Facebook Bedrijfspagina: Hoe maak je die nu eigenlijk?
Als je niet weet waar je moet beginnen, is het handig om een lijstje af te vinken. Ik heb een aantal tips voor je uitgeschreven. Als je ze stap voor stap volgt, heb je niet alleen eengoed gevulde bedrijfspagina, maar creëer je ook een plan. Helaas hoor ik nog maar al te vaak: “Ik wil iets met Facebook doen, maar weet niet zo goed wat.” Iedereen weet dat Facebook kansen biedt, maar hoe je deze kansen benut? Dat mag – op z’n Twents – Joost weten. Volg de onderstaande tips en start vandaag nog met een effectieve Facebook bedrijfspagina.
Maak gebruik van een herkenbare profielfoto
Kies een herkenbare profielfoto voor je bedrijf. Dit kan je logo of beeldmerk zijn. Houd er rekening mee dat je profielfoto ook gebruikt wordt als thumbnail bij je posts. Dit betekent dat je de foto duidelijk en simpel moet zijn om herkenbaar te blijven.
Omslagfoto
Daarnaast voeg je een omslagfoto of -video toe. De omslagfoto bepaalt de sfeer van je merk. Bekijk hieronder enkele voorbeelden. Zij haken in op hun huidige campagnes en zorgen voor herkenning en continuïteit.
Vul je bedrijfsinformatie in
Onder het kopje ‘info’ kun je (extra) informatie over je onderneming toevoegen. Vul je adres, telefoonnummer, e-mailadres en website in. Zo weten je bezoekers hoe ze je kunnen bereiken. Ook kun je je branche, prijsklasse en startdatum doorgeven. Een belangrijk onderdeel van de informatiepagina zijn de korte en lange omschrijvingen. Hierin kun je beschrijven van je onderneming doet. Wees hierin concreet, actueel en benadruk het doel van je onderneming.
Formuleer een doel
Je kunt verschillende doelen hebben voor je bedrijf, maar het is belangrijk om te kijken welk doel bij jou en je bedrijf past. Aangezien ruim 9,5 miljoen Nederlanders actief zijn op Facebook is de kans groot dat een deel van jouw doelgroep ook actief is op Facebook. Besef wel dat Facebook niet altijd hét middel is om conversies te genereren. Dit medium wordt vooral ingezet voor brand awareness en imagebuilding. Kortom, wees concreet en realistisch in het formuleren van een geschikt doel voor Facebook.
Creëer content voor op je Facebook bedrijfspagina
Maar wat plaats ik dan? En hoe vaak? Daar is niet één antwoord op te geven. Iedere doelgroep is anders. Het belangrijkste is om te luisteren naar de doelgroep en jouw volgers goed te analyseren. Wanneer zijn ze eigenlijk online? Welke berichten vallen in de smaak? En ook welke berichten niet? Ik heb bij organisaties gewerkt waarbij ik slechts 2 á 3 berichtjes plaatste per week en bij anderen plaatste ik minstens 1 bericht per dag. Het juiste antwoord op de vraag hoe vaak plaats ik een bericht is, testen. Dit zal je zelf moeten testen. Probeer eens een paar weken achter veel te posten, als je daar tijd voor hebt natuurlijk. Dit telt ook voor het type content. Er zijn zoveel soorten beschikbaar, denk aan video en foto’s, maar ook aan interviews, onderzoeken en lijstjes. Door veel te variëren in je content maak je pagina interactiever en aantrekkelijker voor de lezer.
Ga het gesprek aan
Wanneer je deze tip leest, denk je vast: ja, dat is toch vanzelfsprekend. Maar niets is minder waar. Het reageren op vragen en persoonlijke berichtjes (PB) is nog niet zo moeilijk, maar wat zeg je tegen mensen die positief of juist negatief reageren. Ik adviseer je om je bezoekers serieus te nemen en ‘altijd’ op zijn reacties te reageren. Zij hebben de moeite genomen om iets tegen je te zeggen, dan verwacht je ook reactie terug.
Het is goed om in je achterhoofd te houden dat iemand sneller een negatieve dan een positieve ervaring deelt. Dus reageer ook op je positieve volgers, dit is een belangrijke groep. Dit kan door ze bijvoorbeeld te bedanken. Een negatieve bezoeker is nooit leuk en je zult er ook zeker niet aan wennen. Wel moet je ermee leren omgaan. Schiet niet in de verdediging, maar toon begrip. Vaak reageren deze bezoekers in-the-heat-of-the-moment en kan je met een eigenwijze opmerking nog meer olie op het vuur gooien. Zie het als een leermoment voor jou en je bedrijf.
Meer weten?
Wil je meer weten over Facebook? Houd Vsee Search Marketing in de gaten of neem contact op met Luuk Harleman. Veel succes met het maken van je Facebook bedrijfspagina.
Wat is jouw uitdaging?
Laat het ons weten