Duurzame marketing

Regelmatig blijkt dat we producenten niet klakkeloos op hun blauwe ogen kunnen geloven. Kon dat eigenlijk überhaupt ooit? Duurzame marketing komt van binnenuit, zonder behoefte aan effectbejag.

Geschreven door
Martín Neuteboom

Onlangs viel Ikea op pijnlijke wijze door de mand. Hun ‘groene pannen’ zouden vriendelijk zijn voor het milieu. Voor de anti-aanbaklaag werd niet langer het extreem giftige PFOA gebruikt. ‘Het is namelijk beter voor jou en voor de natuur om dit te vermijden,’ vermelde hun website quasi-betrokken. Ondertussen vergat de Zweedse meubelgigant gemakshalve te vermelden dat er een andere giftige stof voor in de plaats wordt gebruikt, die net zo belastend is voor mens en milieu. Dat hoeft toch niet op die manier, denk ik dan.

Ook in de voedingsindustrie wordt misbruik gemaakt van de goedgelovigheid van consumenten met aandacht voor de natuur en hun eigen gezondheid. Laatst zag ik een op pak rijst de claim ‘vegan & glutenvrij’. Alle rijst is van nature glutenvrij en uiteraard is het geschikt voor veganisten. Ook zijn ‘suikervrij’, ‘vetarm’ of ‘plantaardig’ allerminst garanties dat je een gezond product koopt.

Geen claims

Het is misschien naïef, maar ik kan mij oprecht verbazen over de vele valse gezondheids- en duurzaamheidsclaims. Daarom ben ik bij marketingboodschappen in winkels altijd op mijn qui-vive. Wat mijn eigen bureau Vsee Search Marketing betreft, ben ik ervan overtuigd dat de beste reclame die je kunt wensen neerkomt op het leveren van kwaliteit. Geen bombastische claims vooraf, maar gewoon een tevreden klant tijdens en na het gedane werk. Ditzelfde geldt voor onze duurzaamheid als marketingbureau. Wij handelen eenvoudigweg. Hoe? Door al onze klanten rond de kerstdagen een aantal vierkante meters regenwoud te schenken. Hoe langer je klant bent van Vsee, hoe meer meters je ieder jaar krijgt. Wij doen dit niet zodat we kunnen roepen dat we duurzaam zijn. Het gaat ons namelijk om het regenwoud zelf en niet om hoe dat op ons afstraalt.

Prullenbak

Al sinds onze oprichting in 2009 doen wij aan relatiegeschenken. Maar na de ambachtelijke bonbons (met ons logo) en de USB-sticks (met ons logo) begon de actieve deelname aan deze toch enigszins zinloze consumptie ons tegen te staan. Vanuit onze innerlijke drijfveer wilden we een duurzaam relatiegeschenk geven, iets dat niet het risico liep in de prullenbak te belanden. In 2017 kwamen wij in contact met Matthijs Bol van Work With Nature, die ons enthousiast maakte om stukjes regenwoud in Costa Rica te adopteren. Het voelt aanmerkelijk  beter om die weg te geven in de vorm een kerstcadeau. Dit verhaal gaat dus eigenlijk helemaal niet over Vsee, maar over Work With Nature.

Work With Nature

De jungle van Costa Rica met haar hoge biodiversiteit staat bekend als een paradijs voor échte natuurliefhebbers.

Tijdens een backpackavontuur in Costa Rica werden de toentertijd 17-jarige Matthijs Bol en Maarten van der Beek dan ook op slag verliefd op het regenwoud. Ze ontdekten dat de lokale bevolking het regenwoud bezit. Van generatie op generatie geven zij hun stukje grond door. Vanwege de armoede laten veel inwoners zich ertoe verleiden hun land te verkopen aan grote bedrijven als Chiquita en Dole, met alle destructieve gevolgen van dien. Zonder ingrijpen zal het regenwoud van Costa Rica binnen tien jaar volledig zijn verdwenen. Om deze bedreiging een halt toe te roepen richtten Matthijs en Maarten hun stichting Work With Nature op.

Ze studeerden biologie en tropische bosbouw en stelden zichzelf ten doel om ongeveer 2.000 hectare regenwoud te beschermen. Dit doen ze door stukken op te kopen en door de lokale bevolking bewust te maken van het belang van dit unieke stukje aarde. Nu, zestien jaar later, bezit Work With Nature 131 hectare regenwoud. Dat lijkt weinig, maar er komt ieder jaar 3

0 tot 50 hectare bij en het doel van 2.000 hectare blijft scherp in beeld.

Een stukje regenwoud

Dus sturen wij sinds 2017 al onze klanten als kerstcadeau een stukje regenwoud. Het certificaat dat ze ontvangen, staat er garant voor dat die grond in ieder geval de komende eeuw daadwerkelijk regenwoud blijft. En het leuke is dat het een metafoor is voor ons werk. Wij leiden onze klanten namelijk door de jungle van online marketing, dus in die zin zijn wij een gids die zijn klanten meeneemt op een avontuur. Wij geven hen een kijkje in deze wereld en delen onze kennis zonder terughoudendheid. Delen is immers vermenigvuldigen. Datzelfde geldt voor ons jaarlijkse kerstcadeautje. Door dit initiatief van Work With Nature te delen en mensen te wijzen op het concreet goede doel, hopen we dat die 2.000 hectare sneller binnen handbereik zal komen. Niet omdat wij daarmee goede sier maken, maar omdat we hart hebben voor de natuur. Dat is duurzame marketing.

Dit artikel is verschenen in het MKB Deventer magazine Editie 28| Februari 2021

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten