SEO is meer dan alleen landingspagina’s aanmaken

In de afgelopen jaren heb ik mij regelmatig verbaasd over de misstanden binnen de online marketing branche. Mensen die black hat SEO toepassen en zich SEO specialist noemen bijvoorbeeld. Maar ook bureaus die klanten aan het lijntje houden door belachelijke contracten af te sluiten. Over die laatste gaat het in dit artikel

Geschreven door
Martín Neuteboom

Natuurlijk is het makkelijk om je concurrenten de grond in te trappen, maar dat is niet de insteek van dit artikel. Het grenst namelijk behoorlijk aan oplichting wat deze bureaus uitspoken. Vandaar dit artikel om mensen te waarschuwen voor dergelijke bureaus en om mijn frustraties met jullie te delen. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen!

 

SEO? Landingspagina’s aanmaken en klaar!

Wat een dergelijk bureau verstaat onder zoekmachine optimaliseren / SEO? Het eenmalig aanmaken van landingspagina’s, ingericht voor bepaalde zoekwoorden…. En dan? Dan niks… Dat is SEO! Dit is hoe ze te werk gaan:

Zoekwoorden onderzoek(je)

Er wordt een handjevol voor de hand liggende zoekwoorden bedacht. Deze worden door de zoekwoordplanner van Google gehaald om het zoekvolume te achterhalen. Vervolgens worden de zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes er tussenuit gepikt. Zo. Zoekwoorden onderzoek gedaan.

Honderden euro’s per landingspagina

Vervolgens wordt voor elk zoekwoord  een landingspagina aangemaakt. Er wordt een tekst geschreven, de meta-gegevens worden ingevuld en klaar zijn de pagina’s. Een volgende stap komt er niet want dít is volgens sommige bureaus het doen van SEO. Terwijl het hier juist net begint!
Ik heb voorbeelden gezien van bureaus die eenmalig een tiental pagina’s aanmaakten, om vervolgens maandelijks enkele honderden euro’s te factureren voor SEO.

Kan het nog gekker? Ja, helaas wel

Sommige bureaus gaan echter nog een stapje verder. Ik heb gevallen gezien waarbij klanten jaren achter elkaar € 1.000,- tot € 2.000,- betaalden voor het eenmalig aanmaken van 10-20 pagina’s. Deze klanten betalen honderden euro’s per pagina zonder dat ze dat weten. Dergelijke bureaus maken misbruik van de onwetendheid van hun klanten.

Meeliften op het succes van de klant

Je denkt misschien “die klant merkt het toch wel als er niks gebeurt?’’ Helaas niet. Het gaat vaak om de wat grotere en soms bekende MKB-bedrijven. Ze zijn meestal actief op social media, ontvangen veel media aandacht en plaatsen af en toe een geweldig artikel. Eigenlijk zijn deze klanten zelf met de SEO van hun website bezig zonder dat ze het doorhebben. De positieve effecten hiervan hebben ze aan zichzelf te danken en niet aan het bureau wat maandelijks factureert zonder iets te doen.

Pagina’s blijven eigendom van bureau?!

In sommige gevallen krijgt de klant het spelletje in de gaten en zegt het contract op. En dan gebeurt er iets wat echt te gek voor woorden is. Het betreffende bureau verwijdert alle door hun gemaakte pagina’s van de website!
Er zijn twee redenen waarom dit niet klopt:

  1. De website is eigendom van de klant. Niet van het bureau.
  2. De klant heeft betaald voor de pagina’s. Te veel zelfs.

Ik ben niet de enige die zich ergert aan deze werkwijze. Ook bij Vsee Search Marketing krijgen ze maar al te vaak dergelijke verhalen te horen van nieuwe klanten. Wij zijn dan ook van mening dat dergelijke werkwijzen aan het licht gebracht moeten komen.

Wat is jouw mening over deze manier van werken? Laat het horen!

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten