Interne links: een uitgebreide gids
Het genereren van backlinks krijgt vaak veel aandacht binnen SEO, maar je interne linkstrategie — de manier waarop je pagina’s binnen je eigen website verbindt — heeft minstens zoveel impact op SEO en de gebruikerservaring.
In deze gids ontdek je waarom interne links zo belangrijk zijn en hoe je een sterke interne linkstrategie opzet. Ik deel diverse voorbeelden van effectieve interne links en handige tips die je direct kunt toepassen.
In deze gids vind je:
- Wat zijn interne links?
- Voorbeelden van interne links
- Voordelen van interne links
- Interne links optimaal inzetten voor SEO en de gebruikservaring
- Best practices voor interne links
Wat zijn interne links?
Een interne link is een link die een gebruiker van de ene pagina op een website naar een andere pagina op diezelfde website brengt. Interne links verschillen van externe links, die naar een pagina op een andere website verwijzen. Ze zijn ook anders dan inkomende links (of backlinks), die wel naar een pagina op jouw website leiden, maar afkomstig zijn van een andere website.
Voorbeelden van interne links zijn:
- Links in het hoofdmenu
- Links in de footer
- Contextuele links
- Links naar gerelateerde content
Contextuele links
Contextuele links zijn links die in de hoofdinhoud van een pagina op een website zijn opgenomen. Deze links verwijzen naar een andere pagina via ankerteksten (de gehyperlinkte woorden), zodat de link in de context van de pagina verschijnt.
Een voorbeeld hiervan zie je in de afbeelding hiernaast, waar we in een blog Google Ads uitleggen. In dit artikel refereren we met diverse interne links naar andere relevante onderwerpen. Door contextuele links toe te voegen, helpen we lezers om gemakkelijk aanvullende informatie te vinden en zich verder te verdiepen in dit onderwerp.
Gerelateerde content links
Interne links naar gerelateerde content verschijnen vaak onderaan een artikel en dienen als aanbevelingen voor andere relevante content. Ze helpen bezoekers om verder door de website te navigeren door artikelen, blogposts of pagina’s aan te bieden die aansluiten bij het onderwerp waar ze al naar kijken. Dit type link vergroot de kans dat bezoekers langer op de site blijven en zich dieper in de beschikbare informatie verdiepen.
Wat zijn de voordelen van interne links?
Interne links vervullen belangrijke functies voor zowel websitebezoekers als zoekmachines. Interne links:
- Helpen mensen om andere content op je website te vinden. Via de interne links kunnen bezoekers verder de diepte in gaan op een onderwerp en op een logische manier door je website navigeren.
- Communiceren aan zoekmachines waar je website over gaat. Wanneer interne linkbuilding goed wordt uitgevoerd, helpt dit zoekmachines te begrijpen waar je website over gaat.
- Staan zoekmachines toe om meer pagina’s op je website te ontdekken. Zoekmachinecrawlers gebruiken namelijk de links die ze tegenkomen om meer pagina’s op je website te ontdekken en te crawlen. Hoe meer pagina’s ze ontdekken, crawlen en indexeren, hoe beter.
- Geven linkwaarde door van de ene webpagina naar een andere binnen je site. Het PageRank-algoritme van Google beoordeelt de autoriteit van een webpagina. Als een webpagina als een hoge autoriteit wordt beschouwd (meestal door kwalitatieve externe links die ernaar verwijzen) en deze pagina intern linkt naar een andere pagina, draagt het een deel van zijn autoriteit over aan de pagina waarnaar wordt gelinkt.
Google zelf benoemt ook het belang van interne links. Het volgende stuk is letterlijk gekopieerd uit de SEO Starter Guide van Google:
Links are a great way to connect your users and search engines to other parts of your site, or relevant pages on other sites. In fact, the vast majority of the new pages Google finds every day are through links, making links a crucial resource you need to consider to help your pages be discovered by Google and potentially shown in search results. Additionally, links can also add value by connecting users (and Google) to another resource that corroborates what you’re writing about.
Interne links optimaal inzetten voor SEO en de gebruikservaring
Als je de interne linkstructuur goed opzet, heb je niet alleen een goed georganiseerde website waarop bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren, maar ook een site die op dat gebied geoptimaliseerd is voor SEO.
Het zogenoemde ‘SEO siloing’ is een methode die al langere tijd bekend is in de wereld van SEO. SEO siloing is een manier om de content op je website te organiseren via links, gebaseerd op hoe mensen zoeken naar de onderwerpen van je site. Het doel is om de site relevanter te maken voor een zoekopdracht, waardoor de kans groter wordt dat een pagina hoger in de zoekresultaten verschijnt.
Physical siloing
‘Phyisical silioing’ is de methode waarbij pagina’s worden gelinkt via de URL-structuur binnen mappen. Als voorbeeld neem ik hierin een fictieve website over koffie. Je zou bijvoorbeeld een silo voor espresso kunnen opzetten via de URL-structuur van de website, zoals hieronder:
- coffeesite.com/espresso/classic/
- coffeesite.com/espresso/decaf/
- coffeesite.com/espresso/darkroast/
- coffeesite.com/espresso/organic/
- coffeesite.com/espresso/singleorigin/
Deze structuur helpt bezoekers en zoekmachines de pagina’s logisch te begrijpen en geeft een duidelijke hiërarchie weer voor het onderwerp espresso. Om je silo’s te versterken, zorg ervoor dat de primaire pagina van elke silo doorlinkt naar de belangrijkste pagina’s op het volgende niveau. Daarnaast moet elke subpagina binnen de map ook teruglinken naar de hoofdpagina van de betreffende silo.
Als algemene richtlijn heb je minimaal vijf contentpagina’s nodig om het thema van de map/silo goed vast te stellen. Soms kan een van die vijf pagina’s (of meer) dienen als landingspagina voor een nieuwe subsectie.
Virtual siloing
‘Virtual silioing’ is een methode waarbij een silo wordt gecreëerd door middel van contextuele links en gerelateerde pagina’s. De pagina’s die aan elkaar gelinkt worden, hoeven niet per se in dezelfde map te staan, maar hebben wel relevante inhoud voor elkaar. ‘Virtual siloing’ is nuttig voor websites waarbij een fysieke mapstructuur niet de beste optie is.
Stel dat je twee verschillende fysieke silo’s hebt, elk met vijf ondersteunende subpagina’s. Als je wilt linken naar een pagina in een andere silo, link je naar de hoofdpagina van die andere silo en niet naar een subpagina. Dit voorkomt dat het thema van de silo verwatert. Een van de redenen voor interne linkbuilding is om soortgelijke onderwerpen te groeperen en zoekmachines te helpen begrijpen waar elke sectie over gaat. Als veel subpagina’s onderling naar andere subpagina’s linken, kan dit verwarrend worden.
Best practices voor interne links
Naast ‘siloing’ zijn er nog veel andere best practices voor interne linkbuilding die de gebruikerservaring en SEO verbeteren. Hieronder een overzicht, waarna ik het puntsgewijs verder zal gaan toelichten.
- Analyseer de bestaande linkstructuur.
- Bepaal de klikdiepte.
- Link vanaf de homepage alleen naar belangrijke pagina’s.
- Gebruik breadcrumb-links.
- Gebruik ankerteksen strategisch.
- Gebruik nofollow-attributen waar nodig.
- Gebruik gerust meerdere links naar hetzelfde doel.
- Maak een HTML-sitemap en een XML-sitemap.
- Controleer en los de 404-pagina’s op.
- Onderhoud interne links regelmatig.
Analyseer de bestaande linkstructuur.
Als je website al even bestaat, dan heb je waarschijnlijk al een interne linkstructuur. Om een beter beeld te krijgen van hoe deze eruitziet, kun je SEO-tools gebruiken, zoals Ahrefs, SemRush, SE Ranking en Google Search Console.
Met deze tools kun je een audit van je interne links uitvoeren om onder andere het volgende te identificeren:
- 404 links (links naar een pagina die niet meer bestaat);
- Links naar pagina’s die een 301-omleiding hebben;
- Links naar mogelijk minder belangrijke pagina’s;
- Te diepe klikdiepte (hierover meer in het volgende gedeelte);
- Pagina’s zonder links;
- Te veel links op één pagina;
- Nofollow-problemen;
- Pagina’s die de meeste PageRank doorgeven.
Stel de klikdiepte vast
Volgens traditionele SEO richtlijnen mag het aantal klikken om vanaf de homepage bij belangrijke pagina’s op de site te komen niet meer dan drie bedragen. Google heeft bevestigd dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat bezoekers gemakkelijk bij deze belangrijke pagina’s kunnen komen, maar noemt geen specifiek aantal klikken. Het is daarom belangrijk om de klikdiepte in gedachten te houden bij het opzetten van je silo’s. Idealiter wil je de klikdiepte niet meer dan drie stappen vanaf de homepage bedraagt.
Gebruik een broodkruimelpad
Een broodkruimelpad helpen websitebezoekers te oriënteren waar ze zich op de site bevinden. Ze maken het eenvoudig om heen en weer te navigeren.
Google benoemt hier het belang van in hun eigen documentatie:
A breadcrumb trail on a page indicates the page’s position in the site hierarchy, and it may help users understand and explore a site effectively. A user can navigate all the way up in the site hierarchy, one level at a time, by starting from the last breadcrumb in the breadcrumb trail.
Gebruik ankerteksten
Een belangrijke factor voor de kwaliteit van een link is de ankertekst. Voor interne links op je site wil je dat de ankertekst betekenisvol en relevant is. Het gebruik van keyword-rijke ankertekst binnen je eigen website is een goede strategie. Er zijn geen spam-straffen voor interne links, dus gebruik deze links om te benadrukken waar elke pagina over gaat. Meestal wil je een van de belangrijkste zoekwoorden van de bestemmingspagina als ankertekst gebruiken.
Gebruik no-follow attributen
In sommige situaties, zoals links naar influencers en affiliats, moeten een attribuut zoals nofollow bevatten om te voorkomen dat linkwaarde wordt doorgegeven. Google heeft de lijst uitgebreid met aanduidingen voor sponsored en user-generated content. (Dit geldt voornamelijk voor externe links.)
Meerdere links naar dezelfde bron
HTML en XML sitemap
Een HTML-sitemap is een centrale plek waar alle belangrijke links op je website te vinden zijn. Dit kan bezoekers helpen om gemakkelijker te vinden wat ze zoeken. Je kunt een voorbeeld van een sitemap voor gebruikers bekijken door onze sitemap te raadplegen.
Een XML-sitemap daarentegen is bedoeld voor zoekmachines en helpt om grondiger te crawlen en indexeren. Deze moet alle indexeerbare pagina’s van je website bevatten.
Google benoemt in hun documentatie het volgende over sitemaps:
A sitemap is a file where you provide information about the pages, videos, and other files on your site, and the relationships between them. Search engines like Google read this file to crawl your site more efficiently. A sitemap tells search engines which pages and files you think are important in your site, and also provides valuable information about these files. For example, when the page was last updated and any alternate language versions of the page.
404 links
Maak er een gewoonte van om regelmatig SEO-tools te gebruiken en je Google Search Console-rapporten te bekijken om 404 links (dode links) op je website te identificeren. Redirect vervolgens deze pagina’s (met een 301-omleiding) naar de meest relevante pagina. Als best practice is het aan te raden om een aangepaste 404-pagina te hebben die bezoekers helpt om alsnog bij de juiste informatie te komen, in plaats van vroegtijdig af te haken en je website weer te verlaten.
Onderhoud interne links regelmatig
Controleer regelmatig je silo’s. Wanneer nieuwe content wordt toegevoegd (of verwijderd) op de site, zorg er dan voor dat dit het thema van je silo’s niet verstoort.
Er zijn natuurlijk ook andere dingen die je kunt doen:
- Link na het publiceren van een nieuw stuk content naar de nieuwe pagina vanaf bestaande pagina’s op dezelfde site over hetzelfde onderwerp. Om geschikte pagina’s te vinden, kun je een site:-zoekopdracht op Google uitvoeren met het onderwerpzoekwoord (bijvoorbeeld: site.nl SEO-silo’s).
- Met een site:-zoekopdracht kun je ook alle pagina’s identificeren die je over een bepaald onderwerp hebt geschreven. Bepaal vervolgens of je deze wilt koppelen om een subsilo te vormen of misschien enkele van deze pagina’s wilt combineren tot één lang artikel, en de overige pagina’s doorverwijzen naar die nieuwe bron.
De volgende stappen
Met deze gids over interne links hoop ik je een aantal praktische handvatten te hebben gegeven om de interne linkstructuur van je website te verbeteren. Door een sterke interne linkstrategie op te zetten, zorg je ervoor dat zowel bezoekers als zoekmachines jouw content beter kunnen vinden en begrijpen.
Heb je vragen over je interne linkstrategie, of wil je een second opinion met betrekking tot je huidige SEO bureau? Of wil je hulp bij het optimaliseren van je interne link? Neem gerust contact op – ik help je graag verder om het maximale uit je website te halen!