat we onderbouwen met argumenten waarom jij de beste optie bent. Denk hierbij aan testimonials, reviews van eerdere klanten en uitgelichte cases. Zo laat je zien wie hem of haar al voorgingen en wat een succes dat was! In deze fase hoop je mensen zover te krijgen dat ze een eerste kleine stap zetten. Je wilt dat ze op jouw advertentie klikken, ze een paar pagina’s op jouw website bekijken en op dat linkje in jouw social media post klikken om meer te weten te komen.

Do-fase

De Do-fase is de laatste-klik-conversie fase. De aankoopbereidheid is erg hoog bij de klant in deze fase. Wanneer jouw product of dienst aansluit bij de behoefte en ze via de See- en Think-fase bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen, is de kans groot dat zij bij jou iets willen aanschaffen.

Je kan de Do-fase zien als de belangrijkste fase in het proces. Hier heb je met de See- en Think-fase naartoe gewerkt. In deze fase wil je bereiken dat jouw potentiële klanten daadwerkelijke klanten worden. Tegenwoordig hebben klanten veel meer touchpoints nodig om tot een “Do” over te gaan. Er is steeds meer aanbod en klanten nemen niet meer alles klakkeloos aan wat hen wijsgemaakt wordt. Door je See- en Think-fase op orde te hebben, kan je nu eindelijk de resultaten van dat harde werk gaan zien. Het doel is om hier resultaat te gaan zien van jouw werk. Dit kan je terugzien in bijvoorbeeld je conversieratio.

Het nu dan ook belangrijker dan ooit om gevonden te worden. Je wilt nu klaar staan met uitgestrekte armen om je klant te bieden wat ze nodig hebben. Zo zorg je ervoor dat je het klanten zo makkelijk mogelijk maakt om hun laatste stappen in het aankoopproces bij jou te doen.

Care-fase

Tijdens de Care-fase wil je van je klant een ambassadeur maken. De klant heeft voor jouw product of dienst gekozen en is hier tevreden over. Dan is het belangrijk om hem aan jouw bedrijf te binden. Dit is erg belangrijk, want mond-tot-mondreclame is en blijft een sterke manier voor het opbouwen van naamsbekendheid. Van wie neem jij aan dat een merk goed is, je beste vriend of Google?

Maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat mensen fan blijven van jouw merk? Je kan ze stimuleren door ze vragen reviews achter te laten of om spaaracties aan te bieden waarmee ze kortingen kunnen krijgen. Dit zijn allemaal manier om iemand te laten zien dat het jou niet alleen draait om omzet, maar ook hoe tevreden je klanten zijn.

 

Wat is jouw doel?

Nu je weet wat de verschillende fases inhouden, is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat jouw doel is. Dit kan per kanaal of periode verschillen. Door te bepalen wat jouw uiteindelijke doel is, kan je het See-, Think-, Do-, Care-fasemodel veel gerichter inzetten. Je gaat een strategie toevoegen aan het algemene model om hem te personaliseren voor jouw bedrijf. Blijf deze strategie ook regelmatig onder de loep nemen, zo blijft jouw bedrijf up-to-date!

Meer bekendheid creëren

Jouw merk op het internet onder de aandacht brengen bij een gerichte doelgroep door het slim inzetten van verschillende kanalen. Met een vast budget top of mind zijn bij je doelgroep, daar zorgen onze verschillende specialisten voor!

Voor verschillende bedrijven in uiteenlopende branches hebben wij zeer succesvolle campagnes opgezet. Hier kunnen we jou dus zeker bij helpen! Je wilt natuurlijk die bekendheid bij je doelgroep bereiken om zo in hun gedachten altijd op de eerste rij te zitten. Dit heeft een sterke koppeling met het See-stadium uit het model.

Meer verkopen genereren

Meer directe verkopen voor je webshop realiseren via bijvoorbeeld Google Shopping, Facebook Ads, Bol.com of Amazon? Uit eigen ervaring kunnen wij jou adviseren hoe je het maximale uit jouw budget kan halen!

Het genereren van verkopen kan je zien als het Do-stadium. Je wilt op dit punten zorgen dat je doelgroep daadwerkelijk actie onderneemt en bij iets aanschaft. Hierbij is een optimale data-feed van groot belang. Door het slim opzetten, beheren en optimaliseren van jouw campagnes zorgen wij samen voor een optimaal rendement en constante groei.

Meer bezoekers bereiken

Samen met Vsee kan je meer relevante bezoekers via Google (SEO/SEA) of via social media campagnes bereiken. Wij halen het maximale uit jouw gestelde budget!
Mensen oriënteren zich dagelijks, zijn op zoek naar informatie of antwoorden op internet. Door je doelgroep inzichtelijk te maken en te weten wat er bij hen speelt, kun je hierop inspelen. Wij helpen met dat proces!

Ook hier ligt de focus op het See gedeelte van het model. Je wilt immers door jouw doelgroep gevonden en gezien worden!

Meer aanvragen genereren

Door het gericht inzetten van social media en SEO (zoekmachine optimalisatie) in combinatie met slimme marketing automation, kun je relevante en kwalitatieve aanvragen genereren. Zorg dat je op het juiste moment, via het juiste kanaal gevonden wordt! Je zet hierbij niet alleen in op de See-fase, maar ook gelijk op de Do-fase.

Marketing automation is hierbij HOT! En terecht ook. Met veel verkeer naar je website alleen ben je er tegenwoordig niet. Bij marketing automation geldt het motto: delen is vermenigvuldigen.

Een andere manier om “passieve” aanvragen te creëren is het inzetten van website leads. Met website leads probeer je website bezoekers zoveel mogelijk te identificeren en om te zetten naar bedrijven, zodat jouw sales-team gericht en efficiënt acquisitie kan plegen.

Vraag het ons, wij helpen je vooruit!

Heb je na het lezen vragen over het werk met Vsee of hoe jouw bedrijf bij deze strategische aanpak kan profiteren? Neem dan vrijblijvend contact op. We kunnen je helpen de eerste stappen te zetten, of nemen je voor langere periode al het werk uit handen. Het is volledig aan jou!

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten