Interne links: een uitgebreide gids

Het genereren van backlinks krijgt vaak veel aandacht binnen SEO, maar je interne linkstrategie — de manier waarop je pagina’s binnen je eigen website verbindt — heeft minstens zoveel impact op SEO en de gebruikerservaring.

In deze gids ontdek je waarom interne links zo belangrijk zijn en hoe je een sterke interne linkstrategie opzet. Ik deel diverse voorbeelden van effectieve interne links en handige tips die je direct kunt toepassen.

In deze gids vind je:

  • Wat zijn interne links?
  • Voorbeelden van interne links
  • Voordelen van interne links
  • Interne links optimaal inzetten voor SEO en de gebruikservaring
  • Best practices voor interne links
Geschreven door
Martín Neuteboom

Physical siloing

‘Phyisical silioing’ is de methode waarbij pagina’s worden gelinkt via de URL-structuur binnen mappen. Als voorbeeld neem ik hierin een fictieve website over koffie. Je zou bijvoorbeeld een silo voor espresso kunnen opzetten via de URL-structuur van de website, zoals hieronder:

  • coffeesite.com/espresso/classic/
  • coffeesite.com/espresso/decaf/
  • coffeesite.com/espresso/darkroast/
  • coffeesite.com/espresso/organic/
  • coffeesite.com/espresso/singleorigin/

Deze structuur helpt bezoekers en zoekmachines de pagina’s logisch te begrijpen en geeft een duidelijke hiërarchie weer voor het onderwerp espresso. Om je silo’s te versterken, zorg ervoor dat de primaire pagina van elke silo doorlinkt naar de belangrijkste pagina’s op het volgende niveau. Daarnaast moet elke subpagina binnen de map ook teruglinken naar de hoofdpagina van de betreffende silo.

Als algemene richtlijn heb je minimaal vijf contentpagina’s nodig om het thema van de map/silo goed vast te stellen. Soms kan een van die vijf pagina’s (of meer) dienen als landingspagina voor een nieuwe subsectie.

Virtual siloing

‘Virtual silioing’ is een methode waarbij een silo wordt gecreëerd door middel van contextuele links en gerelateerde pagina’s. De pagina’s die aan elkaar gelinkt worden, hoeven niet per se in dezelfde map te staan, maar hebben wel relevante inhoud voor elkaar. ‘Virtual siloing’ is nuttig voor websites waarbij een fysieke mapstructuur niet de beste optie is.

Stel dat je twee verschillende fysieke silo’s hebt, elk met vijf ondersteunende subpagina’s. Als je wilt linken naar een pagina in een andere silo, link je naar de hoofdpagina van die andere silo en niet naar een subpagina. Dit voorkomt dat het thema van de silo verwatert. Een van de redenen voor interne linkbuilding is om soortgelijke onderwerpen te groeperen en zoekmachines te helpen begrijpen waar elke sectie over gaat. Als veel subpagina’s onderling naar andere subpagina’s linken, kan dit verwarrend worden.

Analyseer de bestaande linkstructuur.

Als je website al even bestaat, dan heb je waarschijnlijk al een interne linkstructuur. Om een beter beeld te krijgen van hoe deze eruitziet, kun je SEO-tools gebruiken, zoals Ahrefs, SemRush, SE Ranking en Google Search Console.

Met deze tools kun je een audit van je interne links uitvoeren om onder andere het volgende te identificeren:

  • 404 links (links naar een pagina die niet meer bestaat);
  • Links naar pagina’s die een 301-omleiding hebben;
  • Links naar mogelijk minder belangrijke pagina’s;
  • Te diepe klikdiepte (hierover meer in het volgende gedeelte);
  • Pagina’s zonder links;
  • Te veel links op één pagina;
  • Nofollow-problemen;
  • Pagina’s die de meeste PageRank doorgeven.

Stel de klikdiepte vast

Volgens traditionele SEO richtlijnen mag het aantal klikken om vanaf de homepage bij belangrijke pagina’s op de site te komen niet meer dan drie bedragen. Google heeft bevestigd dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat bezoekers gemakkelijk bij deze belangrijke pagina’s kunnen komen, maar noemt geen specifiek aantal klikken. Het is daarom belangrijk om de klikdiepte in gedachten te houden bij het opzetten van je silo’s. Idealiter wil je de klikdiepte niet meer dan drie stappen vanaf de homepage bedraagt.

Gebruik een broodkruimelpad

Een broodkruimelpad helpen websitebezoekers te oriënteren waar ze zich op de site bevinden. Ze maken het eenvoudig om heen en weer te navigeren.

Google benoemt hier het belang van in hun eigen documentatie:

A breadcrumb trail on a page indicates the page’s position in the site hierarchy, and it may help users understand and explore a site effectively. A user can navigate all the way up in the site hierarchy, one level at a time, by starting from the last breadcrumb in the breadcrumb trail.

Gebruik ankerteksten

Een belangrijke factor voor de kwaliteit van een link is de ankertekst. Voor interne links op je site wil je dat de ankertekst betekenisvol en relevant is. Het gebruik van keyword-rijke ankertekst binnen je eigen website is een goede strategie. Er zijn geen spam-straffen voor interne links, dus gebruik deze links om te benadrukken waar elke pagina over gaat. Meestal wil je een van de belangrijkste zoekwoorden van de bestemmingspagina als ankertekst gebruiken.

Gebruik no-follow attributen

In sommige situaties, zoals links naar influencers en affiliats, moeten een attribuut zoals nofollow bevatten om te voorkomen dat linkwaarde wordt doorgegeven. Google heeft de lijst uitgebreid met aanduidingen voor sponsored en user-generated content. (Dit geldt voornamelijk voor externe links.)

HTML en XML sitemap

Een HTML-sitemap is een centrale plek waar alle belangrijke links op je website te vinden zijn. Dit kan bezoekers helpen om gemakkelijker te vinden wat ze zoeken. Je kunt een voorbeeld van een sitemap voor gebruikers bekijken door onze sitemap te raadplegen.

Een XML-sitemap daarentegen is bedoeld voor zoekmachines en helpt om grondiger te crawlen en indexeren. Deze moet alle indexeerbare pagina’s van je website bevatten.

Google benoemt in hun documentatie het volgende over sitemaps:

A sitemap is a file where you provide information about the pages, videos, and other files on your site, and the relationships between them. Search engines like Google read this file to crawl your site more efficiently. A sitemap tells search engines which pages and files you think are important in your site, and also provides valuable information about these files. For example, when the page was last updated and any alternate language versions of the page.

De volgende stappen

Met deze gids over interne links hoop ik je een aantal praktische handvatten te hebben gegeven om de interne linkstructuur van je website te verbeteren. Door een sterke interne linkstrategie op te zetten, zorg je ervoor dat zowel bezoekers als zoekmachines jouw content beter kunnen vinden en begrijpen.

Heb je vragen over je interne linkstrategie, of wil je een second opinion met betrekking tot je huidige SEO bureau? Of wil je hulp bij het optimaliseren van je interne link? Neem gerust contact op – ik help je graag verder om het maximale uit je website te halen!

Eigenaar & Strateeg
Martín