Maak je website technisch toegankelijk

Om met je website te kunnen scoren in Google, is het niet alleen van belang dat je relevante en waardevolle teksten schrijft, maar ook dat je website technisch toegankelijk is. Is dit niet het geval? Dan kan dit resulteren in het uitblijven van (organische) bezoekers. Er zijn een heel aantal aanpassingen die je zelf al kunt doen aan je website, waardoor deze gebruiksvriendelijk is voor bezoekers én ten goede komt voor je plaats binnen de zoekresultaten van Google. We bespreken de belangrijkste zaken in dit artikel.

Geschreven door
Dennie Pasman

Wat houdt technische toegankelijkheid in en waarom is het zo belangrijk?

Technische toegankelijkheid betekent dat je website gebruiksvriendelijk is voor zowel bezoekers als voor zoekmachines. Wanneer een gebruiker een fijne ervaring heeft op jouw website, dan ziet Google jouw website als relevant en wordt deze eerder meegenomen in de positionering binnen de zoekresultaten. Bij toegankelijkheid ligt de nadruk dus vooral op het creëren van een fijne gebruikservaring voor de bezoekers van je website.

Toegankelijkheid houdt onder andere in dat je website geen bugs (fouten) bevat, waardoor bezoekers een onprettige ervaring zullen hebben en je website snel weer zullen verlaten. Dit resulteert erin dat zij geen producten of diensten aan zullen schaffen en dát is natuurlijk niet wat je wilt. Naast technische fouten – die voor bezoekers onzichtbaar zijn, zijn er veel preventieve maatregelen die je kunt nemen en aanpassingen die je kunt doen om je website gebruiksvriendelijk te maken. Met een website die technisch in orde is – en dus toegankelijk – scoor je dus niet alleen punten bij je bezoekers, maar ook bij Google. Kortom: techniek is een essentieel en onmisbaar onderdeel van SEO en voor het behalen van je bedrijfsdoelstellingen.

Hoe kan ik er zelf voor zorgen dat de techniek van mijn website op orde is?

Het toegankelijk maken van een website ligt niet alleen in handen van de webdesigner en/of webdeveloper. Ook zelf kun je veel fouten in je website aanpassen en voorkomen. Onderneem hiervoor de volgende stappen.

1. Maak een Site Audit (verbeterrapport) op om problemen te herkennen

Om problemen te kunnen herkennen, kun je gebruikmaken van een speciale SEO-tool. Deze onderzoekt alle pagina’s van je website en aan de hand hiervan maakt hij een zogenaamde Site Audit op. Kort gezegd is dit een verbeterrapport waarin alle technische SEO-problemen zichtbaar worden. Denk bijvoorbeeld aan duplicate content, niet-werkende links en technische zaken als HTTPS-implementatie (hieronder verder uitgelegd). Wanneer deze problemen in kaart zijn gebracht, kunnen technische problemen – vaak eenvoudig – worden opgelost. De tool geeft per onderdeel aan wat er precies mankeert aan je website, waarom dit van invloed is op je vindbaarheid en hoe je deze problemen kunt oplossen. De fouten worden daarnaast in volgorde van belangrijkheid getoond. Deze audit kun je periodiek je website laten scannen, zodat de problemen die naar voren komen in de audit altijd actueel zijn en blijven.

Maak gebruik van een 7-daagse trial van deze SEO-tool.

Site Audit

2. Breng de belangrijkste problemen in kaart

Uit deze Site Audit komt dus waarschijnlijk een hele lijst met technische ‘errors’, ‘warnings’ en ‘notices’. Hierbij zijn de ‘errors’ de onderdelen die je het meeste tegenhouden in de toegankelijkheid en waar dus de meeste winst uit te behalen valt. Van het oplossen van ‘warnings’ zal de impact lager zijn, dus pak ze mee als dat lukt, of besteed ze uit omwille van tijd en/of geld. ‘Notices’ kun je zien als een signaal dat er mogelijk ergens iets binnen je website misgaat. Aan de hand hiervan kun je erachter komen of er toch nog ergens een fout of error zit. Start in eerste instantie dus met het oplossen van de belangrijkste struikelblokken, de ‘errors’.

3. Los technische problemen op of besteed deze uit

Zoals al eerder benoemd, zijn er heel wat technische problemen die je gemakkelijk zelf kunt voorkomen of oplossen. Hieronder lichten wij veelvoorkomende problemen uit met daarbij een uitleg hoe je deze op kunt lossen. Wanneer het voor jezelf té ingewikkeld of teveel wordt, dan is het verstandig om hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen.

4 veelvoorkomende technische ‘fouten’ binnen SEO uitgelicht

De volgende technische problemen komen vaak voor en zijn vaak gemakkelijk zelf – of elders – op te lossen.

1. Duplicate (dubbele) content

Duplicate content houdt in dat content op twee of meer verschillende pagina’s op dezelfde manier terugkomt. Voor zoekmachines als Google worden deze gezien als verschillende URL’s. Wanneer je op deze pagina’s dezelfde content laat zien, maakt dit het voor Google lastiger om te bepalen welke van de twee pagina’s relevant is en dus geïndexeerd (geregistreerd) moet worden.

Duplicate content kan twee verschillende oorzaken hebben. Zo kan het in de eerste instantie zo zijn dat pagina’s vrijwel in zijn geheel gekopieerd worden naar een andere URL, zonder de tekst zodanig aan te passen dat dit twee unieke pagina’s zijn. Zorg er dan dus ook voor dat de content die staat op verschillende pagina’s, aanzienlijk van elkaar verschilt. Duplicate content kan ook ontstaan doordat er in de website een technisch probleem is voortgekomen. Dit probleem kan worden opgelost door deze pagina’s te redirecten (verwijzen naar een andere pagina). Daarnaast komt het voor dat er twee (vrijwel identieke) URL’s bestaan. Denk hierbij aan de volgende URL’s: https://www.vsee.nl en https://www.vsee.nl/. Door hier een canonical tag (een link element) op te zetten, geef je aan wat de belangrijkste pagina is op je website. Deze URL wordt vervolgens gepresenteerd in de zoekresultaten. Er bestaan diverse plug-ins (voor wanneer je een WordPress website hebt) die je daarbij kunnen helpen.

2. Niet-werkende links

Niet-werkende links (ook wel broken links genoemd) zijn hyperlinks op je website die verwijzen naar een niet-bestaande pagina. Deze ontstaan vaak door verouderde content of door het verwijzen naar pagina’s die niet meer bestaan. Klik je op zo’n broken link, dan zul je vaak terechtkomen op een 404-pagina. Dit kan frustraties opleveren bij de bezoeker, waardoor de kans groot is dat ze je website verlaten. Ook zijn broken links niet wenselijk voor de indexatie van zoekmachines. Belangrijk is om deze niet-werkende links inzichtelijk te maken, zodat je deze kunt verwijderen, aanpassen of kunt doorverwijzen naar vergelijkbare pagina’s. Dit doe je gemakkelijk door gebruik te maken van de tool “Online Broken Link Checker”. Het fijne aan deze tool is dat deze ook precies vertelt om welke links het gaat, zodat je gemakkelijk weet waar en hoe je deze links aan kunt passen.

3. Lange laadtijd van je website

De laadsnelheid van een pagina is voor Google een belangrijke onderdeel. Een lange laadtijd kan bijvoorbeeld zorgen voor een hoog bounce percentage (het percentage van het aantal bezoekers dat niet verder kijkt dan de eerste pagina van je website). Kortom: doet een website er lang over om te laden, dan haken veel mensen af.

Om te bepalen hoe lang jouw website erover doet om volledig te laden, kun je gebruikmaken van de gratis online tool Google PageSpeed Insights. Deze tool analyseert de content van je website en geeft vervolgens suggesties om deze sneller te maken. Vergelijk de snelheid met die van de concurrenten en zorg ervoor dat jouw website sneller laadt. Deze laadtijd kan bijvoorbeeld worden verminderd door afbeeldingen te optimaliseren naar een lagere resolutie. Dit maakt dat het minder tijd kost voor een webpagina om te laden dan wanneer er hoge resolutie afbeeldingen worden toegevoegd. Dit comprimeren kan eenvoudig via speciale tools zoals Optimizilla.

4. Geen SSL certificaat

In juli 2018 werd de Wet Bescherming Persoonsgegevens geïntroduceerd, waardoor het verplicht werd om persoonlijke informatie veilig door te sturen op websites. Aan de hand van een SSL certificaat (te herkennen aan de HTTPS en het slotje naast de URL) wordt er een veilige verbinding gecreëerd tussen de bezoeker en de website. Dit certificaat is min of meer verplicht, zeker voor webwinkels en websites waarbij persoonlijke gegevens te pas komen. Naast een beveiligde verbinding voor je bezoekers, heeft de aanwezigheid hiervan positieve invloed op de ranking van je website. Een SSL certificaat vraag je gemakkelijk aan via je hosting partij.

Het doel van deze aanpassingen

De bovengenoemde punten zijn niet per definitie ranking factoren waardoor je na doorvoering opeens vier posities stijgt. Wel zorgen deze aanpassingen ervoor dat je een betere website hebt, waardoor je uiteindelijk beter gevonden zult worden. Andere belangrijke onderdelen die inzichtelijk worden middels een Site Audit, zijn bijvoorbeeld problemen met Javascript, het hebben van een slechte URL-structuur, dubbele of ontbrekende meta-titels en -omschrijvingen en het ontbreken van structured data. Neem voor vragen over technische optimalisatie gerust contact met ons op.

Onze specialisten beschikken over uitgebreide kennis en ervaringen op het gebied van SEO en online marketing. Zo is onze technische SEO specialist dagelijks in de weer met het technisch verbeteren van websites van onze klanten. Neem voor vragen en ondersteuning gerust contact op met ons door te bellen naar 085 – 002 1777. Houd daarnaast voor meer uitgebreide SEO tips ons blog in de gaten.

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten