Wie niet horen wil…

De term ‘online marketing’ roept bij veel mensen iets anders op dan wat het in werkelijkheid is. Kreten als ‘SEO’ en ‘SEA’ worden vaak onderschat en hebben soms zelfs een negatieve bijklank gekregen. Voor velen is SEO een black box, waardoor sommigen het zijn gaan zien als gebakken lucht of geldklopperij. Dit zijn overigens dezelfde mensen die doodleuk durven te beweren dat het ‘niets voorstelt’ om topposities te verwerven in Google Search.

Geschreven door
Dennie Pasman

Wanneer ik het belang en de waarde van online marketing aan iemand wil illustreren, vertel ik van een oude Vsee klantcase. Een bedrijf dat exclusieve rondreizen naar verre oorden verzorgt, benaderde ons om het migratietraject van hun oude naar de nieuwe website te begeleiden. Wij moesten de vindbaarheid van de nieuwe site waarborgen. Ondanks dat de directie overtuigd was om een SEO partij aan te haken voor de migratie van de website, werd de impact van SEO toch onderschat. De nieuwe website moest er in ieder geval snel komen en dat hoefde allemaal niet zo moeilijk te zijn. Toch?

Keurig deden wij ons onderzoek en aan de interim projectmanager leverden wij vervolgens de gewenste websitestructuur aan. Als sturende kracht achter het hele project zou hij de structuur doorgeven aan de technische partij, die de website uiteindelijk bouwde. Toen we enkele weken later het concept in de acceptatieomgeving bekeken, schrokken we ons rot. Ons ontwerp was volledig genegeerd en de website moest met een paar dagen live gaan.

Achteraf bleek dat de interimmanager ons voorstel helemaal niet naar het technische team had doorgestuurd. Uiteraard trokken wij direct aan de bel. We waarschuwden het bedrijf dat als ze de website in de huidige vorm zouden handhaven, het een serieus negatieve impact zou hebben op hun vindbaarheid. Alsnog stuurden wij de technische partij onze websitestructuur. Het ombouwen zou enkele tienduizenden euro’s gaan kosten. Daar voelde de directie niets voor. De kosten waren nog tot daaraantoe, maar ze wilden absoluut niet langer wachten met live gaan.

Het werd weliswaar niet met zoveel woorden gezegd, maar eigenlijk klonk de boodschap: ‘Het maakt toch niet zoveel verschil’. Tja. Wie niet horen wil… Nadat de nieuwe site, ondanks ons pleidooi dat niet te doen, live was gegaan, kelderde hun vind- en zichtbaarheid met de dag. De reisaanvragen zakten zodanig in dat het bedrijf binnen drie maanden mensen moest ontslaan.

Deze case toont aan hoe enorm belangrijk zoiets ogenschijnlijk kleins als een websitestructuur kan zijn. Wij hebben gelijk gekregen, maar ik kan je verzekeren: het is verre van bevredigend om op deze manier gelijk te krijgen.

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten