Hoe creëer je (zelf) relevante en waardevolle teksten?
Jaren geleden was SEO vrij simpel: je koos één keyword die precies omschreef wat er in je blogartikel of op de betreffende pagina werd beschreven. Deze verstopte je vervolgens sneaky in je tekst door witte letters op een witte achtergrond te plaatsen. En hup: je stond zo bovenaan Google. Zo waren er nog vele andere trucjes die je kon inzetten. Denk aan cloaking (het tonen van andere pagina’s aan bezoekers dan de oorspronkelijk opgezette pagina) of link farming (het zoveel mogelijk verzamelen van links).
Dit zijn allemaal ‘Black Hat SEO-technieken’ die geen meerwaarde hebben voor zoekmachines en ook niet meer passen in de huidige SEO-strategie. Google wordt steeds slimmer en door haar nieuwste update genaamd BERT – ja dé Bert van Bert en Ernie ? – draait het steeds meer en vaker om relevante content. Bevat je website geen goede content, dan zul je nooit een hoge positie bemachtigen. Maar: hoe creëer je relevante content en vergroot je zelf de vindbaarheid van je website?
Breng je doelgroep in kaart
Alvorens je begint met het implementeren van een SEO strategie, moet je eerst weten voor wie je content gaat schrijven. Breng in kaart wat de doelen, eigenschappen, ambities en frustraties zijn van je bezoekers. Creëer hiermee een persona die symbool staat voor een segment uit je doelgroep. Geef je bezoeker een gezicht. Tijdens het schrijven van teksten op je website focus je je continu op deze fictieve persoonlijkheid. Alleen wanneer je de doelgroep goed kent, kun je betekenis- en waardevolle content delen die aansluit bij de belevingswereld en interesses van je lezer. Dit maakt dat er online binding ontstaat tussen je bedrijf en de lezer.
Weet wie je concurrenten zijn
Niet geheel onbelangrijk: ken je concurrent. Stel een concurrentieanalyse op door je belangrijkste concurrenten op een rij te zetten. Beschrijf onder andere in welke branche ze zich bevinden, welke diensten/producten ze leveren, wie hun doelgroep is, of ze aan advertising doen, waarin zij zichzelf onderscheiden en waar hun zwaktes liggen. En het voornaamste voor SEO: hoe relevant is de content die zij schrijven en op welke zoekwoorden scoren ze (en jij niet)? Een online tool kan je hierin ondersteunen en handvatten geven om hiermee aan de slag te gaan. Gebruik deze tool 7 dagen gratis. Deze inzichten helpen je bij het opzetten van jouw eigen SEO-strategie. Je wilt immers content creëren die hoger scoort in zoekmachines dan de content van je concurrent.
Gebruik de juiste zoekwoorden
Om relevante content te schrijven die goed gevonden wordt door je doelgroep en beter is dan de content van je concurrent, is het van belang dat je de juiste zoektermen gebruikt. Dit zoekwoordenonderzoek wijst uit welke zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben en relevant zijn voor je doelgroep. Denk allereerst zelf goed na over welke zoektermen passen bij jouw bedrijf. Welke termen zou jij zelf gebruiken als je op zoek was naar de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt? Formuleer het probleem of de vraag die jouw klant zal hebben. Begin met de belangrijkste woorden en stel vervolgens een wordcloud samen die uiteindelijk steeds specifiekere zoektermen bevat. Vraag daarnaast ook aan de mensen om je heen welke woorden zij zouden gebruiken om op jouw website terecht te komen en bekijk daarnaast welke intentie hierbij aansluit. Wat verwacht de lezer te vinden op jouw website? Welk doel heeft hij of zij voor ogen? Luister ook goed naar de vragen die worden gesteld door (bestaande) klanten. Naast het aantrekken van potentiële klanten is het ook van belang dat je je bestaande klanten als klant behoudt en op weg helpt. De volgende stap is om deze zoektermen verder te onderzoeken. Er bestaan een veel tools die je hierbij op weg helpen, zoals Google Keyword Planner, Google Suggest en Answerthepublic. Hierbij is echter het zoekvolume (het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekterm) niet zichtbaar. Gebruik voor relevantere zoektermen mét zoekvolumes tools als de gratis tool zoals hierboven benoemd en Keywordtool.io.
Vervul de behoefte van je bezoeker
Je weet nu hoe je doelgroep eruit ziet, wie je concurrenten zijn én op welke termen (veel) gezocht wordt. De volgende stap is het schrijven van relevante content. Het belangrijkste onderdeel hiervan is het vervullen van de behoefte van je bezoeker en het creëren van waarde. Een potentiële klant zoekt met een bepaald doel of vraag op Google en wil hier ook een antwoord of een oplossing op krijgen. Sinds de – hierboven genoemde – BERT-update, is Google veel beter in staat om taal én context te begrijpen. Zoekwoorden zijn belangrijk, maar het draait erom hoe deze termen in verhouding staat tot de rest van de tekst en wat de intentie is van de gebruiker. Focus je tijdens het schrijven van de tekst op de context van het verhaal en geef écht antwoord op de vraag van je lezer. Goede content is de eerste stap naar het behalen van een hoge positie in zoekmachines.
Schrijven maar!
Schrijf teksten die herkenbaar, leesbaar en overtuigend zijn zodat de lezer actie onderneemt. Schrijf voor je doelgroep, wees uniek en onderscheid jezelf van de concurrent. Kies voor de juiste tone-of-voice, schrijf vanuit gevoel en emotie en spreek de taal van de klant. Zodra de lezer zich kan identificeren met hetgeen wat wordt besproken in de tekst, kan de houding en het gedrag van de lezer beïnvloed worden. Op deze manier wek je interesse en vertrouwen op bij de bezoeker en vergroot je de kans dat zij uiteindelijk een offerte aan zullen vragen, een product aanschaffen of zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Eén en één is twee!
Maak de tekst SEO-proof
De lopende tekst is klaar, nu is het tijd om je verhaal geheel SEO-proof te maken. Dit doe je onder andere door interne (binnen je eigen website) en externe (vanuit andere websites) links toe te voegen en te eindigen met een call-to-action. Verwijs de lezer door naar de contactpagina, plaats een link waarmee hij of zij een offerteaanvraag kan doen of plaats een link naar een vergelijkbare pagina. Maak gebruik van koppen om de tekst overzichtelijk en gestructureerd te maken en maak de tekst compleet door afbeeldingen toe te voegen. Ook deze dragen bij aan de kwaliteit van je content. Optimaliseer deze afbeeldingen door een alt-tekst toe te voegen die kort beschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Een van de belangrijkste aspecten is de (meta-)titel van de tekst. Dit is de titel die verschijnt in de zoekresultaten in Google. De titel bepaalt immers of iemand wel of niet de moeite neemt om een kijkje te nemen op jouw website én de tekst gaat lezen. Plaats het hoofdonderwerp van de tekst zoveel mogelijk aan het begin van je titel. Gebruik de meta-titel om kort te vertellen wat er in de tekst wordt besproken en eindig deze altijd met een call-to-action. Wanneer de meta-omschrijving overeenkomt met de inhoud en context van de pagina, dan nemen zoekmachines hem in 90% van de gevallen over.
Wij zijn er om jou op weg te helpen
Wil je (potentiële) klanten aan je binden? Zorg er dan voor dat je content creëert waar de doelgroep op zit te wachten. Geef antwoord op hun vragen en schrijf teksten waar ze écht iets aan hebben. Wij denken graag met je mee over het schrijven van relevante SEO-teksten en hoe je deze hoog kunt laten ranken in zoekmachines. Neem hiervoor contact met ons op door te bellen naar 085 – 002 1777 of een mail te sturen naar info@vsee.nl.
Wat is jouw uitdaging?
Laat het ons weten