SEO is zo veel meer dan slimme zoekwoordjes

SEO is erg veranderd in de laatste jaren. Lees onderstaand artikel uit het MKB Deventer Magazine waarin Robert en Martín zijn geïnterviewd.

Geschreven door
Stéphanie Erné

Waar denk je aan als we zeggen: SEO? Zoekwoorden die tactisch in een tekst staan? Een hoge plek op Google? Helaas, dan loop je een paar jaar achter. Vsee Search Marketing zag SEO in korte tijd uitgroeien tot een enorm belangrijk marketingonderdeel.

 

Van ‘keywords’ en ‘rankings’ naar ‘entiteiten’ en ‘intenties’

“Google is veranderd’’, zegt Robert van Heerde van Vsee. “Je zoek-resultaten zijn afhankelijk van het profiel dat Google van je heeft en je geografische positie. Oftewel: zoek je een pizzeria in Deventer dan krijg jij andere resultaten dan je buurman en zoek je vanuit Rotterdam, dan krijg je andere resultaten dan vanuit Hengelo. Posities zijn dus relatief. Inmiddels draait het om entiteiten en intenties.’’ Simpel gezegd: een zoeker wil antwoord op een vraag (intentie). Vroeger werden pagina’s getoond die geoptimaliseerd waren op de zoekopdracht, nu worden pagina’s (entiteiten) getoond die het beste antwoord geven op de vraag. Kwalitatief hoogstaande informatie wordt gewaardeerd door Google, waardoor je vindbaarheid verbetert. Zorg dus dat je goede content hebt!

De fases van jouw klant

Maar wat is goede content? Om daar achter te komen moet je het zoekgedrag van je doelgroep begrijpen. Dat vergt onderzoek, eigenlijk al voor je een website laat bouwen of vernieuwen. SEO is geen onder-deel meer van een internetstrategie, maar een strategie op zich. Vsee licht een tipje van de sluier. Een zoeker heeft vijf fases: de oriënterende fase, de informerende fase, de vergelijkende fase, de aankoopfase en de ambassadeurschapsfase. Het is belangrijk om in elke fase van het zoekproces zichtbaarheid te creëren. Direct verkopen hoeft dan niet het doel te zijn. De zoeker ziet je naam, onthoudt je en herkent je bij een volgende zoekopdracht.

Structuur van je website

Hoe heb je jouw documenten opgeslagen op de computer? Staat al-les door elkaar of heb je het onderverdeeld in mapjes? “Stel je voor dat je de supermarkt inloop, en de wijn staat tussen de wasmidde-len. Dan wordt het lastig boodschappen doen. Zo werkt het ook met websites”, zegt Van Heerde. “De Google-bot (en je bezoekers!) krijgt een beter beeld van je website wanneer deze gestructureerd is. Een goed gestructureerde website wordt dus beter gevonden.’’ Hetzelfde geldt voor de techniek die is gebruikt bij de bouw van de website. Zijn er scripts die het laden onnodig vertragen? Dan is dat nadelig voor zowel Google als je bezoekers.

SEO-scan

Er komt veel meer kijken bij SEO dan alleen slimme zoekwoordjes. Alleen gepassioneerde zoekmachine-marketeers kunnen alle ontwikkelingen overzien. En dat zijn ze bij Vsee Search Marketing. Wil je weten hoe jouw website er SEO-technisch voorstaat? Schrijf je in voor de SEO-vouchers van MKB Deventer. Voor € 100,- werpen de specialisten van Vsee Search Marketing een blik op de SEO van je website, én kijken ze hoe je concurrenten ervoor staan. Vsee geeft je actiepunten mee om je con­ currenten te verslaan. Ook interesse in een SEO-scan? Neem contact op!

Wat is jouw uitdaging?

Laat het ons weten