Tips: social media inzetten voor een betere vindbaarheid

Steeds meer bedrijven worden actiever op hun social media kanalen. Als bedrijf is het namelijk verstandig om de kansen die social media biedt voor je naamsbekendheid, optimaal te benutten. Juist wanneer je een nieuw (blog)artikel hebt geplaatst op je website, is het van belang dat je deze ook onder de aandacht brengt op social media. Om je hier een handje bij te helpen, delen wij een aantal tips – per social media kanaal – waarmee je zelf social media marketing in kunt zetten ter promotie van je bedrijf.

Luuk zij lachend huiskamer
Geschreven door
Luuk Harleman

Waarom gebruikmaken van social media om je blogartikelen te promoten?

Nadat je relevante en waardevolle teksten hebt gecreëerd voor op je website, is het belangrijk dat je deze verspreid via social media. Het inzetten van social media is namelijk een onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Ook social media hebben immers (indirect) invloed op je positie in de zoekmachine resultaten. Het is dus belangrijk om ook stil te staan bij de mogelijkheden van sociale media. Door content te delen op sociale media, sla je twee vliegen in één klap. Zo spreek je aan de ene kant een nieuwe doelgroep aan die jouw bedrijf nog niet kent. Aan de andere kant vergroot je hiermee de loyaliteit (het terugkerende publiek). Kortom: het inzetten van social media biedt voordelen voor je naamsbekendheid en vindbaarheid.

Leuk weetje: één op de vijf sociale mediaberichten bevatten links naar blogartikelen.

Blogs delen via je zakelijke Facebookpagina

Facebook leent zich uitstekend voor het genereren van linkjes naar jouw website. Let er wel op dat je een bedrijfspagina aanmaakt in plaats van een persoonlijk profiel. Bedrijfspagina’s zijn immers bedoeld voor zakelijk gebruik. Het voordeel van Facebook is dat updates een langere doorlooptijd hebben. Vaak is één update per dag al voldoende. Zorg in ieder geval voor dat je per week minimaal twee keer iets post.

Zo deel jij een blogbericht op de Facebookpagina van je bedrijf

  • Kopieer de URL van het desbetreffende blogartikel waar je naartoe wilt linken en plak deze in een nieuwe post. Facebook genereert automatisch een preview van dit artikel met daarbij de meta-titel, meta-omschrijving en uitgelichte afbeelding die jij hebt toegevoegd tijdens het plaatsen van de pagina. Zorg er dan ook voor dat je deze op de juiste manier instelt door bijvoorbeeldgebruik te maken van de Yoast SEO-plugin (in het geval van WordPress);
  • Na het genereren van de preview, kun je de URL weer verwijderen uit je bericht. De link blijft op deze manier gewoon staan;
  • Schrijf een begeleidende tekst in het bijbehorende bericht, waarbij je inspeelt op de vraag die wordt beantwoord in het betreffende blogartikel. Speel in op het gevoel, creëer betrokkenheid en eindig het bericht altijd met een call to action. Op deze manier maak je het aantrekkelijk voor de lezer om te klikken op de bijgevoegde link. Lees voor meer tips het blogartikel over het schrijven van relevante en waardevolle content;
  • Plaats onderaan het bericht een aantal hashtags die aansluiten bij de boodschap die jij over wilt brengen met het artikel wat je hebt geschreven.Deze worden vervolgens klikbaar, waardoor berichten gemakkelijk terug te vinden zijn. Gebruik hashtags die trending zijn om meer betrokkenheid te creëren voor je bericht. Dit geldt alleen voor bedrijfspagina’s. Berichten die worden geplaatst vanuit privé profielen zijn hierin niet zichtbaar. Wil je lokaal beter gevonden worden? Voeg dan de plaatsnaam waar je bedrijf zich bevindt toe als hashtag.

Overige tips voor het creëren van meer naamsbekendheid via Facebook

Overige tips voor het creëren van meer naamsbekendheid via Facebook

  • Stel vragen zodat het publiek ook daadwerkelijk betrokken raakt bij jouw verhaal en er interactie ontstaat.
  • Benadruk de kern van je boodschap door toepasselijke emoticons toe te voegen aan je bericht. Op deze manier voeg je sentiment toe aan je post, waardoor deze duidelijker en begrijpelijker wordt.
  • Alleen teksten doen niet veel op Facebook, deze moeten altijd ondersteund worden met relevant beeld.
  • Plaats minmaal één en maximaal vijf updates per dag om interessant te blijven.
  • Wees interactief en ga het gesprek aan met (potentiële) klanten. Probeer je Facebookpagina minimaal een keer per dag te bekijken en te reageren op reacties.
  • Kies er bijvoorbeeld voor om eens in de zoveel tijd een winactie te houden of een evenement te promoten. Hier komen vaak veel reacties op, waardoor je een hoger bereik kunt krijgen.

Facebook marketing

Als je een zakelijke bedrijfspagina hebt op Facebook, dan is het mogelijk om te adverteren. Het voordeel aan Facebook marketing is dat je de mogelijkheid krijgt om je publiek af te stemmen aan de hand van taal, geografie of interesses. Dit zorgt ervoor dat je update alleen bij Facebook gebruiker met die bepaalde interesse verschijnt en blijf je voor iedereen relevant.

Artikelen doorplaatsen via LinkedIn

LinkedIn is met name interessant voor de zakelijke markt. Heb jij een website die zich richt op B2B? Dan kun je eenvoudig een bedrijfsprofiel aanmaken. Alle blogs die je vanuit je eigen naam schrijft, kun je daarnaast gerust op je persoonlijke profiel plaatsen. Een eenvoudige manier om meer autoriteit te genereren. LinkedIn werkt in principe op dezelfde manier als Facebook, maar het is wel echt een platform bedoeld om relevant, branchegericht nieuws te delen en zakelijke contacten te onderhouden. Deel hierop dan ook alleen blogartikelen met relevante kennis voor professionals en vakgenoten.

Goed om vooraf te weten: Een bericht met daarin een link naar een externe website, wordt minder snel meegenomen in het algoritme. Het doel van LinkedIn is immers om gebruikers zo lang mogelijk op het platform zelf te houden. Plaats links dus niet in het bericht zelf, maar in een reactie onder dit bericht.

Tips om meer kracht uit LinkedIn te halen

Tips om meer kracht uit LinkedIn te halen

  • Zorg ervoor dat je veel relevante connecties hebt met mensen binnen dezelfde branche en je doelgroep. Hoe meer connecties, hoe groter de kans is dat jouw blogartikelen ook mensen buiten jouw netwerk bereiken.
  • Houd je bedrijfspagina (en persoonlijke profiel) up-to-date. Op deze manier weten mensen direct waar ze jou of jouw bedrijf voor kunnen benaderen. Hoe meer je laat zien, hoe eerder het algoritme van LinkedIn jou en je content ziet als interessant.
  • Deel waardevolle content waar mensen echt iets aan hebben. Plaats geen berichten die alleen als doel hebben om jezelf onder de aandacht te brengen.
  • Zorg er – in het geval van LinkedIn – ook voor dat je de berichten die je plaatst visueel maakt door een afbeelding of video toe te voegen.
  • Een bericht met daarin een link naar een externe website, wordt minder snel meegenomen in het algoritme. Het doel van LinkedIn is immers om gebruikers zo lang mogelijk op het platform zelf te houden. Plaats links dus niet in het bericht zelf, maar in een reactie onder dit bericht.
  • Gebruik onderaan je bericht relevante hashtags. Zodra iemand een hashtag intypt in de zoekbalk van LinkedIn, krijgt hij of zij een lijst van relevante mensen, bedrijven, groepen en berichten te zien die deze hashtag gebruiken. Lift op deze manier mee op de successen van populaire hashtags.
  • Hoe actiever je bent in het reageren op anderen, hoe groter de kans is dat deze mensen jouw berichten ook weer te zien krijgen. Het algoritme van LinkedIn pakt dit namelijk heel snel op.
  • Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk reageert op reacties onder jouw geplaatste bericht. De kans is groot dat deze mensen vervolgens meer van jouw berichten te zien krijgen.
  • Sinds kort heeft ook LinkedIn een functie toegevoegd om stories te plaatsen. Deze story wordt zichtbaar bovenaan het nieuwsoverzicht en is 24 uur zichtbaar. Via stories houd je jouw netwerk en volgers op een informele manier op de hoogte en lever je een bijdrage aan je zichtbaarheid. Deel bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Hoe pakken jullie als bedrijf het thuiswerken aan?

LinkedIn marketing

Om (vrij snel) meer bereik te genereren op LinkedIn, biedt het platform de mogelijkheid aan om jouw berichten te promoten. Via LinkedIn targeting krijg je de mogelijkheid om je advertenties te richten op je beoogde doelgroep. Op deze manier weet je zeker dat jouw gedeelde bericht bij de juiste mensen op hun tijdlijn verschijnt.

Tips voor het delen van artikelen via Instagram

Instagram is één van de meest populaire social media platforms voor commerciële bedrijven en is bedoeld om visuele content te delen. Wat houdt de organisatie zoal bezig? Plaats op Instagram bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, een winactie of een fotowedstrijd. Door mooie, relevante foto’s te plaatsen – die aansluiten met het betreffende blogartikel – zullen mensen geïnteresseerd raken in je blog. Helaas biedt Instagram niet de mogelijkheid om links te delen in posts. Plaats in daarvan de link van je blogartikel in je profielomschrijving (bio), zodat de doelgroep je blog gemakkelijk kan vinden. Deel zo af en toe een persoonlijke foto, mensen vinden het leuk op ‘de persoon achter het merk’ te leren kennen. Foto’s kunnen weer door worden geplaatst op Facebook. Plaats relevante hashtags in de reacties onder je foto’s, daarmee kunnen je berichten goed gevonden worden door de doelgroep. Er bestaan heel wat tools die trending hashtags weergeven waar jij van kunt meeprofiteren.

Instagram marketing

Instagram is een uitstekend medium om te gebruiken ter promotie van de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Sinds een aantal jaar is het mogelijk gemaakt om producten in Instagram Posts te taggen (Shoppable Posts). Instagram gebruikers kunnen op deze manier eenvoudig doorklikken naar het product in je webshop. Daarnaast kun je het bereik van jouw account vergroten door Instagram marketing in te zetten aan de hand van advertenties. Je berichten komen in de tijdlijn terecht van gebruikers die binnen de beoogde doelgroep vallen.

TikTok voor het genereren van meer naamsbekendheid

TikTok is steeds meer in opkomst. Was het voorheen een platform waar veelal jongeren zich bevonden, is het social media platform tegenwoordig niet meer weg te denken uit de maatschappij. Net als Instagram, leent TikTok zich niet voor het delen van lange stukken tekst. Bij TikTok draait het om het delen van korte, catchy video’s. Wel kun je als gebruiker een link plaatsen in je biografie en voeg je eenvoudig hashtags toe. In de app zelf kun je op zoek gaan naar hashtags die op dat moment trending zijn. Daarbij zie je ook direct hoe vaak deze hashtag gebruikt is en speel je eenvoudig in op de actualiteit. Plaats leuke, grappige of gekke video’s die aansluiten bij de producten of diensten die jij als bedrijf levert. Hoe meer relevante accounts jij volgt, hoe meer volgers jij uiteindelijk weer krijgt. Juist omdat TikTok nu zo booming is, biedt dit uitstekende kansen om meer bekendheid te genereren voor jouw bedrijf.

TikTok marketing

Wij kunnen jou helpen om TikTok in te zetten ter promotie van jouw bedrijf. TikTok heeft veel potentie, doordat de mogelijkheden op dit platform erg breed zijn en je eenvoudige je doelgroep kunt bereiken. We kijken graag samen met jou naar de opties die TikTok kan bieden voor jouw merk.

Neem voor meer tips contact op met Vsee Search Marketing

De beste tip die geldt voor alle sociale media platformen is: testen, testen, testen. Kijk wat werkt binnen jouw netwerk. Stel bijvoorbeeld vragen als: “wat is het beste tijdstip om berichten te plaatsen?”. Zorg dat je actief bent en investeer tijd in het ontdekken van de ideale manier. Best practices bieden een leuk uitgangspunt, maar werken lang niet altijd voor iedereen.

Wij kunnen je helpen bij het opzetten van een social media marketing strategie. Neem voor vragen en adviezen contact met ons op door te bellen naar 085 – 002 1777 of te mailen naar info@vsee.nl. Houd ons blog in de gaten voor meer updates en volg ons via social media!

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten