Google Analytics 4 instellen
Google Analytics is hét platform om in te zien wat je bezoekers precies op je website doen. Het platform biedt een berg aan informatie over je gebruikers, hun demografie, hoe ze op je website zijn gekomen, wat ze op je op je website doen en welke doelen ze hebben behaald. Super waardevolle informatie dus!
Het grote nadeel? Google Analytics zoals we hem kennen, Universal Analytics, gaat in de zomer van 2023 verdwijnen. Om precies te zijn op 1 juli 2023. Google heeft daar gelukkig een oplossing voor ontwikkeld: Google Analytics 4. Het is daarom belangrijk dat Google Analytics 4 zo snel mogelijk wordt ingesteld. Zo kun je ook volgend jaar nog jaar-op-jaar vergelijkingen maken in het platform en zorg je dat je geen data mist. In onderstaand artikel leggen we Google Analytics 4 verder uit.
Onze kleurrijke specialisten helpen je graag met het instellen van Google Analytics 4. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een voorstel!
Wat is Google Analytics 4?
De Google Analytics variant die we nu het meest gebruiken, staat ook wel bekend als Universal Analytics, of Google Analytics 3. Google Analytics 4 (GA4) is dus simpelweg de eerstvolgende variant. Omdat Universal Analytics geen data meer verzamelt vanaf 1 juli 2023 is het dus zaak om Google Analytics 4 zo snel mogelijk in te stellen.
Wat kun je met Google Analytics 4?
Ook met Google Analytics 4 kun je de inzichten krijgen die je in Universal Analytics kreeg over je bezoekers op de website. Wat belangrijk is om te onthouden, is dat beide varianten volgens een andere methode werken. Dit maakt het vergelijken van de data ook iets ingewikkelder.
In Universal Analytics maak je meerdere weergaves aan. Vaak een weergave voor de ruwe data, dat is alle data zonder IP-filters, en een weergave waarin je al het niet relevante verkeer weg filtert. Soms maak je ook nog een test weergave aan, waarin je de gave ideeën die je hebt, kunt testen. Google Analytics 4 werkt maar met 1 weergave. Je moet dus altijd goed bedenken welke filters je hebt toegepast als je naar de data kijkt.
Event-based, wat is dat?
Het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de manier hoe de data wordt verzameld. Universal Analytics is gebaseerd op sessies en pageviews. Google Analytics 4 is gebaseerd op events en parameters. Ook een paginaweergave is hier weergegeven als een event. Beide varianten verzamelen en rapporteren dezelfde data, maar dus op een andere manier.
Datavergelijking is wel mogelijk, als je je bewust bent van de verschillen tussen beide modellen. Het is aan te raden om zo snel mogelijk voor dataverzameling in Google Analytics 4 te zorgen. Zo kun je beide varianten naast elkaar leggen en kijken waar de data eventueel afwijkt. Zie je in Universal Analytics bijvoorbeeld tien nieuwsbriefinschrijvingen maar in Google Analytics 4 wel honderd? Dan weet je dat een van de twee varianten niet goed staat ingesteld. Ook leer je op deze manier veel over de verschillende manieren van dataverwerking en de verschillen tussen beide Analytics platforms.
Vergelijken van data in Universal Analytics en Google Analytics 4
Als je nog geen Google Analytics 4 hebt ingesteld, is het zaak om dit zo snel mogelijk te gaan doen. Om goede jaar-tot-jaar vergelijkingen te maken, wil je de data namelijk in Google Analytics 4 beschikbaar hebben. Zo voorkom je dat je continu Universal Analytics en Google Analytics 4 naast elkaar moet leggen. Sterker nog: dit is niet altijd mogelijk. Door de nieuwe manier van dataverwerking, is het niet altijd mogelijk om de data van de twee systemen naast elkaar te vergelijken.
Idealiter had je dit dus voor 1 juli 2022 ingesteld. Het is echter nooit te laat, maar besef wel dat elke maand die je wacht, zorgt voor minder data die je over een jaar tot je beschikking hebt.
Hoe stel je dit in?
Het liefst werken we met Google Tag Manager, aangezien we dan eenvoudig alle Google Analytics zaken in kunnen stellen, zonder dat we toegang nodig hebben tot de backend van je website of webshop.
Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een Google Tag Manager container die correct op je website ingesteld staat. Zo’n container kan je zien als een bakje die je aan de website koppelt waarin je code kan toevoegen zonder dat we daadwerkelijk bij de uitgebreide code van de website hoeven te komen. In deze container laten we een basis tag lopen, die alle basisinstellingen doorgeeft. Zo wordt er bijvoorbeeld al een pageview gemeten.
Ook kunnen we op deze manier alle events instellen die je wilt meten op je website. Heb je bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen, contactformulieren of e-commerce data en wil je deze data kunnen analyseren? We stellen het voor je in!
Maak een meetplan
Belangrijk hiervoor is om goed te bedenken wat je wil meten op je website. Bedenk hierbij altijd wat je met de data gaat doen. Wil je alleen weten hoeveel mensen een formulier invullen? Dit kun je in veel gevallen ook uit je CMS halen. Maar als je wil weten waar de mensen vandaan komen of wat ze daarna doen, is het handig om het in te stellen in Google Analytics.
Het is hiervoor prettig om inzichtelijk te hebben welke stappen je klanten doorlopen op je website en wat het belangrijkste doel is. Uiteraard kunnen we je hierbij helpen als je dit nog niet helemaal goed voor ogen hebt. We stellen hiervoor een meetplan op. Hierin beschrijven we welke informatie we willen meten en waarom we deze data nodig hebben. Zo voorkomen we dat we teveel meten, terwijl we er toch niet naar kijken. Dit zorgt alleen maar voor het onnodig laden van scripts, wat weer invloed kan hebben op de paginasnelheid.
Stel het instellen van GA4 niet uit!
Bij een data analyse wil je kijken wat het verkeer doet ten opzichte van een vorige periode. Heb je meer of minder bezoekers gekregen? Vullen er meer of minder mensen je contactformulier in? Voor jaar-op-jaar vergelijkingen heb je de data nodig van twee opeenvolgende jaren.
Aangezien Universal Analytics niet meer werkt vanaf 1 juli 2023, zie je vanaf dat moment daar geen nieuwe data in verschijnen. De oude data blijft nog wel even beschikbaar, dus je kunt de oude vergelijkingen nog wel maken. Maar na 1 juli volgend jaar kun je in Universal Analytics dus geen jaar-tot-jaar vergelijk meer maken.
Omdat Google Analytics 4 de data op een andere manier verzamelt, is het niet ideaal om de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ data met elkaar te vergelijken. Daarom wil je graag de belangrijkste instellingen in Google Analytics 4 zo snel mogelijk instellen, zodat je zo min mogelijk data gaat missen. Door het nu in te stellen, kan je volgend jaar ook goede analyses maken door de cijfers van jaar-op-jaar naast elkaar te leggen.
Google Analytics 4 instellen? Vsee helpt graag!
Ben je overtuigd van de omschakeling naar Google Analytics 4 maar heb je geen idee hoe je dit allemaal in moet stellen? Geen zorgen, we kunnen je daarbij helpen! Neem contact op met ons via onderstaand formulier of bel direct naar 085 – 00 21 777 en we zorgen er samen voor dat alles volgens je wensen ingesteld wordt.