Zelf de vindbaarheid van je website vergroten?
Zou jij je bedrijf beter zichtbaar willen maken in zoekmachines zoals Google? Hunker je naar meer verkeer en een betere vindbaarheid? Het (zelf) optimaliseren van je website hoeft per definitie niet moeilijk te zijn. Je moet alleen weten waar én hoe je moet beginnen.
Trainingen volgen gericht op SEO
Wanneer SEO helemaal nieuw voor je is, kan het nogal overweldigend zijn. Wij willen jou hier graag in begeleiden. Dit doen wij door zoals wij het noemen ‘delen = vermenigvuldigen’: onze kennis delen en verspreiden. We geven trainingen, onder andere in SEO, die je ondersteunen tijdens dit proces. In deze trainingen geven wij handzame richtlijnen en definiëren we samen startpunten waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Meer informatie over onze trainingen? Kijk dan naar ons trainingsaanbod.
De eerste stap zetten op het gebied van SEO
Een goedwerkende SEO strategie heeft tijd nodig om zichtbare resultaten te kunnen laten zien. Voor de kleine ondernemer kan het prettig zijn om allereerst zelf inzichten te kunnen verkrijgen, alvorens je een bureau in de arm neemt. Er is veel wat je zelf ook al kunt doen.
Mocht je er vervolgens voor kiezen om een online marketingbureau in te schakelen, wees dan bedacht op de investering die dit meebrengt. De investering betaalt zich in de loop van de tijd zeker uit, maar van te voren is het goed om hier rekening mee te houden. Wanneer je de vindbaarheid van je bedrijf zichtbaar wil vergroten, ga je het niet redden met een paar uurtjes per maand. Houd rekening met een tijdsinvestering van ongeveer 10 uur per maand, om betekenisvolle resultaten te kunnen halen met SEO.
Wat je allemaal zelf kunt doen als ondernemer
Allereerst is het van belang dat je inzicht krijgt in de reden achter successen en tegenslagen. Heb je gemerkt dat je afgelopen maand minder bezoekers hebt gehad dan de maand daarvoor? En heb je geen idee waar dit aan ligt? Om een idee te krijgen van wat je zou kunnen verbeteren of aanpassen, kun je gebruik maken van een aantal tools. Denk hierbij aan Google Analytics, Google Search Console en andere tools.
Voordat je jezelf verdiept in het vergroten van de vindbaarheid van je website, is het goed om deze op te delen in verschillende pijlers. Binnen SEO richten wij ons op alle drie de pijlers: Toegankelijkheid, Relevantie en Populariteit (PR). Iedere pijler vergt een ander soort aanpak en aandacht. Bij Vsee Search Marketing werken wij met heel veel verschillende tools, ook tools die wij zelf hebben ontwikkeld. In dit artikel richten wij ons op een specifieke tool die een minimale investering vergt van €99,- per maand en een maximale investering van jou als ondernemer/marketeer! Deze tool ondersteunt bij het maken van serieuze stappen op het gebied van SEO.
Het verbeteren van de Toegankelijkheid van je website
Deze pijler richt zich op de technische toegankelijkheid van je website voor de zoekmachines (de Google-bot) en de technische toegankelijkheid van je website voor de gebruikers. De SEO-tool crawlt je website en maakt een zogenaamde Site Audit op. Hierin worden SEO-problemen als dubbele content, niet-werkende links en technische zaken als HTTPS-implementatie weergegeven. Wanneer dit in kaart is gebracht, kunnen – aan de hand hiervan – technische problemen worden opgelost. De tool geeft namelijk per onderdeel wat er precies mankeert aan je website, waarom dit van invloed is op je vindbaarheid en hoe je dit kunt oplossen. Daarnaast worden de fouten in volgorde van belangrijkheid getoond.
Inzichten verkrijgen over Relevantie
Bij de Relevantie pijler kijken wij naar de inhoud van je website. Van teksten, tot afbeeldingen, video’s tot tone of voice en intentie van de zoeker. Om te beginnen is het verstandig om inzichten te verkrijgen over de huidige staat van het zoekverkeer naar je website. Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden op je website? Welke zoekwoorden scoren hoog in de zoekmachines en welke zoektermen belanden bijvoorbeeld op pagina tien in de zoekresultaten? Vervolgens is het goed om te kijken naar je concurrenten. Zijn zij succesvol? Welke zoekwoorden gebruiken ze zoal in hun website? Als zij goed scoren op deze termen, waarom zou jij deze dan niet gebruiken om je website een boost te geven? Kijk ook eens naar onderwerpen die relevant zijn voor een bepaalde term en neem deze onderwerpen op in je website. Ook voor deze pijler biedt de tool alle nodige handvatten.
Vergeet de Populariteit (PR) van je website niet!
Om meer branded searches (zoekopdrachten gericht op je merk of bedrijfsnaam) te kunnen genereren, is het van belang dat je tijd investeert in de populariteit van je website. Dit houdt in dat je activiteiten opzet met als doel dat andere websites naar jouw website verwijzen. Ontdek bijvoorbeeld welke relevante websites naar jouw concurrenten verwijzen, maar niet naar jou. Wanneer je dit doet, wordt je website relevanter gevonden door zoekmachines als Google en dit heeft een positief effect op de positie in zoekmachines. Wanneer jij en je concurrent zowel de Toegankelijkheid als de Relevantie volledig optimaal hebben, zorgt uiteindelijk de Populariteit van je website ervoor dat jij hoger scoort dan je concurrent.
Interesse in onze alles-in-een tool?
Zoals eerder benoemd maken wij zelf gebruik van verschillende tools die ons inzichten geven in verschillende aspecten die van invloed zijn op de prestaties van website in zoekmachines. Een van deze tools is een alles-in-een online marketing tool en biedt dus meer dan alleen ondersteuning in SEO.
Speciaal voor onze lezers biedt Vsee een 7-daagse proefversie aan van deze SEO-tool. Meld je snel aan!
Wat is jouw uitdaging?
Laat het ons weten