Conversie Optimalisatie voor Mobiel

Haal het maximale uit je mobiele bezoekers!
Google heeft het er al ruim een jaar over. Het mobiele zoekgedrag blijft maar stijgen en zal in niet al te lange tijd het desktop verkeer inhalen. Ook op het gebied van conversies zal dit binnen aanzienlijke tijd steeds meer gemeengoed worden.

Geschreven door
Stéphanie Erné

Helemaal nu Google ook organisch de mobielvriendelijkheid mee neemt in het algoritme. Een mobiele strategie is daarbij van essentieel belang. Veel ondernemers zien dan gelukkig ook het belang in van een mobiele website, adaptive of responsive design in.

Wie al een website heeft voor de mobiele bezoeker wil natuurlijk het maximale uit de bezoeker en dus zijn website halen. Maar hoe doe je dat en wat is belangrijk om in het design mee te nemen?

In dit artikel proberen we je daar een aantal tips voor te geven. We kijken hierbij met name naar de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website. Want… hoe gebruiksvriendelijker en meer gericht op conversie je site is, hoe meer je er ook uit zal halen.
Ook hiervoor geldt net zoals met een websites voor desktop;
Testen, testen, testen. Dit blijft héél erg belangrijk. Wat voor de meeste mensen wel werkt hoeft bij jou niet te werken. Ga van je eigen doelgroep uit en blijf testen met je lay-out, functionaliteiten en content.

Indeling

Focus in een mobiele website is erg belangrijk, een scherm is niet groot, probeer er dus ook niet teveel ‘in te proppen’. Houd het rustig qua kleurgebruik en leg deaandacht bij je CTA’s

Zorg ervoor dat je mobiele versie ook inderdaad een mobiele versie van je website is. Het moet geen compleet ander design met andere uitingen zijn. Dit werkt verwarrend voor bezoekers die je site op meerdere apparaten bezoeken en doet de betrouwbaarheid daarom geen goed.

Zorg ervoor dat men niet hoeft te zoomen op de website. Gebruik bijvoorbeeld een vergroot icoontje voor het groter weergeven van een productfoto. Zoals Wehkamp duidelijk doet in het voorbeeld hiernaast.

Zorg er bij menu’s, knoppen en invulvelden voor dat ze groot genoeg zijn om met de duim te bedienen en dat ze voldoende uit elkaar staan. Voor gebruikers is het ergerlijk wanneer ze telkens per ongeluk op het verkeerde knopje drukken. Zo zijn de bestemmingen bij Djoser ‘nog net te doen’. Kleinere knoppen zijn zeker niet aan te raden.

Voor websites met veel content is ook in een mobiele versie de zoekfunctie zeer belangrijk. Vooral op mobiel wil men snel vinden naar waar men naar op zoek is. Zorg dus ook voor een zoekfunctie direct op de home.

Optimaliseer op snelheid. Veel mobiele websites blijven nog achter qua snelheid ten opzichte van hun desktop versies. Vaak hebben mensen op de telefoon langzamer internet dan thuis of op het werk. Houdt hier rekening mee. Voorkom lange laadtijden waarop bezoekers afhaken.

Test meerder fonts en test wat ‘lekker’ leest. Over het algemeen zijn dit de iets grotere fonts met wat meer ruimte tussen de letters en zinnen.

Inhoud

Zorg er op de productpagina’s voor dat alle informatie aanwezig is. Op dit moment worden mobiele websites nog vooral gebruikt door de oriënterende gebruiker. Je wilt niet dat deze al afhaakt omdat je niet al je productinformatie op deze pagina hebt staan. Probeer de informatie wel overzichtelijk te houden. Drie schermlengtes met tekst, daar wordt niemand vrolijk van.
Deel lange tekst op in onderdelen zodat men snel naar de gewenste informatie kan gaan. Helemaal ideaal is om de informatie uit te vouwen wanneer men op één van de onderdelen klikt. Zo houd je de pagina zo overzichtelijk mogelijk.

Gebruik zo weinig mogelijk linkjes naar externe websites. Vooral voor mobiel geldt dit, omdat een nieuw tabblad direct voor het oude komt. Zo stuur je je bezoeker wel heel makkelijk van je website weg.

Gebruik titels van maximaal 4/5 woorden, anders wordt dit te lang. Maar dit is uiteraard mede afhankelijk van je lettertype en grootte.

Betrouwbaarheid

In veel gevallen ontbreken er op mobiele websites contactgegevens. Contactgegevens stralen betrouwbaarheid uit. Vaak wordt er op desktop een telefoonnummer in beeld getoond. Dit is juist voor mobiel niet te adviseren. Beter kun je een click-to-call-button gebruiken, anders moet men het nummer kopiëren en plakken om te bellen.
Zorg er ook voor, zeker bij een webshop, dat de keurmerken die je hebt getoond worden en dat de privacy policy, algemene voorwaarden en disclaimer te vinden zijn via het menu. De webshopkeurmerken en dergelijke hoeven niet meteen op de home getoond te worden maar kunnen ook ‘dieper’ in de site getoond worden. Bijvoorbeeld op productpagina’s.

Aangezien mensen graag op desktop converteren kan het goed zijn om speciale mobiele acties of aanbiedingen te bieden, om er voor te zorgen dat men via mobiel converteert. En men niet op desktop alsnog voor een concurrent kiest omdat het proces is onderbroken.

Functionaliteiten

Zorg ervoor dat je in je mobiele strategie nadenkt over de verschillende call-to-actions die je wilt gebruiken en definieer deze per pagina. Zorg ervoor dat deze duidelijk aanwezig zijn en mensen tot de juiste actie stuurt.

Zorg dat je mobiele website niet alleen goed functioneert wanneer men het scherm rechtop houdt maar ook wanneer de telefoon een kwartslag gedraaid wordt en op het zogeheten ‘landscape’ modus bekeken wordt. Zorg ervoor dat je belangrijkste functies boven in het beeld staan en op beide manieren aanwezig zijn en meteen gezien worden.

Ideaal gezien scrol je niet op een mobiele websites. Alles moet zich in het scherm bevinden. Daarom is een zeer goede navigatie/menustructuur vooral bij een mobiele website zeer belangrijk.

Zorg ervoor dat men Cross Device kan converteren. Veel bezoekers doen nog niet graag een aankoop op mobiel. Maak het ze zo makkelijk mogelijk om bij jou de aankoop alsnog te doen op desktop. Dit kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van het inloggen, save-to-cart of via e-mail.
Bol.com geeft een mooi voorbeeld hiervan door dit te benadrukken op de bestelpagina.

Aanvullend op vorig punt; Maak gebruik van social login’s voor cross device monitoring. Ook blijkt uit onderzoek het conversiepercentage onder gebruikers die inloggen via social hoger te liggen.

Maak geen gebruik van flash, frames etc. Eigenlijk alles wat op mobiele websites niet geladen zou kunnen worden.

Maak gebruik van de mobiele mogelijkheden zoals de GPS locatie van de gebruiker waarop je de bezorgkosten kan aanpassen. “gratis bezorgd in Utrecht”.

Aankoopproces

Zorg ervoor dat het aankoopproces niet te lang duurt, er niet teveel getypt hoeft te worden en dat er niet naar beneden gescrold hoeft te worden. Deel een offerteformulier eventueel op in meerder pagina’s. Maar hou deze het liefst zo kort mogelijk.

Maak het invullen van formulieren zo makkelijk en snel mogelijk voor de bezoeker. Gebruik het automatisch aanvullen na het ingeven van de postcode voor de adresgegevens. (En begin dus met de postcode als invoerveld in dat geval).

Vermijd zoveel mogelijk de invulvelden waarin men moet typen. Kies voor meerkeuze-opties bij getallen, agenda’s, data etcetera. Houd het wel redelijk, op ellenlange meerkeuzelijsten zit niemand te wachten.

Bronnen: http://www.mcommerce.io/top-tips-for-m-commerce-conversion-rate-optimization-08082014/ en http://www.conversioner.com/blog/42-mobile-landing-page-optimization-tips/

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten