Werk aan de (online) populariteit van je bedrijf
Al eerder leerde je hoe je relevante en waardevolle teksten schrijft én ben je erachter gekomen hoe je jouw website technisch toegankelijk maakt. Deze week is het tijd voor de laatste stap: werk aan de populariteit van je bedrijf. Je wilt er immers voor zorgen dat potentiële klanten weten van jouw bestaan. Offline doe je dit aan de hand van bijvoorbeeld flyers en folders, online genereer je onder andere meer naamsbekendheid door te linkbuilden. Hoe je dat aanpakt? Dat lees je in dit artikel.
![Luuk zij lachend huiskamer](https://www.vsee.nl/wp-content/uploads/2022/06/Luuk-zij-lachend-huiskamer-160x160.jpg)
Bekendheid creëren door middel van linkbuilding
Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO. Om ervoor te zorgen dat jij uiteindelijk meer branded searches (zoekopdrachten gericht op je merk of bedrijfsnaam) genereert én uitstijgt boven je concurrenten, is het belangrijk dat je genoeg tijd investeert in de populariteit van je website. Dit doe je onder andere door linkjes te verzamelen naar jouw website vanuit andere domeinen (dit worden backlinks genoemd). Voordat je dit kunt doen, moet je website wel een bepaalde autoriteit uitstralen.
Google E-A-T als fundament voor populariteit
Binnen SEO speelt het principe E-A-T een belangrijke rol. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands vrij vertaald als expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.
Google wordt steeds beter in het herkennen – en beoordelen – van kennis en ervaring. Dat houdt in dat je informatie moet delen op je website die geloofwaardig is en goed onderbouwd. Uit de teksten moet blijken dat je veel tijd en moeite hebt gestoken in het schrijven ervan én dat jij expert bent in je vakgebied. Autoriteit houdt in dat jouw website in de ogen van anderen als een belangrijke bron wordt gezien. Om de autoriteit te vergroten, kun je onder andere een beoordelingsmogelijkheid toevoegen op je website. Blijkt uit de recensies dat jij een bepaalde invloed uitoefent op anderen? Dan is de kans dat anderen over jou schrijven – en backlinks plaatsen – een stuk groter. Tot slot moet je ervoor zorgen dat je website betrouwbaar is. Schrijf je voor zoekmachines of echt voor je lezers? Bevat je website een “over ons” pagina? En houd je bijvoorbeeld rekening met privacygevoelige informatie?
Door het E-A-T principe te integreren op jouw website, bouw je vertrouwen op met je bezoekers én vergroot je de kansen dat jij een grote hoeveelheid backlinks kunt genereren. Dit verhoogt vervolgens weer de kwaliteit van je eigen website, waardoor je hoger zult scoren in zoekmachines. Kortom: E-A-T is het fundament voor linkbuilding.
Hoe zorg ik zelf voor backlinks?
Er bestaan vele mogelijkheden om de populariteit van je website te vergroten. Zo zijn er een aantal die jij nu zelf al eenvoudig op kunt pakken. Wij noemen ze hieronder:
- Kijk eens naar je belangrijkste concurrenten. Welke relevante websites verwijzen wel naar hen maar niet naar jou? Kun jij ervoor zorgen dat zij jou ook gaan benoemen?
- Met welke bedrijven en/of organisaties werk je samen? Denk bijvoorbeeld aan een het sponsoren van een lokale voetbalvereniging, een lidmaatschap bij een sportclub, of het steunen van een (lokaal) goed doel. Vraag na of zij jou willen benoemen op hun website, het liefste natuurlijk inclusief een link naar jouw website.
- Gebruik of verkoop jij producten van een bepaald merk? Dan is dit een hele logische manier om een link te vergaren op de website van de leverancier en/of producent.
- Ben je met je bedrijf lid van een bepaalde branchevereniging? Vraag dan eens of zij jouw website willen delen met andere leden.
- Geef jij regelmatig trainingen en/of presentaties? Dan liggen ook hier voldoende kansen. Vraag om een benoeming in de nieuwsbrief of op de evenementenkalender.
- Wordt er online al over jou of je bedrijf geschreven? Neem dan eens contact op met deze bedrijven en vraag of zij in dit artikel een link willen plaatsen naar jouw website.
- Wanneer je op zoek bent naar nieuw personeel, dan plaats je eenvoudig de vacatures door op een speciale vacaturewebsite zoals Indeed.
Daarnaast kun je eenvoudig op zoek gaan naar andere linkbuilding kansen door middel van een speciale SEO-tool. Vul de – voor jouw bedrijf – belangrijke keywords in en aan de hand daarvan genereert deze tool een lijst met daarin mogelijkheden om te linkbuilden. Dat scheelt je een hoop tijd! Probeer deze SEO-tool nu 7 dagen gratis uit.
Ook social signals zijn belangrijk voor SEO
Naast het verzamelen van backlinks, is het van wezenlijk belang dat je bedrijf ook zichtbaar is op sociale media. Maak daarom accounts aan op bijvoorbeeld Instagram, LinkedIn en Facebook. Hiermee genereer je eenvoudig social signals en backlinks. Een social signal is een vorm van waardering die wordt verkregen via sociale media. Zo kan een like op Facebook of een review via Google Mijn Bedrijf worden gezien als een social signal. Hoe meer likes en reviews jij ontvangt, hoe eerder klanten jouw bedrijf als betrouwbaar en professioneel zien. Schenk dus voldoende aandacht aan je social mediakanalen. Lees meer over het inzetten van social media voor een betere vindbaarheid op ons blog.
Dus: wanneer jij zowel de Toegankelijkheid als de Relevantie van jouw website optimaal hebt, zorgt uiteindelijk de pijler Populariteit ervoor dat jij hoger scoort dan je concurrent. Heb je vragen over SEO of wil je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf liever uitbesteden? Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op door te bellen naar 085 – 002 1777 of door een mail te sturen naar info@vsee.nl.
Wat is jouw uitdaging?
Laat het ons weten